14 AUGUST 2025
autor článku
PARTNER
Je
dobré, že sa o cenách elektriny aktívne diskutuje. Ako v známej anekdote,
táto diskusia môže byť vedená medzi optimistom, ktorý vidí pohár poloplný, pesimistom,
ktorý vidí pohár poloprázdny a realistom, ktorý sa pozerá na to, čo
v tom pohári je.
A práve
takto „realisticky“ by sme sa na obsah slovenského pohára s cenami
elektriny bližšie pozreli. A tiež na to, aké sú niektoré možnosti
optimalizácie nákladov na ňu. Pôjde o pohľad najmä zo strany
priemyselného, resp. väčšieho odberateľa elektriny.
Niekedy
sa diskusia o cene elektriny obmedzuje len na cenu samotnej komodity, čo
nie je správne. Výraznú časť ceny elektriny tvoria jednotlivé platby
a poplatky, ktoré sú s dodávkou komodity spojené. Aj keď tieto
položky sú regulované zo strany ÚRSO (Úrad pre reguláciu sieťových odvetví),
neznamená to, že diskusia o ich nastavení je pre konkrétny podnik zbytočná.
Odberateľ môže svojimi aktívnymi krokmi výrazne ušetriť aj na nich.
Tarifa
za prevádzkovanie systému (TPS) je jednou z najvýznamnejších zložiek ceny
elektriny. Stanovuje ju ÚRSO ako pevnú cenu v eurách na MWh, a to
štandardne na obdobie jedného roka.
TPS
sa od odberateľov elektriny vyberá za účelom podpory výroby elektriny z
obnoviteľných zdrojov energie (OZE), podpory výrobu elektriny vysoko účinnou
kombinovanou výrobou (VÚKVET) a na činnosti organizátora krátkodobého trhu
s elektrinou (OKTE).
Právna
úprava tejto platby prešla niekoľkými zásadnými úpravami. Pôvodne bola tvorená
len jednou sadzbou, ktorá sa v rovnakej výške uplatňovala na všetkých
odberateľov elektriny. Výnimku tvorili len odberatelia s individuálnou sadzbou
TPS.
V roku
2022 však došlo k významnej reforme, kedy sa zaviedla tzv. pásmová TPS.
Jej
podstata spočívala v tom, že sa zaviedli 3 pásma, resp. 3 skupiny
odberných miest. Do skupiny 1 spadala koncová spotreba elektriny do 1 GWh, do
skupiny 2 spotreba nad 1 GWh do 100 GWh a skupina 3 bola pre koncovú spotrebu
elektriny nad 100 GWh.
Platilo,
že čím vyššia skupina, resp. čím vyšší ročný odber elektriny, tým nižšia
bola výška samotnej tarify.
Tento
počin sa podaril aj vďaka
tzv. povinnej prolongácii podpory pre OZE, ktorú v roku 2021 zaviedla
novela zákona o podpore OZE. Vyše 400 väčším fotovoltickým zariadeniam sa
od roku 2022 predĺžila podpora tzv. doplatkom o 5 rokov, zároveň sa
však výška tejto podpory primerane znížila, resp. rozložila v čase. Podľa správ
ÚRSO bolo výsledkom tohto kroku zníženie
nákladov na podporu o cca 70 miliónov eur na ročnej báze. Uvedené sa,
samozrejme, mohlo premietnuť do výšky samotnej pásmovej TPS, ktorá (ako sme
vyššie uviedli) slúži práve aj na financovanie podpory OZE.
Od svojho zavedenia prešla pásmová TPS
viacerými zmenami. Jedna z najhlavnejších je spôsob zaradzovania do
jednotlivých skupín TPS.
Zatiaľ čo pôvodné znenie
úpravy zohľadňovalo očakávanú koncovú spotrebou elektriny za rok t-1 pre každé
odberné miesto samostatne, v zmysle aktuálnej cenovej vyhlášky (vyhláška
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 154/2024 Z.z. ktorou sa ustanovuje
cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania
regulovaných činností v elektroenergetike („aktuálna cenová vyhláška“)
sa posudzujú všetky odberné miesta odberateľa spolu.
Inými
slovami, pokiaľ mal odberateľ 2 odberné miesta a každé so spotrebou 60
GWh, pôvodný model pásmovej TPS by obe miesta zaradil do pásma 2. Aktuálne by
sa však obe odberné miesta zaradili do pásma 3, s najvýhodnejšou sadzbou TPS.
Pre
rok 2025 sú stanovené tieto hodnoty TPS:
Vzhľadom
na tieto sadzby by podniky mali sledovať svoju spotrebu a optimalizovať
svoje odberné miesta tak, aby odber nezastal na hornej hranici niektorého z pásem.
Pokiaľ má podnik spotrebu 99,9999 GWh, stále bude zaradený v menej
výhodnej skupine 2. Neprekročením hranice 100 GWh tak môže ročne prísť o cca 1
milión eur.
Netreba
zabudnúť na to, že TPS sa uplatňuje na koncovú spotrebu elektriny odobratú
zo sústavy koncovými odberateľmi elektriny a pre zaradenie do jednotlivých
skupín sa zohľadňujú hodnoty odberu za predchádzajúci rok t-1. Pokiaľ teda odberateľ
prevádzkuje vlastné zariadenie na výrobu elektriny, a takto vyrobenú
elektrinu bez využitia distribučnej sústavy aj spotrebuje, na takúto elektrinu
sa nevzťahuje TPS.
Čo
je ale tiež dôležité, že takáto spotreba vlastnej elektriny by ani nemala
vstupovať výpočtu toho, do ktorého z pásem sa má podnik zaradiť. Mal by si
preto preveriť, či práve v dôsledku vlastnej výroby elektriny alebo
úsporných opatrení nedosiahne paradoxne to, že nedosiahne hranicu 1 GWh,
prípadne 100 GWh, čo bude mať za následok zaradenie do menej výhodného pásma.
Okrem
3 skupín možno nájsť v aktuálnej cenovej vyhláške aj skupinu 4. Jej
výška je aktuálne stanovená len na 1,59 eur/MWh. Skupina 4
nepredstavuje nejakú úplnú novinku. Zatiaľ čo pôvodný model pásmovej TPS
vychádzal z 3 skupín a individuálnej sadzby TPS, aktuálna vyhláška
vytvorila skupinu 4, do ktorej zahrnula práve odberné miesta koncových
odberateľov elektriny, ktorým bola pre rok t určená individuálna sadzba TPS.
Odberatelia
sa do skupiny 4 nezaraďujú automaticky podľa veľkosti odberu. Je potrebné
splniť viaceré legislatívne podmienky. Patrí medzi ne (okrem spotreby minimálne
1 GWh) aj napr. predloženie správy podľa § 12 ods. 8 zákona o regulácii (zákon
č. 250/2012 Z.z. o regulácii v sieťových odvetviach („zákon o regulácii“)
a preukázanie, že najmenej 80 % jeho koncovej spotreby elektriny zodpovedá
niektorému z kódov činnosti podniku alebo ich kombinácii podľa štatistickej
klasifikácie ekonomických činností uvedených v prílohy č. 3 aktuálnej cenovej vyhlášky.
Ide o NACE kódy: 2013 Výroba ostatných základných anorganických chemikálií, 2015 Výroba priemyselných hnojív a dusíkatých zlúčenín, 2016 Výroba plastov v primárnej forme, 2410 Výroba surového železa a ocele a ferozliatin, 2420 Výroba rúr, rúrok, dutých profilov a súvisiaceho príslušenstva z ocele a 2442 Výroba hliníka.
Druhá
významná zložka ceny elektriny je tarifa za systémové služby (TSS).
Zjednodušene
povedané, táto tarifa sa od odberateľov vyberá za účelom zabezpečenia
bezpečnosti a stability sústavy. Jej výška zohľadňuje náklady
prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS) na nákup podporných služieb a iné
povolené náklady SEPS na zabezpečenie systémových služieb.
Vo
viacerých aspektoch pripomína vyššie uvedenú TPS.
Tiež
ju stanovuje ÚRSO ako pevnú cenu v eurách na MWh. Obvykle je stanovená na
obdobie jedného roka. Avšak, niekedy sa jej výška môže zmeniť aj počas
roka. Bolo tomu tak napr. tento rok, kedy
ÚRSO výnimočne pristúpil k jej zníženiu o takmer 20 %.
Po
vzore TPS bola aj TSS postupne zmenená z pôvodnej jednotnej tarify na
pásmovú TSS.
Pre rok 2025 sú aktuálne stanovené tieto
hodnoty TSS:
Tarifa
za systémové služby na rok t sa tiež uplatňuje na koncovú spotrebu
elektriny, ktorá je odobratá zo sústavy koncovými odberateľmi elektriny.
Neaplikuje sa tak na elektrinu, ktorá bola napr. vyrobená v zariadení OZE
a spotrebovaná bez využitia distribučnej sústavy.
Pre
zaradenie do skupiny je rovnako dôležitý celkový odber všetkých odberných
miest odberateľa. Zohľadňujú sa pritom údaje o koncovej spotrebe elektriny
za predchádzajúci rok.
Vzhľadom
na podobnosti tak v prípade optimalizácie TPS častokrát priamo dôjde aj
k optimalizácii TSS. Ak sme v pri TPS spomínali, že už pri dosiahnutí
hranice odberu 100 GWh dôjde k úspore 1 mil. eur, pri TSS to
znamená ďalších cca 750 000 eur.
Aktuálna
cenová vyhláška aj tu upravuje skupinu 4 s tzv. individuálnu TSS.
Jej výška je 1,2421 eur/MWh.
Do
tejto skupiny 4 sú zaradení koncoví odberatelia elektriny, ktorí sú pripojení priamo
do prenosovej sústavy (nie do distribučnej sústavy, ako je tomu pri
väčšine odberateľov). Medzi ďalšie podmienky patrí, že doba ročného využitia
maxima v roku t-2 predstavuje 6 800 hodín alebo viac a súčasne pomerná odchýlka
subjektu zúčtovania predstavuje 0,025 alebo menej.
Do
výslednej ceny elektriny vstupujú aj ďalšie zložky, ako napr. cena za
distribúciu, tarifa za straty pri distribúcii elektriny a odvod do
národného jadrového fondu. V porovnaní s TPS či TSS je otázka distribúcie rozmanitejšia.
Zatiaľ
čo pri TPS a TSS sa stanovujú sadzby pre celé územie SR rovnako, regulácia
distribúcie sa líši podľa jednotlivých regiónov. Resp. ÚRSO cenovú reguláciu
vykonáva pre jednotlivých prevádzkovateľov distribučných sústav samostatne.
Pre odberateľa elektriny je tak rozhodujúce, do ktorej distribučnej sústavy je
pripojený.
Na
trhu sa zároveň diskutujú výhody pripojenia do tzv. miestnej distribučnej
sústavy (MDS) či pripojenia do jednej z troch regionálnych distribučných
sústav sústa, ktoré sú prevádzkované zo strany spoločností Východoslovenská
distribučná, a.s., Stredoslovenská distribučná, a.s. a Západoslovenská
distribučná, a. s. Osobitou kategóriu je pripojenie do prenosovej sústavy prevádzkovanou
zo strany SEPS, ktoré v zásade realizujú tí najväčší a najvýznamnejší
hráči na trhu.
Nakoľko
na výšku distribučných poplatkov má vplyv výška napäťovej úrovne pripojenia,
riešia sa aj rôzne technické alternatívy pripojenia toho-ktorého podniku,
vrátane otázky vybudovania vlastného transformátora.
Odvod
do národného jadrového fondu predstavuje špecifickú zložku ceny
elektriny, ktorá je mimo regulácie ÚRSO. Jeho hodnota je stanovená priamo nariadením
vlády SR (nariadenie Vlády SR č. 21/2019 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška
ročného odvodu určeného na úhradu historického dlhu z dodanej elektriny
koncovým odberateľom elektriny a podrobnosti o spôsobe jeho výberu pre Národný
jadrový fond, jeho použití a o spôsobe a lehotách jeho úhrady), to vo výške 3,27
eur/MWh.
Účelom
tohto odvodu, je (okrem iného) zabezpečiť financovanie nakladania s vyhoretým
jadrovým palivom a rádioaktívnymi odpadmi.
Aj
pri tejto zložke ceny elektriny platí, že určité subjekty môžu mať nárok na
výhodnejšiu sadzbu. Po splnení osobitných podmienok je možné efektívnu sadzba
odvodu znížiť na 70 %, prípadne len na 25 % pôvodnej výšky.
Medzi
tieto podmienky patrí napr. to, aby išlo o podnik vykonávajúci činnosť výrobcu
v odvetví (i) výroba rafinovaných ropných produktov, (ii) výroba
surového železa a ocele a ferozliatin alebo (iii) výroba hliníka.
Okrem
týchto zložiek sa na elektrinu aplikuje samozrejme ešte spotrebná daň,
ktorú zákon (ust. § 6 zákona č. 609/2007 Z.z. o spotrebnej dani z elektriny,
uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z
minerálneho oleja v znení neskorších predpisov) stanovuje vo výške 1,32 eur/MWh
a samostatnou témou je DPH.
Cena
samotnej komodity je na Slovensku pre časť odberateľov stále regulovaná.
V podnikateľskej sfére ide najmä o tzv. malé podniky, ktorých celkový
ročný odber za predchádzajúci rok predstavuje najviac 30 000 kWh (ust. §
2 písm. k) bod 3 zákona o regulácii).
Subjekty
mimo regulácie sú odkázané na tzv. trhové ceny elektriny. Zjednať samotnú
výšku ceny komodity je však len časť úspechu. Trh s rôznymi produktami
sa vyvíja pomerne dynamicky, a preto je dobré zohľadniť aj ďalšie
skutočnosti či zmluvné nastavenia, ktoré v konečnom dôsledku majú vplyv na
celkové náklady firmy na elektrinu.
Pri
konkrétnom zmluvnou riešení je dôležité ustáliť si konkrétny produkt,
s jasne stanoveným spôsobom stanovenia ceny, prípadne so stanoveným
postupom pre jej dodatočnú zmenu.
Okrem
jednoduchých modelov (fixná cena alebo tzv. spotová cena, ktorá je navýšená
o prirážku dodávateľa elektriny) je na trhu viacero variant kombinácie tzv.
fixu a spotu, ktoré môžu tomu-ktorému podniku sadnúť do jeho
odberových preferencií.
Dôležitou
otázkou je to, akým spôsobom zmluva upravuje predpokladané množstvo odberu
elektriny zo strany podniku. Nedodržanie tohto množstva môže mať za
následok uplatnenie sankcií, ktoré môžu cenu za elektrinu výrazne
predražiť. Je preto na mieste si ustáliť, aké tolerancie odberu majú byť
v zmluve upravené, či podnik je povinný dodržať celoročný odhad, mesačný odhad,
prípadne, či má ísť o menšie časové rozostupy.
Aj
keď na Slovensku trhu v drvivej miere prevažujú zmluvy s „klasickými“
dodávateľmi elektriny, postupne sa na začínajú diskutovať aj tzv. PPA zmluvy (Power
Purchase Agreement) (viac na túto tému sa dozviete aj v článku Na
čo nezabudnúť, keď sa riešia PPA zmluvy),
ktoré v európskom priestore majú už tradičné zastúpenie. Ich rozvoj možno
spájať s výstavbou obnoviteľných zdrojov, najmä veterných elektrární, a
ich rozšírenie podporila aj výstavba projektov fotovoltických elektrární.
Účelom
PPA zmluvy je spájať samotného výrobcu elektriny (obvykle z OZE) s koncovým
odberateľom elektriny. Zmluva sa uzatvára zvyčajne na dlhšie časové obdobie (5
a viac rokov). Odberateľ elektriny môže mať klasického dodávateľa
elektriny a zároveň mať zazmluvnenú dodávku zelenej elektriny od
konkrétneho výrobcu elektriny, a to stabilne - na dlhšie časové obdobie
a deklarovať pri tom aj ah splnenie svojich environmentálnych cieľov
Najznámejšie
kategórie PPA zmlúv sú off-site PPA a on-site PPA.
Pri
off-site PPA dochádza k dodávke vyrobenej elektriny prostredníctvom
distribučnej sústavy.
Pri
on-site PPA je zariadenie na výrobu elektriny umiestnené
v blízkosti odberateľa a samotná dodávka sa vykonáva priamo – bez
využitia distribučnej sústavy. A to predstavuje jednu
z najdôležitejších výhod dodávky elektriny v tomto režime. Nakoľko
dodávka sa nerealizuje cez distribučnú sústavu, neaplikujú sa na ne
distribučné poplatky, TPS ani TSS, čo podstatným spôsobom zlacňuje
výslednú cenu elektriny.
Model on-site PPA zmluvy nie
je len idea pochádzajúca z predpisov EÚ ale takýto model je v súlade
aj s nedávnym vyjadrením zo strany ÚRSO, podľa ktorého: „cesta zdravého rozumu
je, aby sa zelená energia vyrábala na mieste, kde sa aj spotrebuje“ (https://www.urso.gov.sk/urso-objasnuje-cenotvorbu-elektriny-pre-priemyselnych-odberatelov/).
Bohužiaľ,
dodávka elektriny v režime on-site PPA je aktuálne na Slovensku problematická.
O odstránení bariér sa aktuálne vedie aktívna diskusia a ostáva nám veriť,
že výsledok sa dostaví čim skôr. Prípadne, že sa doplní do plánovanej veľkej
novely energetických predpisov, ktorá je aktuálne v parlamente (návrh
zákona dostupný na webe: Zákony : Vyhľadávanie v návrhoch zákonov : Detaily
návrhu zákona - Národná rada Slovenskej republiky).
Režim
on-site PPA zmluvy je potrebné odlíšiť od tzv. lokálneho zdroja. Zatiaľ čo podstata
PPA zmlúv je predaj elektriny zo strany výrobcu koncovému odberateľovi, pri
lokálnom zdroji si odberateľ vyrába elektrinu sám, a teda k predaju
elektriny nedochádza.
Vlastná
výroba elektriny už pre priemyselných odberateľov roky nie je nič nezvyčajné.
Na trhu funguje mimoriadne populárny koncept lokálneho zdroja. Môže ísť
o akékoľvek zariadenie na výrobu elektriny z OZE, ktoré bude
pripojené v odbernom mieste odberateľa. V minulosti bola jeho veľkosť
obmedzená na 500 kW inštalovaného výkonu. Aktuálne je však jediným obmedzením maximálna
rezervovaná kapacita odberného miesta, čo zvyčajne nespôsobuje praktické obmedzenia.
Výhodu
lokálneho zdroja je, že jeho pripojenie nie je zaťažené žiadnym pripojovacím
poplatkom. Zároveň, nakoľko v tomto prípade sa spotrebúva elektrina priamo
na mieste (rovnako ako on-site PPA) platí, že ušetriť možno aj na distribučných
poplatkoch, TPS a TSS.
Výstavba
vlastného zariadenia na výrobu elektriny môže byť nákladná. Preto sa na
slovenskom trhu rozmohol model prenájmu lokálneho zdroja. Zjednodušene
povedané, tretí subjekt zrealizuje zariadenie na výrobu elektriny
u odberateľa elektriny, a toto zariadenie mu následne prenajme.
Odberateľ elektriny si tak v prenajatom zariadení vyrába elektrinu, ktorá
kryje časť jeho spotreby elektriny, za čo vlastníkovi zaradenia platí odmenu.
V tomto
modeli je dôležité riadne si nastaviť vzťahy medzi vlastníkom zariadenia
a samotným odberateľom elektriny. Aj keď v praxi niekedy odberateľ
vystupuje len ako „pasívny prijímač“ vyrobenej elektriny, na účely
energetických predpisov sa považuje za prevádzkovateľa zariadenia na výrobu
elektriny, s čím sú spojené viaceré legislatívne a zmluvné
povinnosti, na ktoré musí pamätať. Alebo ich splnenie mať aspoň pokryté v rámci
nájomnej zmluvy, prípadne inou zmluvou.
Dávnejšia
právna úprava striktne regulovala možnosti dodávky prebytkov nespotrebovanej
elektriny z lokálneho zdroja do sústavy. Tieto obmedzenia sú už však
minulosťou a dodávka prebytkov je nastavená pomerne voľne. Odberateľ si
môže výkup jeho prebytkov zazmluvniť s dodávateľom elektriny (ide
o pomerne bežnú prax). Prípadne, môže sa s dodávateľom dohodnúť na
tzv. virtuálnej batérii, ktorú bude z prebytkov „virtuálne nabíjať“
a v prípade nevýroby bude z nej elektrinu „čerpať“. Samozrejme,
za príslušný poplatok dodávateľovi elektriny.
Do
popredia sa dostáva aj tzv. zdieľanie elektriny. Zjednodušene povedané,
odberateľ elektriny s lokálnom zdrojom môže túto elektrinu „poslať“ akémukoľvek
odoberateľovi elektriny, ktorému sa následne táto elektrina odpočíta od účtu za
elektrinu. Aj keď sa v praxi častokrát hovorí o zdieľaní elektriny medzi
susedmi či v bytovom dome, tento nástroj môže fungovať na odplatnej
báze aj medzi podnikmi.
Aj
keď sa zdieľanie elektriny na trhu často spomína s komunitnou
energetikou, podniky ho vedia využívať aj bez toho, aby sa stali členmi
energetického spoločenstva či komunity vyrábajúcej elektrinu z OZE.
V súčasnosti
je síce zdieľanie obmedzené len na odberateľov, ktorí majú rovnakého
dodávateľa, toto obmedzenie je však mimoriadne sporné a navrhovaná novela
energetických predpisov by ho mala zrušiť (návrh zákona dostupný na webe: Zákony
: Vyhľadávanie v návrhoch zákonov : Detaily návrhu zákona - Národná rada
Slovenskej republiky). Zdieľanie by tak malo byť možné bez ohľadu na
to, akého dodávateľa jednotlivé podniky majú.
Podľa
aktuálnej cenovej regulácie je zdieľanie zaťažené distribučnými poplatkami,
rovnako ako je tomu pri dodávke elektriny. A je jedno, či elektrinu zdieľa
jeden podnik druhému v rámci areálu alebo na opačný koniec Slovenska.
Stále
však platí, že pri zdieľaní sa dá ušetriť na cene samotnej komodity.
Teda, pokiaľ odmena za zdieľanie je nižšia ako cena elektriny dohodnutá
s klasickým dodávateľom elektriny. Nemožno opomenúť ani to, že zdieľať
elektrinu môže podnik aj sám sebe - v rámci viacerých svojich odberných
miest. A taktiež, zdieľanie nemusí byť len o peniazoch. Elektrinu
môže zdieľať napr. charitatívnym organizáciám, miestnej škôlke, či ako
benefit pre svojich dlhoročných zamestnancov.
Zdieľať článok