29 MÁJ 2025
autor článku
ADVOKÁTSKY KONCIPIENT
PARTNER
Pozrite si najdôležitejšie
právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac apríl
2025.
Do
pozornosti dávame zmeny v stavebnom zákone, zmeny v zákone
o územnom plánovaní, ako aj novelu zákona o ochrane poľnohospodárskej
pôdy.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac apríl 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) áno Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom nie Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní áno Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 17.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR
zverejnený zákon č. 77/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z.
z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
(zákon o štátnej podpore nájomného bývania). Schválením uvedeného zákona
došlo zároveň k zmenám
Stavebného zákona, ako aj zákona o územnom plánovaní.
V
prípade nového Stavebného
zákona boli zmeny uskutočnené s cieľom zrýchliť a zjednodušiť ohlasovanie a
povoľovanie stavieb vrátane projektov
štátom podporovaného nájomného bývania a odstrániť nejednoznačnosť výkladu
stavebného zákona v tejto súvislosti.
V Stavebnom
zákone dochádza k nasledovným zmenám:
V prípade zákona
o územnom plánovaní došlo k úprave posudzovania súladu drobných
stavieb so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Podľa predkladateľa takéto stavby nemôžu podstatne
ovplyvniť svoje okolie, preto nemá
opodstatnenie skúmať ich súlad so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie.
Výnimkou sú drobné stavby, ktoré sú budovami so zastavanou
plochou nad 25 m2; stavby nadzemných a podzemných vedení elektronických
komunikačných sietí a informačné konštrukcie, ktoré sú drobnými stavbami, u
ktorých sa ponechalo posudzovanie súladu s územným plánom, ako je to v
súčasnosti. Uvedené predstavuje zjednodušenie procesu ohlasovania niektorých
drobných stavieb.
Novela nadobudla účinnosť dňa 17.4.2025.
Schválené a vyhlásené znenie novely
nájdete TU.
Znenie Stavebného zákona, účinné od 17.4.2025
nájdete TU.
Znenie zákona o územnom plánovaní, účinné od
17.4.2025 nájdete TU.
Dňa
24.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 82/2025 Z. z.,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní
poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej
prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č.
188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o
doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane poľnohospodárskej
pôdy).
Cieľom
novely podľa predkladateľa je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie
porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania
poľnohospodárskej pôdy absentuje.
Ustanovuje
sa možnosť nariadiť odstránenie
drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch, ktoré nemajú charakter lesného
porastu a nie sú spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, pričom
predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania
poľnohospodárskej pôdy a ich zachovanie nie je účelné z hľadiska ekologickej
stability územia.
Zároveň
sa ustanovuje možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov
využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene s
pôdoochrannou a ekostabilizačnou funkciou.
Taktiež
sa rozširuje povinnosť platenia
odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky
poľnohospodárske pôdy, nielen na vybrané
pôdy v každom katastrálnom území.
Novela
zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy nadobudne účinnosť od 1.6.2025.
Schválené
a vyhlásené znenie novely nájdete TU.
Znenie
zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy, účinné od 1.6.2025 nájdete TU.
Dňa 17.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR
zverejnený zákon č. 77/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z.
z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
(zákon o štátnej podpore nájomného bývania).
Cieľom novely zákona bolo podľa predkladateľa zjemniť striktnú právnu úpravu
v otázke vymedzenie požiadaviek na byty a bytové domy, ktoré môžu byť
súčasťou systému štátom podporovaného nájomného bývania. Preto sa zavádza právna úprava, ktorá umožní do
systému zahrnúť aj také budovy, pri ktorých bola vykonaná zmena ich funkcie z
nebytovej budovy na bytový dom jej stavebnou prestavbou, a aj také bytové domy,
v ktorých sa menšinovo nachádzajú aj nebytové priestory určené na funkciu
ubytovania, ktoré s výnimkami uvedenými v navrhovaných zmenách musia spĺňať
všetky právnymi predpismi a technickými normami požiadavky na stavebno-technické
vyhotovenie bytu.
Novela
súčasne ruší minimálne
veľkostné obmedzenie projektu nájomného bývania vyjadrené aspoň 20 bytmi s cieľom zahrnutia čo
najväčšieho množstva projektov do systému štátom podporovaného nájomného
bývania. Rovnako sa ruší obmedzenie, podľa ktorého vo všetkých projektoch
nájomného bývania jedného investičného partnera v jednom katastrálnom území
môže byť najviac 100 bytov určených rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové
priestory na funkciu bývania alebo ubytovania a vo všetkých projektoch nájomného
bývania jedného investičného partnera celkovo najviac 500 takýchto nájomných
bytov.
Novela nadobudla účinnosť dňa 17.4.2025.
Schválené a vyhlásené znenie novely
nájdete TU.
Znenie zákona o štátnej podpore nájomného bývania,
účinné od 17.4.2025 nájdete TU.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR
a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným
predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za
cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného
dôvodu pre vás sledujeme
všetky relevantné vyhlášky (vrátane
schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny
stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete
v nasledovnej tabuľke:
|
Názov vyhlášky |
Číslo a
aktuálny stav legislatívneho procesu |
Odkaz
na vyhlášku/legislatívny proces |
1. |
Vyhláška
č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe
spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a
všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné
využívanie územia |
Schválená a zverejnená
v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. |
Návrh
vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh o
stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb |
PI/2024/330 Ukončenie
predprípravnej fázy
|
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh
vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb |
PI/2024/328 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh
vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby |
PI/2024/329 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Vyhláška
č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej
dokumentácie a územnoplánovacích podkladov |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
7. |
Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a
forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia
odbornej spôsobilosti |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. |
Vyhláška
č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. |
Vyhláška
č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke
informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu
a rozsahu dokumentácie stavby |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze. |
10. |
Vyhláška
č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným
systémom územného plánovania a výstavby |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. |
Vyhláška
č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze. |
12. |
Návrh
vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a
užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe |
LP/2025/83 Prebieha
vyhodnotenie pripomienkového konania |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
13. |
Návrh
vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom
úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri
overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom
úrade a v regionálnom úrade |
LP/2025/95 Ukončené
pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade nasledovných návrhov vyhlášok.
Ak
sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame
do pozornosti náš článok Prehľad
vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
Enviroorganizácie pripravili hromadnú pripomienku k
novele zákona o ochrane prírody, ktorú podporilo 3101 ľudí. Ide o piatu
novelu zákona o ochrane prírody za posledné dva roky. Organizácie SOS Birdlife, My sme les, Klimatická koalícia, Aevis,
WWF Slovensko, Via Iuris a iniciatíva Zelená väčšina vyzývajú poslancov, aby
novelu stiahli z rokovania.
Cieľom pripomienky je opraviť najväčšie chyby
predloženej novely a doposiaľ schválených noviel, ak sa predkladatelia rozhodnú
návrh nestiahnuť.
Novelu, ktorú predložili poslanci zo SNS, posunula
Národná rada SR do druhého čítania. Upravuje aktivity, ktoré sú
povolené alebo zakázané v chránených územiach. Návrhom chcú posilniť
ochranu vlastníckeho práva, zabezpečiť proporcionalitu v zásahoch do práv
súkromných vlastníkov a zlepšiť transparentnosť a predvídateľnosť právnych
procesov v oblasti ochrany prírody.
O hromadnej pripomienke voči novele zákona
o ochrane prírody sa viac dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo
hospodárstva SR otvorilo výzvu na podporu budovania nabíjacej
infraštruktúry pre elektromobily. Na výzvu je vyčlenených 24 miliónov eur z
plánu obnovy.
Cieľom
výzvy je podpora budovania infraštruktúry pre alternatívne pohony.
Do
výzvy sa môžu zapojiť fyzické osoby - podnikatelia a právnické osoby do 30.
júna.
Viac
informácií o výzve nájdete na
stránke ministerstva hospodárstva a na webe ISPO.
Ministerstvo
hospodárstva SR vyhlásilo novú výzvu na podporu výstavby zariadení na výrobu
elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.
Cieľom
výzvy je zvýšiť podiel elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov
energie.
Na
výzvu je vyčlenených 30 miliónov eur z plánu obnovy. Prihlásiť sa
do nej môžu fyzické a právnické osoby oprávnené na podnikanie do
15. júla.
Viac
informácií o výzve nájdete na stránke
ministerstva a na
stránke ISPO.
Ministerstvo
životného prostredia SR, ako Národný kontaktný bod pre program LIFE
2021-2027, informovalo dňa 24.4.2025 o vyhlásení výziev
na predkladanie žiadostí o grant v rámci Programu
pre životné prostredie a ochranu klímy LIFE 2021-2027,
ktoré vyhlásila Európska komisia dňa 24.4.2025 s celkovou alokáciou 600
mil. €.
Výzvy
sú vyhlásené samostatne pre jednotlivé oblasti podpory a typy
projektov. Výzvy sa týkajú tzv. štandardných akčných projektov, akčných
grantov, strategických integrovaných projektov, strategických projektov
na ochranu prírody, projektov technickej pomoci a prípravných
projektov na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP).
Alokácie
a termíny uzávierky jednotlivých výziev:
1.
Štandardné akčné
projekty (SAPs):
2.
akčné granty v rámci podprogramu Prechod na čistú energiu, alokácia:
91,4 mil. EUR, termín uzávierky 23.09.2025;
3.
strategické
integrované projekty (SIP) / strategické projekty na ochranu prírody (SNaP), alokácia: 158 mil. EUR:
4.
projekty technickej
pomoci na prípravu SIPs/SNAPs, alokácia
1 mil. EUR, termín uzávierky 23.09.2025;
5.
projekty technickej
pomoci – replikovateľnosť, alokácia 6,5 mil. EUR,
uzávierka: 23.09.2025;
6.
prípravné projekty na
podporu legislatívnych a politických priorít (PLP), alokácia: 21,8 mil. EUR, uzávierka:
23.09.2025.
O nových
vyhlásených výzvach v rámci programu LIFE sa viac dočítate na
tomto odkaze.
Zariadenie na energetické využitie bratislavského
odpadu, ktoré prevádzkuje bratislavský mestský podnik OLO, a. s., sa blíži
k hranici svojej životnosti. OLO, a. s. preto pristupuje k jeho
modernizácii a ekologizácii. Projekt
modernizácie a ekologizácie ZEVO má zabezpečiť kontrolu nad nakladaním
s mestským odpadom a dostatočnú kapacitu na jeho zhodnotenie aj do
budúcnosti.
Podľa informácií, zverejnených Hlavným mestom
Bratislavou, v súvislosti s realizáciou modernizácie ZEVO sa v blízkej budúcnosti plánujú ďalšie
kroky, ktoré povedú k verejnému obstarávaniu, podpisu zmluvy s víťazným zhotoviteľom,
zabezpečeniu úverového rámca, modernizácii súčasného zariadenia spojenej
s výstavbou tretieho kotla až k jeho samotnému spusteniu, ktoré
očakávame v roku 2029.
Projekt modernizácie a ekologizácie ZEVO má predstavovať
najväčšiu
a najvýznamnejšiu investíciu mesta za posledné dekády. Predpokladaná hodnota je na úrovni 190-250 mil. eur.
O pripravovanej modernizácii
a ekologizácii ZEVO sa viac dočítate na tomto odkaze.
V mesiaci apríl zverejnil Úrad pre verejné
obstarávanie (ÚVO) ním vydané nové metodické usmernenia.
Metodické usmernenie č. 5965-5000/2025 zo
dňa 07. 04. 2025
V metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal vyhodnocovaním
ponúk a pochybnosti v rámci predloženej ponuky pri položkovom rozpočte a
možnosti vylúčenia mimoriadne nízkej ponuky.
K uvedenému ÚVO uvádza, že z dikcie ustanovenia
§ 53 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, že komisia pre
vyhodnocovanie ponúk v prípade pochybností overí správnosť informácií a
dôkazov, ktoré poskytli uchádzači. Ak komisia identifikuje nezrovnalosti alebo
nejasnosti v informáciách alebo dôkazoch, ktoré uchádzač poskytol, písomne
požiada o vysvetlenie ponuky a ak je to potrebné aj o predloženie dôkazov. Vysvetlením ponuky nemôže dôjsť k jej
zmene. Za zmenu ponuky sa nepovažuje
odstránenie zrejmých chýb v písaní a počítaní alebo oprava položkového
rozpočtu, ak celková cena ponuky zostane zachovaná a ak oprava položkového
rozpočtu nemá vplyv na iné kritérium na vyhodnotenie ponúk.
Týmto ustanovením však nie je dotknutý § 53 ods. 2
zákona o verejnom obstarávaní, a teda verejný obstarávateľ má právo žiadať od
uchádzača vysvetlenie mimoriadne nízkej ponuky ako aj vylúčenie takejto ponuky
v súlade s § 53 ods. 4 písm. e), f) a g) zákona o verejnom obstarávaní, pričom
je potrebné zdôrazniť, že vylúčenie mimoriadne nízkej ponuky je nástrojom,
ktorého použitie je potrebné dôsledne zvážiť, nakoľko tu dochádza k stretu
záujmu na spravodlivej súťaži a transparentnosti procesu verejného obstarávania
s primárnym záujmom na úspore verejných prostriedkov (pozri výkladové
stanovisko ÚVO č. 2/2013).
Zákon o verejnom obstarávaní v ustanovení § 53 ods.
3 dáva priestor uchádzačovi odôvodniť mimoriadne nízku ponuku, ak je vyzvaný na
jej vysvetlenie podľa odseku 2 spomínaného paragrafu, ale neumožňuje mu
opravovať položkový rozpočet - k tomu môže dôjsť iba v prípade postupu
verejného obstarávateľa podľa odseku 1.
Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.
Metodické usmernenie č. 5931-5000/2025 zo
dňa 08. 04. 2025
V metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal otázkou neodsúhlasenia
koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom ako dôvodom na zrušenie verejného
obstarávania.
K uvedenému ÚVO v metodickom usmernení
uvádza, že nenaplnenie explicitne stanovenej povinnosti/podmienky vyžadovanej
iným právnym predpisom (schválenie koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom) možno definovať ako dôvod hodný osobitného
zreteľa, pre ktorý nemožno od verejného obstarávateľa požadovať, aby vo
verejnom obstarávaní pokračoval v
zmysle ustanovenia § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.
Nakoľko, ak by bol proces verejného obstarávania
ukončený uzavretím koncesnej zmluvy bez povinného schválenia zastupiteľstvom,
išlo by podľa nášho názoru o absolútne
neplatný právny úkon, na ktorý treba
nazerať ako na úkon, ku ktorému nikdy nedošlo, pričom o absolútne neplatných
právnych úkonoch platí, že nemôže dôjsť k ich konvalidácii, či ratihabícii
dodatočne. Zastupiteľstvo je orgánom kolektívnym, t. j. rozhodnutia prijíma
hlasovaním v zbore. Medzi základné povinnosti poslancov patrí aj povinnosť
obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov, a to výkonom nezávislého mandátu. Z
uvedeného možno vyvodiť, že rozhodovanie
obecného zastupiteľstva, ako jedného z dvoch orgánov obce-verejného
obstarávateľa, je závislé výlučne od vôle jednotlivých poslancov, ktorá by mala byť slobodná, bez akéhokoľvek
autoritatívneho zásahu. A verejný obstarávateľ ako taký ho fakticky nevie
ovplyvniť.
Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.
Metodické usmernenie č. 5702-5000/2025 zo
dňa 24. 03. 2025
V ďalšom
metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal
otázkou povinnosti zápisu dodávateľa do Registra partnerov verejného sektora
pred uzatvorením zmluvy.
K uvedenému ÚVO v metodickom usmernení
uvádza, že Podľa § 184s ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní môže byť
kontrola po uzavretí zmluvy vykonaná aj z vlastného podnetu úradu. Môže ísť
napr. o prípady, ak zákazka bude predmetom auditu, v rámci ktorého budú
identifikované zistenia porušenia pravidiel a postupov verejného obstarávania a
úrad ako sprostredkovateľský orgán predtým nevykonal kontrolu po uzavretí
zmluvy.
Uvedené znamená, že ak by boli
identifikované zistenia v rámci auditu, úrad ako sprostredkovateľský orgán
vykoná kontrolu po uzavretí zmluvy aj keď ju predtým na základe výsledkov
rizikovej analýzy nevykonal. Ak úspešný
uchádzač alebo jeho subdodávateľ nebude v dodatočne určenej primeranej lehote
zapísaný v registri partnerov verejného sektora, resp. nebola vykonaná úprava
zápisu konečných užívateľov výhod tak, aby boli splnené podmienky podľa § 11
ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní, poskytovateľ na základe zistenia
úradu ako sprostredkovateľského orgánu nepripustí výdavky z verejného
obstarávania alebo obstarávania do financovania v plnej výške.
Upozorňujeme na to, že ak úspešný uchádzač, s ktorým
bola podpísaná zmluva, nebude zapísaný v registri partnerov verejného sektora a
verejný obstarávateľ zaradí výdavky zo zákazky do žiadosti o platbu (pričom
tento stav nebol odstránený pred ukončením administratívnej finančnej kontroly žiadosti
o platbu obsahujúcej výdavky zo zákazky), verejný obstarávateľ sa vystavuje
riziku, že tieto výdavky budú kvalifikované poskytovateľom príspevku ako
neoprávnené v plnej výške, ak by uvedené bolo predmetom auditných zistení, na
základe ktorých úrad ako sprostredkovateľský orgán vykoná kontrolu po uzavretí
zmluvy z vlastného podnetu.
Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.
Slovenská inšpekcia životného prostredia začne z
iniciatívy podpredsedu vlády a ministra životného prostredia SR s kontrolou
obhospodarovania pozemkov v rámci Malokarpatskej vinohradníckej oblasti. Inšpektori sa zamerajú na dodržiavanie
legislatívy pri odstraňovaní inváznych nepôvodných druhov. Kontrolovaných bude celkovo 11 samospráv.
Slovenská inšpekcia životného prostredia informovala
predstaviteľov miest Pezinok, Modra, Svätý Jur a obcí Chorvátsky Grob,
Slovenský Grob, Limbach, Viničné, Dubová, Šenkvice, Vinosady a Vištuk
o začatí výkonu štátneho dozoru s cieľom zamedziť šíreniu inváznych
nepôvodných druhov. Inšpektori budú štátny dozor vykonávať za prítomnosti
zástupcov samospráv.
Práve nepôvodné invázne druhy ohrozujú nielen pôvodné druhy rastlín či živočíchov, ale spôsobujú aj veľké škody prírode a ekonomike. Rovnako uľahčujú vypuknutie nákaz a šírenie chorôb, mnohé invázne druhy sú silné alergény a môžu vplývať na zdravie ľudí. Medzi invázne druhy patria dreviny ako beztvarec krovitý, kustovnica cudzia a jarovec jaseňolistý. Inváznymi bylinami sú ambrózia palinolistá, zlatobyľ kanadská, zlatobyľ obrovská a bylinný rod pohánkovec.
O výkone štátneho dozoru sa viac dočítate na tomto odkaze.
Monitoring
za mesiac apríl 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu stavebnej a environmentálnej legislatívy nie sú zdrojom právne
záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť
informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.
Zdieľať článok