Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

16 AUGUST 2023

Novinky v stavebníctve a envirolegislatíve za júl 2023

 

autor článku

Roland Hogh

Advokátsky koncipient

Šimon Hudák

Seniorný advokát

Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac júl 2023.

Do pozornosti dávame novelizáciu až 15 právnych predpisov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy.

Upozorňujeme taktiež na nové vyhlášky z dielne Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.

Poukazujeme aj na novú výzvu Ministerstva dopravy Slovenskej republiky na obnovu verejných budov.

O ďalších zaujímavostiach sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.

Monitoring za mesiac júl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

1. ČO SA ZMENILO?

STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)nie
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciáchnie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlánie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanínie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývanianie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývanianie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaníáno
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbeáno
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácienie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentáciinie
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilostinie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctvenie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrovnie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenianie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadostinie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domovnie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytunie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrolnie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátunie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na staveniskonie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonováno
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredínie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinyáno
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonováno
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)áno
Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzdušínie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušianie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonovnie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonováno
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonováno
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredienie
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadochnie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadovnie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z.nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzdušínie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolínie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesovnie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákonanie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôdnie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôdnie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadovnie
 

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.

Prihláste sa na odber monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy


■     Zákon o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy

V Zbierke zákonov SR bol dňa 11.7.2023 zverejnený zákon č. 272/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktorým sa novelizovalo celkovo 15 zákonov.

Cieľom návrhu zákona podľa predkladateľov bolo zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch.

Podľa predkladateľov schválenie zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe vytvorilo stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného plánovania a výstavby obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte účinného zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. Táto úprava vo veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej legislatívy.

Novelami sa preto zaviedla najmä legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou, úprava pojmov podľa novej stavebnej legislatívy, prechodné ustanovenia z dôvodu prijatia novej stavebnej legislatívy a úprava spojená so zriadením nového informačného systému územného plánovania a výstavby.

Zároveň sa do jednotlivých predpisov zavádzajú zmeny vyvolané zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam, ako aj ďalšie zmeny vyplývajúce z novej stavebnej legislatívy.

Schválená nová stavebná legislatíva o. i. vychádza z tzv. koncentračnej zásady, kedy sa počas prípravy a schvaľovania výstavby uplatní požiadavka, aby sa procesné úkony vyplývajúce z osobitných predpisov zrealizovali určitom procesnom štádiu alebo do konca určitého procesného momentu, konkrétne v rámci jedného prerokovania tej istej veci. Jednoducho povedané, ak sa na projekt vzťahujú viaceré samostatné požiadavky vyplývajúce z osobitných predpisov, ktoré sú dnes predmetom samostatných konaní, aby tieto požiadavky boli naplnené v rámci jedného integrovaného konania, v rámci ktorého orgány, ktoré by viedli k projektu samostatné konania a vydávali samostatné rozhodnutia, vydajú v rámci prerokovania stavebného zámeru záväzné stanovisko, ktoré nahradí samostatné rozhodnutie. Uvedená koncentračná zásada je schváleným zákonom zavádzaná aj do novelizovaných právnych predpisov.

Predmetným zákonom boli novelizované nasledovné právne predpisy (odkazy na jednotlivé predpisy uvádzame v ich znení po prijatí zákona):

1.            zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov;

2.           zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (zákon o verejných vodovodoch);

3.           zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane prírody);

4.           zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (zákon o vodách);

5.           zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA);

6.           zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších predpisov;

7.            zákon č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;

8.           zákon č. 3/2010 Z. z. o národnej infraštruktúre pre priestorové informácie v znení neskorších predpisov;

9.           zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení neskorších predpisov;

10.        zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o integrovanej prevencii);

11.         zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o odpadoch);

12.         zákon č. 128/2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;

13.         zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení neskorších predpisov (zákon o územnom plánovaní);

14.         zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov (zákon o výstavbe);

15.         zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane ovzdušia).

V nasledovnej časti tohto monitoringu sa venujeme najdôležitejším zmenám vybraných právnych predpisov.

■  Najdôležitejšie zmeny v zákone č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (zákon o verejných vodovodoch) 

Do zákona sa zaviedla právna úprava vyvolaná zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam.

■     Najdôležitejšie zmeny v zákone č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny (zákon o ochrane prírody)

Podľa novej právnej úpravy bude možné v konaní o stavebnom zámere požiadať o výrub dreviny. V prípade, ak žiadosť o výrub dreviny bude súčasťou stavebného zámeru, orgán ochrany prírody vydávajúci súhlas bude dotknutým orgánom v konaní o stavebnom zámere a namiesto súhlasu vydá záväzné stanovisko v konaní o stavebnom zámere. Záväzné stanovisko podľa predchádzajúcej vety bude možné použiť na preukázanie súhlasu s výrubom dreviny rovnako, ako súhlas orgánu ochrany prírody.

■     Najdôležitejšie zmeny v zákone č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch (zákon o vodách)

V zákone o vodách sa dopĺňa nová právna úprava, podľa ktorej v prípade, ak bude činnosť, ktorou môže dôjsť k nesplneniu environmentálnych cieľov podľa § 16 ods. 6 písm. b) zákona o vodách predmetom konania vo výstavbe, orgán štátnej vodnej správy nebude vydávať záväzné stanovisko alebo povolenie výnimky v samostatnom konaní.

Orgán štátnej vodnej správy taktiež v prípade, ak bude mať postavenie dotknutého orgánu v konaní o stavebnom zámere, bude vydávať záväzné stanovisko ako dotknutý orgán v tomto konaní.

Prostredníctvom záväzného stanoviska v konaní o stavebnom zámere sa bude podľa novej právnej úpravy vydávať taktiež povolenie na osobitné užívanie vôd, ako aj povolenia na vysádzanie, stínanie a odstraňovanie stromov a krov v korytách vodných tokov, na pobrežných pozemkoch a v inundačných územiach, ťažbu piesku, štrku, bahna s výnimkou liečivého bahna z pozemkov tvoriacich koryto, zasypávanie odstavených ramien vodných tokov, močiarov a odkrytých podzemných vôd, odkrytie hladiny podzemných vôd v dôsledku ťažby piesku, štrku alebo iných nevyhradených nerastov.

V prípade, ak budú predmetné povolenia v konaní o stavebnom zámere nahradené záväzným stanoviskom, na jeho zmenu alebo zrušenie sa použijú ustanovenia zákona o výstavbe.

Novela zákona o vodách mení taktiež právnu úpravu povolenia na vodné stavby. Podľa novej právnej úpravy v prípade, ak sa podľa zákona o vodách vyžaduje povolenie na osobitné užívanie vôd alebo ak sa osobitné užívanie vôd povoľuje najneskôr s rozhodnutím o povolení stavby, povolenie na vodnú stavbu bude možné vydať len na základe súhlasu orgánu štátnej vodnej správy vyjadreného v záväznom stanovisku v konaní o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého vodného zariadenia, ak nebude potrebné jeho povolenie ani ohlásenie podľa zákona o výstavbe, sa nebude vyžadovať jeho povolenie orgánom štátnej vodnej správy ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy.

Povolenie orgánu štátnej vodnej správy na uskutočnenie, zmenu alebo odstránenie vodnej stavby bude súčasne rozhodnutím o povolení stavby a povolenie na jej uvedenie do prevádzky bude súčasne kolaudačným osvedčením stavby.

Podmienkou vydania rozhodnutia o povolení stavby pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu bude písomná zmluva uzatvorená podľa zákona o verejných vodovodoch.

Rovnako uzatvorenie zmluvy podľa zákona o verejných vodovodoch bude podmienkou vydania kolaudačného osvedčenia stavby pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu.

Podľa novej právnej úpravy bude orgán štátnej vodnej správy dotknutým orgánom v konaní o stavebnom zámere, ak vo veci nekoná ako špeciálny stavebný úrad. Vyjadrenia orgánu štátnej vodnej správy podľa § 28 a súhlas podľa § 27 ods. 1 písm. a) až d) a g) zákona o vodách sa budú považovať za záväzné stanoviská.

Vlastníci verejného vodovodu a verejnej kanalizácie budú dotknutou právnickou osobou v konaní o stavebnom zámere, ak vo veci nekoná orgán štátnej vodnej správy ako špeciálny stavebný úrad a ich vyjadrenia sa budú považovať za záväzné vyjadrenia.

■     Najdôležitejšie zmeny v zákone č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon EIA)

V zákone EIA sa zavádza nová právna úprava tzv. integrovaného konania o povolení stavby a posudzovania vplyvov na životné prostredie.

Cieľom novej právnej úpravy je podľa navrhovateľa zabezpečiť zjednodušenie a optimalizáciu procesov prípravy a povoľovania investičných projektov, so zachovaním všetkých environmentálnych štandardov a požiadaviek medzinárodných predpisov, a zároveň odstrániť prvky umožňujúce neodôvodnené prieťahy v konaniach a prvky nevyžadované medzinárodnými predpismi.

Súčasná podoba legislatívnych predpisov určujúcich podmienky a požiadavky pre prípravu a povoľovanie investičných projektov podľa navrhovateľa predstavuje viacstupňové, časovo náročné samostatné konania, ktoré vedú jednotlivé príslušné orgány k jednému a tomu istému projektu na viacerých úrovniach, prostredníctvom viacerých informačných systémov a webových sídiel, počas ktorých sa k projektu vyjadrujú tie isté dotknuté orgány štátnej aj verejnej správy a zástupcovia verejnosti v rôznych fázach rozpracovania a v samostatných konaniach s rôznym účelom.

Vyššie opísaný stav spôsobuje podľa navrhovateľa najmä neprehľadnosť vývoja prípravy a povoľovania projektu (dotknuté orgány aj verejnosť musia v rozmedzí mesiacov až rokov prostredníctvom samostatných konaní a na viacerých stupňoch a miestach, prostredníctvom rôznych informačných kanálov sledovať dostupnosť informácií a hájiť svoje záujmy), časovú náročnosť (samostatné konania predstavujú opakovanie totožných procesných úkonov v rôznych stupňoch, opakované možnosti uplatnenia totožných pripomienok v rôznych štádiách rozpracovania projektu a opakované možnosti uplatnenia opravných prostriedkov) a vytvára priestor pre korupčné a obštrukčné správanie subjektov konania.

Pre maximálne možné eliminovanie vyššie uvedených nedostatkov bolo podľa navrhovateľa potrebné prijať viaceré úpravy, nadväzne na už schválený zákon o územnom plánovaní a zákon o výstavbe, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2024 a predstavujú časť celkového procesu prípravy a schvaľovania investičných projektov.

Predmetnou novelou sa tak zakladá rámec na vytvorenie jednotného integrovaného konania, počas ktorého budú zabezpečené a záväzne zohľadnené požiadavky čiastkových/zložkových súčastí (napr. oblasť ochrany vôd, odpadového hospodárstva, ovzdušia, energetiky, sietí a pod.) a všetkých súvisiacich stavieb a vyvolaných investícií (princíp hlavná stavba „pohltí“ vedľajšie stavby).

Týmto prístupom bude podľa navrhovateľa zabezpečená vyššia kvalita rozhodovania príslušného orgánu konajúceho vo veci jednotného integrovaného konania (vyššia kvalita poskytnutých dát = vyššia kvalita rozhodovania, integrácia konaní = vyššia miera zohľadňovania kumulatívnych a synergicky pôsobiacich aspektov), zvýšená prehľadnosť konania (jednotné konanie vedené v jednom čase a jednom informačnom systéme zvýši prehľadnosť a dostupnosť dát pre dotknuté orgány verejnej aj štátnej správy a pre verejnosť) a zároveň budú odstránené prvky vytvárajúce priestor pre korupčné a obštrukčné správanie subjektov konania (jeden konajúci orgán namiesto viacerých orgánov, jedno konanie vedené v jednom čase a jednotnom informačnom systéme = zvýšenie transparentnosti konania samotného a zároveň zníženie rizika korupčných praktík).

Schválením novely taktiež došlo k zmene položky č. 16 v prílohe číslo 8., časti 2. (Energetický priemysel) zákona EIA, upravujúcej činnosti, ktoré podliehajú zisťovaciemu konaniu alebo povinnému hodnoteniu. Podľa nového znenia tak pod položku č. 16 v prílohe č. 8, časti 2. zákona EIA budú spadať nasledovné činnosti, objekty a zariadenia: „Potrubia na prepravu plynu, ropy alebo chemikálií vrátane súvisiacich zariadení“, pre ktoré (i) so svetlosťou od 800 mm vrátane alebo dĺžkou od 40 km vrátane bude potrebné uskutočniť povinné hodnotenie, resp. (ii) so svetlosťou od 300 mm do 800 mm alebo dĺžkou od 5 km do 40 km bude potrebné uskutočniť zisťovacie konanie.

■     Najdôležitejšie zmeny v zákone č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o integrovanej prevencii)

Do zákona o integrovanej prevencii sa zavádza princíp koncentračnej zásady. Podľa novej právnej úpravy ak sa bude jednať o integrované povoľovanie prevádzky, ktoré vyžaduje konanie o stavebnom zámere, Slovenská inšpekcia životného prostredia (SIŽP) bude v integrovanom povoľovaní špeciálnym stavebným úradom.

V prípade, ak bude súčasťou integrovaného povoľovania podľa predchádzajúcej vety posudzovanie vplyvu prevádzky na životné prostredie, inšpekcia na posúdenie vplyvu na životné prostredie a povolenia stavby primerane použije postup integrovaného konania.

■     Najdôležitejšie zmeny zákone č. v 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní (zákon o územnom plánovaní) a zákone č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (zákon o výstavbe)

Účinnosťou novej stavebnej legislatívy prejde agenda rezortu životného prostredia v oblasti posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania, ako aj v oblasti územného plánovania na Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky a stavebné úrady.

Dôvodom prijatej zmeny je podľa navrhovateľa požiadavka podnikateľov v oblasti stavebníctva, ako aj energetiky, telekomunikácií, strojárenstva a iných priemyselných odvetví, vychádzajúca z obavy z nepripravenosti orgánov v rezorte životného prostredia na integrované konanie a výkon pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu.

V zákone o výstavbe sa taktiež dopĺňa príloha č. 2 o drobné stavby, ktoré podliehajú iba ohláseniu. Rozsah týchto stavieb sa preberá zo zákona o vodách.

■     Najdôležitejšie zmeny v zákone č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia (zákon o ochrane ovzdušia)

V zákone o ochrane ovzdušia došlo k úprave ustanovení, nakoľko zákon o ochrane ovzdušia bol schválený tesne pred predložením návrhu zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy.

Uvedené zmeny v zákone o ochrane ovzdušia tak boli schválené s cieľom zosúladenia tohto zákona s novou stavebnou legislatívou. Navrhované zmeny nepredstavujú vecný posun zákona o ochrane ovzdušia, ale len zosúladenie konfliktných ustanovení s novými pravidlami územného plánovania a výstavby.

Tento zákon nadobudol účinnosť 15. júla 2023 okrem čl. II až XV, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2024 a jeho účinné znenie nájdete TU.

Znenie zákona účinné od 1. apríla 2024 nájdete TU.

Odkazy na jednotlivé právne predpisy v novelizovanom znení nájdete v úvode tohto príspevku.

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

■     Novela zákona o Environmentálnom fonde

V Zbierke zákonov SR bol dňa 7.7.2023 zverejnený zákon č. 267/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o Environmentálnom fonde).

Dôvodom schválenia novely podľa navrhovateľov bola snaha o zefektívnenie a urýchlenie niektorých procesov v činnosti Environmentálneho fondu, ako štátneho účelového fondu zriadeného na uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie.

Navrhovateľ považoval za nevyhnutné, aby verejné prostriedky, s ktorými disponuje Environmentálny fond, boli práve v dnešnej situácii, kde sa kladie osobitný dôraz na ochranu životného prostredia vo všetkých segmentoch ľudskej činnosti, využívané efektívne a aby bol zabezpečený rýchly a transparentný proces poskytovania podpory z prostriedkov Environmentálneho fondu vo forme dotácií a úverov.

Medzi najzaujímavejšie zmeny v zákone o Environmentálnom fonde patrí:

  • rozšírenie možností financovania mimoriadnych environmentálnych situácií o financovanie kalamitného výskytu hmyzu a zosuvov pôdy;
  • vypustenie podmienky možnosti podporiť realizáciu takých aktivít, ktoré sa týkajú chráneného územia zahŕňajúceho aspoň čiastočne územie najmenej piatich obcí, a to s cieľom nelimitovať žiadateľov v tomto smere minimálneho počtu obcí, ale umožniť poskytnutie podpory pre viacerých oprávnených žiadateľov;
  • pridanie povinnosti zverejňovať zoznam činností, na ktoré bude možné požiadať o podporu z prostriedkov Environmentálneho fondu, už v mesiaci december predchádzajúceho kalendárneho roka, na rozdiel od dnešnej úpravy, ktorá predstavovala marec daného roku;
  • pridanie pravidla o možnosti upraviť proces predkladania žiadostí o podporu ako aj samotný proces hodnotenia podaných žiadostí o podporu v rámci zverejnenej špecifikácie činností;
  • zakotvenie osobitnej úpravy úhrady nákladov súvisiacich s ochranou životného prostredia za služby vo verejnom záujme na základe rozhodnutia ministra poskytovaná v súlade s § 4 ods. 1 písm. h) zákona o Environmentálnom fonde.
  • doplnenie možnosti Environmentálneho fondu využívať služby tretích subjektov pri hodnotení podaných žiadostí o podporu. Hodnotiaci subjekt musí byť dostatočne odborne kvalifikovaný na hodnotenie daných typov žiadostí a jednoznačne objektívny a nestranný v procese hodnotenia.
  • zavedenie zmeny rozsahu povinných obsahových náležitostí podaných žiadostí o podporu. Zákonná úprava sa limituje na označenie a identifikáciu žiadateľa a druh a výšku požadovanej podpory. Ostatné náležitosti žiadosti o podporu bude určovať podľa potreby samotná zverejnená špecifikácia činnosti.
  • zakotvenie nového efektívneho a objektívneho procesu hodnotenia podaných žiadostí o podporu a to tak, že celý detailný proces fondu pri hodnotení žiadostí bude popísaný už v samotnej zverejnenej špecifikácii žiadosti o podporu.
  • rozšírenie okruhu skutočností, kedy nie je možné poskytnúť podporu žiadateľovi o podporu.

Novela zákona je účinná od 7.7.2023 a jej znenie nájdete TU.

Znenie zákona o štátnej podpore nájomného bývania, účinné od 25.6.2023 nájdete TU.

■     Novela zákona o úveroch na bývanie

V Zbierke zákonov SR bol dňa 1.7.2023 zverejnený zákon č. 260/2023 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o úveroch na bývanie).

Predmetom novely zákona je umožniť spotrebiteľom bezplatne raz za mesiac požiadať o predčasnú splátku úveru na bývanie alebo jeho časti, ak kumulatívna výška predčasných splátok v kalendárnom roku nepresiahne 30 % istiny úveru. Tomuto právu korešponduje zákaz veriteľom požadovať od spotrebiteľov poplatky, sankcie alebo náhrady nákladov.

Nová úprava sa bude uplatňovať na predčasné splatenie úveru na bývanie alebo jeho časti po 1. septembri 2023.

Novela zákona je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.

Znenie zákona o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom, účinné od 15.6.2023 nájdete TU.

■     Metodické usmernenie k činnosti stavebných úradov vo veci záväzných stanovísk dotknutých orgánov

Záväzné stanovisko predstavuje podklad pre rozhodnutie stavebného úradu v prípade, kde nie je v pôsobnosti stavebného úradu, aby si urobil vlastný záver vo veci týkajúcej sa ochrany verejného záujmu. Pri vydávaní záväzného stanoviska, dotknutý orgán ako spolupracujúci orgán verejnej správy špecializujúci sa na oblasť mimo pôsobnosti stavebného úradu, v zmysle zásady zákonnosti skúma, či predmetná otázka patrí do jeho pôsobnosti a rovnako skúma aj súlad s verejným záujmom. Dotknutý orgán záväzným stanovisko vyjadrí súhlas resp. nesúhlas s predmetom rozhodovania stavebného úradu, pričom v prípade súhlasného stanoviska môže určiť požiadavky na zabezpečenie ochrany verejného záujmu vo vzťahu k rozsahu svojej pôsobnosti.

Dotknutý orgán ukladá požiadavky v záväznom stanovisku v rozsahu svojej pôsobnosti len na základe právneho predpisu. „... dotknutý orgán v konaní nepresadzuje svoje subjektívne práva, právne záujmy, ani sa nekoná o jeho právnych povinnostiach. Treba zdôrazniť, že dotknuté orgány nepredkladajú záväzné stanoviská týkajúce sa ich subjektívnej právnej sféry, ale týkajúce sa verejných záujmov, ktorých ochrana vyplýva z osobitného právneho predpisu.“ (Rozsudok NS SR, sp. zn. 6Sžo/87/2014)

Z uvedeného vyplýva, že § 140b ods. 1 Stavebného zákona sa nevzťahuje na tú časť záväzného stanoviska dotknutého orgánu, ktorá obsahuje požiadavku prekračujúcu pôsobnosť dotknutého orgánu a ktorá nevyplýva z konkrétneho právneho predpisu. V prípade nedodržania povinnosti zosúladenia požiadavky s konkrétnym právnym predpisom sa stavebný úrad s touto časťou záväzného stanoviska vysporiada ako s každým podkladom k rozhodnutiu a v časti, ktorá nie je v súlade s konkrétnym právnym predpisom na ňu stavebný úrad nebude prihliadať.

Nové metodické usmernenie Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky je dostupné na tomto odkaze.

■     Vyhláška o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 248/2023 Z. z. o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia (vyhláška o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia).

Cieľom vyhlášky podľa navrhovateľa je ustanoviť členenie a kategorizáciu stacionárnych zdrojov, zoznam vybraných osobitných činností a ich charakteristiky, členenie a vymedzenie zariadení stacionárnych zdrojov, agregačné pravidlá, zoznam znečisťujúcich látok, pre ktoré sa určujú emisné limity, technické požiadavky a podmienky prevádzkovania, prípustnú mieru znečisťovania ovzdušia vyjadrenú ako emisné limity, technické požiadavky a podmienky prevádzkovania stacionárnych zdrojov, termíny, lehoty a podmienky ich platnosti vrátane výnimiek z nich, podmienky uplatňovania prechodných opatrení, požiadavky a podmienky vykonávania vybraných osobitných činností a oznamovanie ich výkonu, požiadavky zabezpečenia rozptylu emisií znečisťujúcich látok, zásady umiestňovania zdrojov znečisťovania ovzdušia a odporúčané odstupové vzdialenosti, požiadavky na vypracovanie plánu riadenia zápachu a plánu riadenia prašnosti.

Do vyhlášky sa zároveň dopĺňa zoznam vybraných osobitných činností a požiadavky a podmienky na ich vykonávanie, oznamovanie výkonu osobitných činností, umiestňovania zdrojov znečisťovania ovzdušia a odporúčané odstupové vzdialenosti a požiadavky na vypracovanie plánu riadenia zápachu a plánu riadenia prašnosti.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 249/2023 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí (vyhláška o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia).

Monitorovaním emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia  sa zisťujú údaje o množstve znečisťujúcej látky vypustenej zo stacionárneho zdroja do ovzdušia a o dodržiavaní emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania, ktoré sú ustanovené osobitným predpisom alebo určené okresným úradom v súhlase alebo určené v integrovanom povolení.

Návrh vyhlášky ustanovuje spôsob, lehoty a požiadavky na zisťovanie množstva vypúšťaných znečisťujúcich látok, na preukazovanie údajov o dodržaní určených emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovanie, kvality ovzdušia a náležitosti protokolov z kontinuálneho monitorovania emisií.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška o kvalite ovzdušia

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 250/2023 Z. z. o kvalite ovzdušia (vyhláška o kvalite ovzdušia).

Návrh vyhlášky ustanovuje limitné hodnoty znečisťujúcich látok na ochranu zdravia ľudí, kritické úrovne znečistenia ovzdušia na ochranu vegetácie, cieľové hodnoty znečisťujúcich látok a dlhodobé ciele; indikátor priemernej expozície, národný cieľ zníženia expozície a záväzok zníženia koncentrácie expozície PM2,5, referenčné metódy na hodnotenie kvality ovzdušia, ciele v kvalite údajov na hodnotenie kvality vonkajšieho ovzdušia, horné medze a dolné medze na hodnotenie úrovne znečistenia vonkajšieho ovzdušia vybranými znečisťujúcimi látkami, požiadavky na umiestňovanie vzorkovacích miest na stále meranie a na merania na vidieckych pozaďových staniciach;  kritériá určenia najmenšieho počtu vzorkovacích miest na stále meranie; informačné prahy, výstražné prahy a podmienky na vydanie oznámení o  smogovej situácii; zoznam aglomerácií a zón; informácie a údaje, ktoré majú byť v programoch na zlepšenie kvality ovzdušia; informácie a údaje o kvalite ovzdušia sprístupňované verejnosti.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška o odbornej spôsobilosti v ochrane ovzdušia

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 252/2023 Z. z. o odbornej spôsobilosti v ochrane ovzdušia, podrobnostiach odborných posudkov a výkone kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo (vyhláška o odbornej spôsobilosti v ochrane ovzdušia).

Cieľom vykonávacieho predpisu podľa navrhovateľa je ustanovenie podrobností o požiadavkách na získanie odbornej spôsobilosti na vyhotovenie odborných posudkov pre jednotlivé odbory odborného posudzovania, prevádzkovanie a riadenie spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov a výkon kontrol malých spaľovacích zariadení. Návrh vyhlášky špecifikuje podrobnosti o kvalifikačných a technických predpokladoch na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti a o preukazovaní a posudzovaní ich splnenia, náležitosti žiadosti na vydanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti a podrobnosti o skúške.

Predmetná vyhláška ďalej ustanovuje podrobnosti o osvedčení o odbornej spôsobilosti a predlžovaní jeho platnosti, oznamovaní zmien údajov, podmienok a dokladov, na základe ktorých bolo vydané osvedčenie, žiadosti na jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku a o preukazovaní a posudzovaní predpokladov na jednorazové povolenie, o náležitostiach odborného posudku alebo čiastkového odborného posudku a o požiadavkách na ich vyhotovovanie a výkon kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a kvapalné palivo.

Vo vyhláške sú bližšie ustanovené kompetencie ministerstva v súvislosti s vydávaním osvedčenia o odbornej spôsobilosti vrátane výzvy na opakované preukázanie osobitnej odbornej spôsobilosti, na zrušenie alebo zmenu osvedčenia o odbornej spôsobilosti ako aj pozastavenie jeho platnosti.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška o požiadavkách na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 253/2023 Z. z. o požiadavkách na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu (vyhláška o požiadavkách na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu).

Vyhláška ustanovuje technické požiadavky a podmienky prevádzkovania platné pre skladovacie zariadenia, plniace zariadenia a mobilné zásobníky používané na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu z jedného distribučného skladu do iného distribučného skladu alebo z distribučného skladu na čerpaciu stanicu a na plnenie benzínu do nádrží motorových vozidiel a spôsob a požiadavky na zisťovanie a preukazovanie údajov o ich dodržaní.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane ovzdušia

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 254/2023 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane ovzdušia (vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane ovzdušia).

Vyhláška ustanovuje požiadavky na vedenie prevádzkovej evidencie stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, rozsah údajov o stacionárnom zdroji, emisiách znečisťujúcich látok a o dodržiavaní emisných limitov a emisných kvót, náležitosti súboru technicko-prevádzkových parametrov a technicko-organizačných opatrení vrátane opatrení na zmierňovanie priebehu a odstraňovanie dôsledkov havarijných stavov, a rozsah a náležitosti oznamovania údajov do Národného emisného informačného systému. Súčasťou predpisu je ustanovený obsah správy o prevádzke spaľovne odpadov a zariadenia na spoluspaľovanie odpadov ako aj obsah programu znižovania emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a obsah údajov a spôsob informovania verejnosti.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška o regulovaných výrobkoch s obsahom organických rozpúšťadiel

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 256/2023 Z. z. o regulovaných výrobkoch s obsahom organických rozpúšťadiel (vyhláška o regulovaných výrobkoch s obsahom organických rozpúšťadiel).

Vyhláška ustanovuje zoznam farieb, lakov a výrobkov s obsahom organických rozpúšťadiel určených na povrchovú úpravu vozidiel, objektov a ich častí, hraničné hodnoty pre najvyšší obsah organických rozpúšťadiel v týchto regulovaných výrobkoch, označovanie ich obalov. Ide o náterové látky s dekoratívnym, funkčným a ochranným účelom, ktoré sa používajú na natieranie budov, iných objektov a konštrukcií a materiály používané na lakovanie automobilov alebo ich častí pri ich údržbe, oprave alebo na účely dekorovania mimo výrobného procesu.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

■     Vyhláška, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška, ktorou sa ustanovuje obsah plánu obnovy verejného vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri ich vypracúvaní

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 257/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 262/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah plánu obnovy verejného vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri ich vypracúvaní (vyhláška, ktorou sa ustanovuje obsah plánu obnovy verejného vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri ich vypracúvaní).

Cieľom novely vyhlášky podľa navrhovateľa je v súlade s ustanoveniami zákona definovať pre vlastníka verejného vodovodu alebo vlastníka verejnej kanalizácie podrobnosti o vytváraní a použití účelovej finančnej rezervy upravenú v §16a tohto zákona účinného od 01. 01. 2022. V návrhu vyhlášky je určený aj formát poskytovania informácií a výška vytvárania účelovej finančnej rezervy.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

Znenie vyhlášky účinné od 1.7.2023 nájdete TU.

■     Novela vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 258/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 110/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi).

Predmetom novely vyhlášky je nová príloha, ktorá obsahuje vzor úradného tlačiva inventárneho listu k potvrdeniu o putovnej výstave. Inventárny list vypĺňa Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky v súvislosti s vydávaním potvrdenia o putovnej výstave, ku ktorému sa pripája v prípade, že predmetom potvrdenia o putovnej výstave je viac exemplárov.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

Znenie vyhlášky účinné od 1.7.2023 nájdete TU.

■     Novela vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch

V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 259/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov (vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch).

Cieľom novely vyhlášky je predovšetkým úprava podrobností o vážení zmesového odpadu a triedených komunálnych odpadov v nadväznosti na schválenie zákona č. 216/2021 Z. z., ktorým sa  mení a dopĺňa zákon    č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Novela vyhlášky zároveň upravuje spôsoby, ktorými môže zberová spoločnosť zabezpečiť požiadavky obce na váženie zmesového odpadu a triedených zložiek komunálnych odpadov, vyzbieraných na jej území.

Novela vyhlášky taktiež ustanovuje aj podrobnosti o materiálovom zložení obalov a neobalových výrobkov vo vzťahu k trvanlivosti, opraviteľnosti, opätovnému použitiu, recyklovateľnosti a prítomnosti nebezpečných látok prostredníctvom novej prílohy č. 10c. Upravuje tiež spôsob, ako výrobcovia obalov a výrobcovia neobalových výrobkov poskytujú údaje o materiálovom zložení obalov a neobalových výrobkov uvádzaných na trh zmluvnej organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly.

Vyhláška je účinná od 1.7.2023  a jej znenie nájdete TU.

Znenie vyhlášky účinné od 1.7.2023 nájdete TU.

■     Prebieha vyhodnocovanie MPK k návrhu vyhlášky, ktorou sa mení vyhláška, ktorou sa ustanovujú podmienky a spôsoby odstraňovania inváznych nepôvodných druhov

Dňa 12.7.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 450/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky a spôsoby odstraňovania inváznych nepôvodných druhov (číslo legislatívneho procesu LP/2023/376).

Návrh vyhlášky stanovuje podmienky a spôsoby odstraňovania inváznych nepôvodných druhov živočíchov a rastlín vzbudzujúcich obavy Európskej únie a inváznych nepôvodných druhov živočíchov a rastlín vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky, pričom dopĺňa  spôsoby odstraňovania pre druhy, ktoré boli doplnené do zoznamu Európskej únie vydaním vykonávacieho nariadenia.

Sprievodnú dokumentáciu k novele nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■     Prebieha vyhodnocovanie MPK k návrhu novely nariadenia vlády, ktorým sa vydáva zoznam inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky

Dňa 12.7.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 449/2019 Z. z., ktorým sa vydáva zoznam inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky (číslo legislatívneho procesu LP/2023/375).

V novelizovanom znení nariadenia vlády, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vydáva zoznam inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky sa preto navrhuje vydať novú prílohu č. 2, v ktorej nebude uvedený druh sumček čierny (Ameiurus melas).

Sprievodnú dokumentáciu k novele nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■     Prebieha vyhodnocovanie MPK k návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú hranice chránených oblastí prirodzenej akumulácie vôd

Dňa 8.7.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú hranice chránených oblastí prirodzenej akumulácie vôd (číslo legislatívneho procesu LP/2023/374).

Ustanovenie hraníc chránených vodohospodárskych oblasti (CHVO) podľa popisu v platných nariadeniach vlády Slovenskej socialistickej republiky v súčasnosti už nie je postačujúce. Hranice CHVO sú v týchto právnych predpisoch ustanovené len slovne.

V tomto návrhu nariadenia sú hranice CHVO ustanovené s presnosťou na parcely katastrálnych území obcí.

Každé CHVO je uvedené v samostatnej prílohe. V prílohách sú uvedené všetky katastre obcí, ktoré sa celé nachádzajú v jednotlivých CHVO. Ak sa v CHVO nachádza iba časť obce, uvedené sú všetky parcely nachádzajúce sa v CHVO s poznámkou, či celá parcela alebo iba jej časť. Identifikáciu konkrétnej časti parcely je možné zistiť na preložením vektorovej mapy hraníc CHVO, ktorá je súčasťou nariadenia vlády, s vektorovou mapou katastra nehnuteľností.

Sprievodnú dokumentáciu k novele nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■     Ministerstvo dopravy zverejnilo piatu zmenu výzvy na obnovu verejných budov

Ministerstvo dopravy SR zverejnilo oznámenie č. 5 o vykonaní zmien vyhlásenej Výzvy č. 1 na predkladanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti na obnovu verejných historických a pamiatkovo chránených budov z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti SR.

Vzhľadom na veľký záujem oprávnených žiadateľov o tento typ podpory predložené žiadosti výrazne prekročili pôvodne stanovenú alokáciu výzvy v hodnote 120 mil. eur s DPH. Zmenou č. 5 sa alokácia navýšila o ďalších 60 mil. eur s DPH na celkových 180 mil. eur s DPH.

V tejto súvislosti sa zároveň upravuje termín uzavretia výzvy z pôvodne stanoveného 1. decembra 2024 na termín 31. júl 2023.

K zmenám vo výzve vydala kladné stanovisko aj Národná implementačná a koordinačná autorita Úradu vlády SR – NIKA. Aktualizované dokumenty sú už zverejnené na internetovej stránke www.mindop.sk/budovy.

O piatej zmene výzvy na obnovu verejných budov sa viac dočítate na tomto odkaze.

■     V auguste sa zmení podávanie nárokov zhotoviteľov

Od 16. augusta už metodické pokyny, ktoré sa používajú na výpočet navýšenia ceny cestných a železničných projektov, nebudú záväzné. Zhotovitelia projektov však budú môcť svoje nároky aj ďalej predkladať Národnej diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správe ciest či Železniciam SR.

Ministerstvo dopravy pripravilo pre enormný rast cien stavebných materiálov metodické pokyny, ktoré mohli zhotovitelia využiť na výpočet hodnoty navýšenia ceny diela pre prebiehajúce cestné a železničné projekty. Keďže sa situácia na trhu s výrobnými materiálmi ustálila, ministerstvo ruší pre svoje podriadené organizácie záväznosť týchto metodických pokynov k 15. augustu.

„Zhotovitelia a dodávatelia si budú môcť naďalej uplatniť nárok na uzatvorenie dodatku k zmluve, ktorý sa týka nepredvídateľného zvýšenia cien výrobných materiálov, na základe zákona o verejnom obstarávaní. Metodické pokyny môžu aj naďalej použiť na vyčíslenie hodnoty navýšenia pre účely dodatku,“ priblížil minister dopravy Pavol Lančarič.

Rozhodnutie ministra o zrušení metodického pokynu 27/2022 nájdete na tomto odkaze.

O zmene podávania nárokov zhotoviteľov sa viac dočítate na tomto odkaze.

■     Štát spustil výkup pozemkov v národných parkoch z plánu obnovy a odolnosti za takmer 68 miliónov eur

Ministerstvo životného prostredia spustilo webovú aplikáciu umožňujúcu predaj pozemkov v národných parkoch do rúk štátu. Prostredníctvom webovej stránky ponukavykupupozemkov.sk môžu vlastníci nezáväzne ponúknuť svoj pozemok v chránenom území. Cenu si môžu určiť aj sami, o finálnej kúpe z predložených nezáväzných ponúk rozhodne komisia v septembri 2023. Na výkup vhodných pozemkov je vyčlenených takmer 68 miliónov eur z plánu obnovy a odolnosti. Prihlasovanie ponúk v prvom kole je otvorené do 31. augusta 2023. 

Samotný predaj je dobrovoľný, uskutoční sa až po schválení ponuky a následnom podpise zmluvy s vlastníkom. V priebehu septembra 2023 sa začne s vyhodnocovaním ponúk, ktoré potrvá v priebehu septembra a októbra. Rozhodovať bude komisia zložená z predstaviteľov Ministerstva životného prostredia a Útvaru hodnoty za peniaze. Cieľom envirorezortu je vykúpiť do konca roka 12 tisíc hektárov pozemkov v chránených územiach.

Viac sa o spustenej výzve výkupu pozemkov v národných parkoch dočítate na tomto odkaze.

■     Ministerstvo životného prostredia rokovalo o zonácii NP Poloniny

Vedenie ministerstva sa stretlo so zástupcami petičného výboru ohľadom návrhu zonácie Národného parku Poloniny. Rezort životného prostredia považuje za nevyhnutnú konštruktívnu diskusiu o jednotlivých národných parkoch. Každý národný park má svoje regionálne špecifiká, ktoré je pri jeho zonácii potrebné zohľadňovať. Zároveň je podľa rezortu dôležité hovoriť aj o socioekonomických prínosoch, ktoré sú pre všetky fungujúce národné parky naopak spoločné.

Poloniny sú nielen národným parkom, ale aj územím medzinárodného významu. Patria medzi držiteľov Európskeho diplomu Rady Európy pre chránené územia a zároveň sú súčasťou národného parku aj Staré bukové lesy a bukové pralesy Karpát, zaradené do zoznamu svetového prírodného dedičstva UNESCO. V národnom parku sa nachádzajú vzácne horské lúky nad hranicou lesa, takzvané poloniny, po ktorých park nesie meno. Prírodné bohatstvo je dotvárané tradičnou rusínskou kultúrou a folklórom.

V prípade Polonín zonácia prináša obavy najmä z výpadkov daní za nehnuteľnosti pre samosprávy. Ministerstvo ponúklo spôsoby ako výpadky kompenzovať napríklad prostredníctvom špecifickej podpory pre obce v národných parkov z Environmentálneho fondu. Investície do rozvoja regiónu práve tohto regiónu vo výške cca 8 miliónov už tento rok priniesol aj Plán obnovy a odolnosti SR.

Viaceré obavy ako napríklad zákaz zberu lesných plodov pre vlastníkov, či zákaz predaja výrobkov z dvora sa však nezakladajú na pravde a zonácia nové obmedzenia v tomto smere, rovnako ako aj v iných národných parkoch neprinesie.

O rokovaní Ministerstva životného prostredia o zonácii NP Poloniny sa viac dočítate na tomto odkaze.

■     Verejnosť sa môže zapojiť do tvorby Stratégie ochrany ovzdušia

Podľa údajov Európskej environmentálnej agentúry predčasne zomrie na Slovensku približne 4000 až 5700 ľudí ročne dôsledkom znečistenia ovzdušia. Jemné prachové častice PM2,5 a ozón sa podieľajú na úmrtí na Slovensku siedmimi percentami, zatiaľ čo priemer EÚ sú štyri percentá. Ministerstvo životného prostredia v tejto súvislosti pripravilo vstupnú správu k príprave Stratégie ochrany ovzdušia. Jej súčasťou sú dva kľúčové dokumenty – Národný program znižovania emisií a Stratégia na zlepšenie kvality ovzdušia. Verejnosť môže svoje námety a návrhy k týmto dokumentom posielať do 31. októbra 2023 prostredníctvom formulára.

Ministerstvo životného prostredia pripravuje Stratégiu na zlepšenie kvality ovzdušia (SZKO) a aktualizáciu Národného programu znižovania emisií (NAPCP) na základe Metodiky písania strategických dokumentov, v súlade s uznesením vlády Slovenskej republiky č. 197 z 26. apríla 2017 k návrhu Metodiky a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií.

O možnosti zapojiť sa do tvorby Stratégie ochrany ovzdušia sa dočítate na tomto odkaze.

■     Ministerstvo školstva vyhlásilo výzvu na modernizáciu budov a internátov vysokých škôl

Ministerstvo školstva spustilo výzvu na komplexnú modernizáciu budov a internátov štátnych a verejných vysokých škôl. Výzva je otvorená do konca roku 2024, pričom je na ňu alokovaných viac ako 44 miliónov eur (bez DPH).

Cieľom výzvy je podpora vysokých škôl pri rekonštrukcii budov vysokých škôl a internátov, kedy zároveň dosiahnu úsporu primárnej energie vyššiu ako 30 %. Všetky dôležité informácie môžu záujemcovia zistiť na webstránke ministerstva.

■     Bratislava bude mať o 3 tisícky bytov viac, vrátane nájomných

Mestskí poslanci a poslankyne na júnovom mestskom zastupiteľstve schválili dôležitý balík Zmien a doplnkov Územného plánu 08, ktorý reaguje na nedostatok bytov v našom hlavnom meste. Ide o pilotný balík Zmien a doplnkov Územného plánu v prospech budovania nájomných bytov na mestských pozemkoch, ako aj na pozemkoch v súkromnom vlastníctve. V oboch prípadoch už dnes Územný plán povoľuje výstavbu, po prijatí týchto Zmien a doplnkov však bude možné územie doplniť o väčšie množstvo obytnej funkcie na úkor iných funkcií napr. obchodných, administratívnych či výrobných a nevýrobných služieb. Všetky lokality spĺňajú predpoklady na zmenu Územného plánu vo verejnom záujme.

Nájomné byty vzniknú v 13 lokalitách, v siedmich prípadoch ide o pozemky mesta (napríklad Bazová, Šustekova, Bratská, Pastierska), zvyšné sú v súkromnom vlastníctve (napríklad Východná, Agátová, Viedenská cesta, Na Vrátkach). Z developerských projektov mesto získa viac ako 143 nájomných bytov. Celkovo sa na pozemkoch v Bratislave otvoril potenciál pre výstavbu viac ako 3 000 bytov. Prijatím Zmien a doplnkov 08 a zmenou funkčného kódu dôjde vo vybraných lokalitách aj k navýšeniu podielu zelene.

O nových nájomných bytoch v Bratislave sa viac dočítate na tomto odkaze.

■     Nová výzva na obnovu rodinných domov odštartuje v septembri

V rámci štvrtej výzvy bude pre minimálne 5 000 žiadateľov vyčlenených 95 miliónov eur.

Ďalšia výzva na zlepšenie energetickej hospodárnosti rodinných domov v rámci programu Obnov dom bude vyhlásená už v septembri tohto roka. Vyplýva to z aktualizovaného harmonogramu výziev a priamych vyzvaní, ktorý zverejnilo Ministerstvo životného prostredia SR spolu so Slovenskou agentúrou životného prostredia. Nová výzva bude otvorená pre minimálne 5 000 žiadateľov. V roku 2024 je zároveň naplánované otvorené ďalších dvoch výziev – v marci a v septembri. Kým na marcovú je vyhradená suma 95 000 000 eur, pri septembrovej výzve sa ráta s alokáciou vo výške nevyčerpaných prostriedkov z predchádzajúcich výziev.

Zo štatistických údajov, ktoré má Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) k dispozícii, vyplýva, že až 66% domov je pred realizáciou obnovy, 26% domov v procese realizácie obnovy a 8% domov po obnove. O podporu je možné žiadať aj počas alebo po prácach na obnove rodinného domu, a to spätne až k 1. februáru 2020. Žiadatelia tak môžu v prácach pokračovať aj pred podaním žiadosti, ale nesmú zabudnúť vyhotoviť fotodokumentáciu pred obnovou a skonzultovať rozsah obnovy s oprávnenou osobou na vydávanie energetických certifikátov.

O novej výzve na obnovu rodinných domov sa dočítate na tomto odkaze.


Monitoring za mesiac júl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články