Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

29 MÁJ 2025

Novinky v stavebníctve a envirolegislatíve za apríl 2025

 

autor článku

Roland Hogh

ADVOKÁTSKY KONCIPIENT

Šimon Hudák

PARTNER

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac apríl 2025.

Do pozornosti dávame zmeny v stavebnom zákone, zmeny v zákone o územnom plánovaní, ako aj novelu zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac apríl 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

1.          ČO SA ZMENILO?

STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon)áno
Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonomnie
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)nie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciáchnie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlánie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanínie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývanianie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývanianie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaníáno
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbenie
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácienie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentáciinie
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilostinie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctvenie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrovnie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenianie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadostinie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domovnie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytunie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrolnie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátunie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na staveniskonie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredínie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)nie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušianie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonovnie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonováno
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredienie
Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadochnie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadovnie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z.nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzdušínie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolínie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesovnie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákonanie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôdnie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôdnie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadovnie
 

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.

     Zmeny v Stavebnom zákone a zákone o územnom plánovaní

Dňa 17.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 77/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (zákon o štátnej podpore nájomného bývania). Schválením uvedeného zákona došlo zároveň k zmenám Stavebného zákona, ako aj zákona o územnom plánovaní.

V prípade nového Stavebného zákona boli zmeny uskutočnené s cieľom zrýchliť a zjednodušiť ohlasovanie a povoľovanie stavieb vrátane projektov štátom podporovaného nájomného bývania a odstrániť nejednoznačnosť výkladu stavebného zákona v tejto súvislosti.

V Stavebnom zákone dochádza k nasledovným zmenám:

  • upravilo sa vymedzenie stavebných úprav v súvislosti s terénnymi úpravami a vonkajšími úpravami tak, aby boli jasne stanovené deliace línie týchto kategórií a  v rámci povoľovania sa zabezpečilo jednoznačné kategorizovanie týchto stavebných prác;
  • ustanovilo sa, aby sa obce, ktoré budú združené v spoločnom obecnom úrade nachádzali v územnom obvode toho istého regionálneho úradu. Upravuje sa formulácia tvorby stavebného obvodu z dôvodu jednoznačnosti výkladu ustanovenia;
  • obdobne ako pri dotknutých orgánoch sa upravilo plynutie lehoty pre vydanie záväzného vyjadrenia dotknutou právnickou osobou, ako aj opatrenia proti jej nečinnosti (fikcia súhlasného záväzného stanoviska);
  • fikcia ohlásenia sa po novom vzťahuje na všetky ohlasované stavby. Podľa predkladateľa ide o opatrenie na zjednodušenie a urýchlenie procesu ohlásenia stavieb, pričom stále ostáva možnosť stavebného úradu oznámiť, že stavbu je možné uskutočniť len na základe rozhodnutia o stavebnom zámere v správnom konaní, ak je to potrebné.

V prípade zákona o územnom plánovaní došlo k úprave posudzovania súladu drobných stavieb so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Podľa predkladateľa takéto stavby nemôžu podstatne ovplyvniť svoje okolie, preto nemá opodstatnenie skúmať ich súlad so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie.

Výnimkou sú drobné stavby, ktoré sú budovami so zastavanou plochou nad 25 m2; stavby nadzemných a podzemných vedení elektronických komunikačných sietí a informačné konštrukcie, ktoré sú drobnými stavbami, u ktorých sa ponechalo posudzovanie súladu s územným plánom, ako je to v súčasnosti. Uvedené predstavuje zjednodušenie procesu ohlasovania niektorých drobných stavieb.

Novela nadobudla účinnosť dňa 17.4.2025.

Schválené a vyhlásené znenie novely nájdete TU.

Znenie Stavebného zákona, účinné od 17.4.2025 nájdete TU.

Znenie zákona o územnom plánovaní, účinné od 17.4.2025 nájdete TU.

     Zmeny v zákone o ochrane poľnohospodárskej pôdy

Dňa 24.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 82/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy).

Cieľom novely podľa predkladateľa je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje.

Ustanovuje sa možnosť nariadiť odstránenie drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch, ktoré nemajú charakter lesného porastu a nie sú spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, pričom predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania poľnohospodárskej pôdy a ich zachovanie nie je účelné z hľadiska ekologickej stability územia.

Zároveň sa ustanovuje možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene s pôdoochrannou a ekostabilizačnou funkciou.

Taktiež sa rozširuje povinnosť platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy podľa jej kvality na všetky poľnohospodárske pôdy, nielen na vybrané pôdy v každom katastrálnom území.

Novela zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy nadobudne účinnosť od 1.6.2025.

Schválené a vyhlásené znenie novely nájdete TU.

Znenie zákona o ochrane poľnohospodárskej pôdy, účinné od 1.6.2025 nájdete TU.

■    Zmeny v úprave štátnej podpory nájomného bývania

Dňa 17.4.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 77/2025 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (zákon o štátnej podpore nájomného bývania).

Cieľom novely zákona bolo podľa predkladateľa zjemniť striktnú právnu úpravu v otázke vymedzenie požiadaviek na byty a bytové domy, ktoré môžu byť súčasťou systému štátom podporovaného nájomného bývania. Preto sa zavádza právna úprava, ktorá umožní do systému zahrnúť aj také budovy, pri ktorých bola vykonaná zmena ich funkcie z nebytovej budovy na bytový dom jej stavebnou prestavbou, a aj také bytové domy, v ktorých sa menšinovo nachádzajú aj nebytové priestory určené na funkciu ubytovania, ktoré s výnimkami uvedenými v navrhovaných zmenách musia spĺňať všetky právnymi predpismi a technickými normami požiadavky na stavebno-technické vyhotovenie bytu.

Novela súčasne ruší minimálne veľkostné obmedzenie projektu nájomného bývania vyjadrené aspoň 20 bytmi s cieľom zahrnutia čo najväčšieho množstva projektov do systému štátom podporovaného nájomného bývania. Rovnako sa ruší obmedzenie, podľa ktorého vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera v jednom katastrálnom území môže byť najviac 100 bytov určených rozhodnutím stavebného úradu ako nebytové priestory na funkciu bývania alebo ubytovania a vo všetkých projektoch nájomného bývania jedného investičného partnera celkovo najviac 500 takýchto nájomných bytov.

Novela nadobudla účinnosť dňa 17.4.2025.

Schválené a vyhlásené znenie novely nájdete TU.

Znenie zákona o štátnej podpore nájomného bývania, účinné od 17.4.2025 nájdete TU.

2.     MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.

Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.

Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:

 

Názov vyhlášky

Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu

Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces

1.

Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze

2.

Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe

PI/2023/263

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

3.

Návrh o stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb

PI/2024/330

Ukončenie predprípravnej fázy

 

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

4.

Návrh vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb

PI/2024/328

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

5.

Návrh vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby

PI/2024/329

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

6.

Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024

Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze.

7.

Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

8.

Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

9.

Vyhláška č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze.

10.

Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

11.

Vyhláška č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze.

12.

Návrh vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe

LP/2025/83

Prebieha vyhodnotenie pripomienkového konania

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

13.

Návrh vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade

LP/2025/95

Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade nasledovných návrhov vyhlášok.

Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.

     Hromadná pripomienka k novele zákona o ochrane prírody a krajiny

Enviroorganizácie pripravili hromadnú pripomienku k novele zákona o ochrane prírody, ktorú podporilo 3101 ľudí. Ide o piatu novelu zákona o ochrane prírody za posledné dva roky. Organizácie SOS Birdlife, My sme les, Klimatická koalícia, Aevis, WWF Slovensko, Via Iuris a iniciatíva Zelená väčšina vyzývajú poslancov, aby novelu stiahli z rokovania.

Cieľom pripomienky je opraviť najväčšie chyby predloženej novely a doposiaľ schválených noviel, ak sa predkladatelia rozhodnú návrh nestiahnuť.

Novelu, ktorú predložili poslanci zo SNS, posunula Národná rada SR do druhého čítania. Upravuje aktivity, ktoré sú povolené alebo zakázané v chránených územiach. Návrhom chcú posilniť ochranu vlastníckeho práva, zabezpečiť proporcionalitu v zásahoch do práv súkromných vlastníkov a zlepšiť transparentnosť a predvídateľnosť právnych procesov v oblasti ochrany prírody. 

O hromadnej pripomienke voči novele zákona o ochrane prírody sa viac dočítate na tomto odkaze.

     Nová výzva na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre podnikateľov

Ministerstvo hospodárstva SR otvorilo výzvu na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. Na výzvu je vyčlenených 24 miliónov eur z plánu obnovy

Cieľom výzvy je podpora budovania infraštruktúry pre alternatívne pohony.

Do výzvy sa môžu zapojiť fyzické osoby - podnikatelia a právnické osoby do 30. júna.

Viac informácií o výzve nájdete na stránke ministerstva hospodárstva a na webe ISPO

     Nová výzva na podporu výstavby nových zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie

Ministerstvo hospodárstva SR vyhlásilo novú výzvu na podporu výstavby zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie.

Cieľom výzvy je zvýšiť podiel elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie. 

Na výzvu je vyčlenených 30 miliónov eur z plánu obnovy. Prihlásiť sa do nej môžu fyzické a právnické osoby oprávnené na podnikanie do 15. júla.

Viac informácií o výzve nájdete na stránke ministerstva a na stránke ISPO.

■    Vyhlásené výzvy v rámci Programu LIFE

Ministerstvo životného prostredia SR, ako Národný kontaktný bod pre program LIFE 2021-2027, informovalo dňa 24.4.2025 o vyhlásení výziev na predkladanie žiadostí o grant v rámci Programu pre životné prostredie a ochranu klímy LIFE 2021-2027, ktoré vyhlásila Európska komisia dňa 24.4.2025 s celkovou alokáciou 600 mil. €.

Výzvy sú vyhlásené samostatne pre jednotlivé oblasti podpory a typy projektov. Výzvy sa týkajú tzv. štandardných akčných projektov, akčných grantov, strategických integrovaných projektov, strategických projektov na ochranu prírody, projektov technickej pomoci a prípravných projektov na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP).

Alokácie a termíny uzávierky jednotlivých výziev:

1.           Štandardné akčné projekty (SAPs):

  • Ochrana prírody a biodiverzity, alokácia: 156,5 mil. EUR, uzávierka 23.09.2025;
  • Obehové hospodárstvo a kvalita života, alokácia: 81 mil. EUR, uzávierka 23.09.2025;
  • Zmiernenie zmeny klímy a adaptácia na zmenu klímy, alokácia: 61,5 mil. EUR, uzávierka 23.09.2025;

2.           akčné granty v rámci podprogramu Prechod na čistú energiu, alokácia: 91,4 mil. EUR, termín uzávierky 23.09.2025;

3.           strategické integrované projekty (SIP) / strategické projekty na ochranu prírody (SNaP), alokácia: 158 mil. EUR:

  • projektové návrhy: 04.09.2025;
  • kompletné projektové žiadosti: 05.06.2026;

4.           projekty technickej pomoci na prípravu SIPs/SNAPs, alokácia 1 mil. EUR, termín uzávierky 23.09.2025;

5.           projekty technickej pomoci – replikovateľnosť, alokácia 6,5 mil. EUR, uzávierka: 23.09.2025;

6.           prípravné projekty na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP), alokácia: 21,8 mil. EUR, uzávierka: 23.09.2025.

O nových vyhlásených výzvach v rámci programu LIFE sa viac dočítate na tomto odkaze.

     Pripravuje sa modernizácia a ekologizácia ZEVO

Zariadenie na energetické využitie bratislavského odpadu, ktoré prevádzkuje bratislavský mestský podnik OLO, a. s., sa blíži k hranici svojej životnosti. OLO, a. s. preto pristupuje k jeho modernizácii a ekologizácii. Projekt modernizácie a ekologizácie ZEVO má zabezpečiť kontrolu nad nakladaním s mestským odpadom a dostatočnú kapacitu na jeho zhodnotenie aj do budúcnosti.

Podľa informácií, zverejnených Hlavným mestom Bratislavou, v súvislosti s realizáciou modernizácie ZEVO sa v blízkej budúcnosti plánujú ďalšie kroky, ktoré povedú k verejnému obstarávaniu, podpisu zmluvy s víťazným zhotoviteľom, zabezpečeniu úverového rámca, modernizácii súčasného zariadenia spojenej s výstavbou tretieho kotla až k jeho samotnému spusteniu, ktoré očakávame v roku 2029.

Projekt modernizácie a ekologizácie ZEVO má predstavovať najväčšiu a najvýznamnejšiu investíciu mesta za posledné dekády. Predpokladaná hodnota je na úrovni 190-250 mil. eur.

O pripravovanej modernizácii a ekologizácii ZEVO sa viac dočítate na tomto odkaze.

     Nové metodické usmernenia ÚVO

V mesiaci apríl zverejnil Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) ním vydané nové metodické usmernenia.

Metodické usmernenie č. 5965-5000/2025 zo dňa 07. 04. 2025

V metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal vyhodnocovaním ponúk a pochybnosti v rámci predloženej ponuky pri položkovom rozpočte a možnosti vylúčenia mimoriadne nízkej ponuky.

K uvedenému ÚVO uvádza, že z dikcie ustanovenia § 53 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní vyplýva, že komisia pre vyhodnocovanie ponúk v prípade pochybností overí správnosť informácií a dôkazov, ktoré poskytli uchádzači. Ak komisia identifikuje nezrovnalosti alebo nejasnosti v informáciách alebo dôkazoch, ktoré uchádzač poskytol, písomne požiada o vysvetlenie ponuky a ak je to potrebné aj o predloženie dôkazov. Vysvetlením ponuky nemôže dôjsť k jej zmene. Za zmenu ponuky sa nepovažuje odstránenie zrejmých chýb v písaní a počítaní alebo oprava položkového rozpočtu, ak celková cena ponuky zostane zachovaná a ak oprava položkového rozpočtu nemá vplyv na iné kritérium na vyhodnotenie ponúk.

Týmto ustanovením však nie je dotknutý § 53 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, a teda verejný obstarávateľ má právo žiadať od uchádzača vysvetlenie mimoriadne nízkej ponuky ako aj vylúčenie takejto ponuky v súlade s § 53 ods. 4 písm. e), f) a g) zákona o verejnom obstarávaní, pričom je potrebné zdôrazniť, že vylúčenie mimoriadne nízkej ponuky je nástrojom, ktorého použitie je potrebné dôsledne zvážiť, nakoľko tu dochádza k stretu záujmu na spravodlivej súťaži a transparentnosti procesu verejného obstarávania s primárnym záujmom na úspore verejných prostriedkov (pozri výkladové stanovisko ÚVO č. 2/2013).

Zákon o verejnom obstarávaní v ustanovení § 53 ods. 3 dáva priestor uchádzačovi odôvodniť mimoriadne nízku ponuku, ak je vyzvaný na jej vysvetlenie podľa odseku 2 spomínaného paragrafu, ale neumožňuje mu opravovať položkový rozpočet - k tomu môže dôjsť iba v prípade postupu verejného obstarávateľa podľa odseku 1.

Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.

Metodické usmernenie č. 5931-5000/2025 zo dňa 08. 04. 2025

V metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal otázkou neodsúhlasenia koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom ako dôvodom na zrušenie verejného obstarávania.

K uvedenému ÚVO v metodickom usmernení uvádza, že nenaplnenie explicitne stanovenej povinnosti/podmienky vyžadovanej iným právnym predpisom (schválenie koncesnej zmluvy obecným zastupiteľstvom) možno definovať ako dôvod hodný osobitného zreteľa, pre ktorý nemožno od verejného obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval v zmysle ustanovenia § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní.

Nakoľko, ak by bol proces verejného obstarávania ukončený uzavretím koncesnej zmluvy bez povinného schválenia zastupiteľstvom, išlo by podľa nášho názoru o absolútne neplatný právny úkon, na ktorý treba nazerať ako na úkon, ku ktorému nikdy nedošlo, pričom o absolútne neplatných právnych úkonoch platí, že nemôže dôjsť k ich konvalidácii, či ratihabícii dodatočne. Zastupiteľstvo je orgánom kolektívnym, t. j. rozhodnutia prijíma hlasovaním v zbore. Medzi základné povinnosti poslancov patrí aj povinnosť obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov, a to výkonom nezávislého mandátu. Z uvedeného možno vyvodiť, že rozhodovanie obecného zastupiteľstva, ako jedného z dvoch orgánov obce-verejného obstarávateľa, je závislé výlučne od vôle jednotlivých poslancov, ktorá by mala byť slobodná, bez akéhokoľvek autoritatívneho zásahu. A verejný obstarávateľ ako taký ho fakticky nevie ovplyvniť.

Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.

Metodické usmernenie č. 5702-5000/2025 zo dňa 24. 03. 2025

V ďalšom metodickom usmernení sa ÚVO zaoberal otázkou povinnosti zápisu dodávateľa do Registra partnerov verejného sektora pred uzatvorením zmluvy.

K uvedenému ÚVO v metodickom usmernení uvádza, že Podľa § 184s ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní môže byť kontrola po uzavretí zmluvy vykonaná aj z vlastného podnetu úradu. Môže ísť napr. o prípady, ak zákazka bude predmetom auditu, v rámci ktorého budú identifikované zistenia porušenia pravidiel a postupov verejného obstarávania a úrad ako sprostredkovateľský orgán predtým nevykonal kontrolu po uzavretí zmluvy.

Uvedené znamená, že ak by boli identifikované zistenia v rámci auditu, úrad ako sprostredkovateľský orgán vykoná kontrolu po uzavretí zmluvy aj keď ju predtým na základe výsledkov rizikovej analýzy nevykonal. Ak úspešný uchádzač alebo jeho subdodávateľ nebude v dodatočne určenej primeranej lehote zapísaný v registri partnerov verejného sektora, resp. nebola vykonaná úprava zápisu konečných užívateľov výhod tak, aby boli splnené podmienky podľa § 11 ods. 1 písm. c) zákona o verejnom obstarávaní, poskytovateľ na základe zistenia úradu ako sprostredkovateľského orgánu nepripustí výdavky z verejného obstarávania alebo obstarávania do financovania v plnej výške.

Upozorňujeme na to, že ak úspešný uchádzač, s ktorým bola podpísaná zmluva, nebude zapísaný v registri partnerov verejného sektora a verejný obstarávateľ zaradí výdavky zo zákazky do žiadosti o platbu (pričom tento stav nebol odstránený pred ukončením administratívnej finančnej kontroly žiadosti o platbu obsahujúcej výdavky zo zákazky), verejný obstarávateľ sa vystavuje riziku, že tieto výdavky budú kvalifikované poskytovateľom príspevku ako neoprávnené v plnej výške, ak by uvedené bolo predmetom auditných zistení, na základe ktorých úrad ako sprostredkovateľský orgán vykoná kontrolu po uzavretí zmluvy z vlastného podnetu.

Celé znenie metodického usmernenia je dostupné na tomto odkaze.

     MŽP chce skoncovať s neobrobenými poľnohospodárskymi pozemkami

Slovenská inšpekcia životného prostredia začne z iniciatívy podpredsedu vlády a ministra životného prostredia SR s kontrolou obhospodarovania pozemkov v rámci Malokarpatskej vinohradníckej oblasti. Inšpektori sa zamerajú na dodržiavanie legislatívy pri odstraňovaní inváznych nepôvodných druhov. Kontrolovaných bude celkovo 11 samospráv.

Slovenská inšpekcia životného prostredia informovala predstaviteľov miest Pezinok, Modra, Svätý Jur a obcí Chorvátsky Grob, Slovenský Grob, Limbach, Viničné, Dubová, Šenkvice, Vinosady a Vištuk o začatí výkonu štátneho dozoru s cieľom zamedziť šíreniu inváznych nepôvodných druhov. Inšpektori budú štátny dozor vykonávať za prítomnosti zástupcov samospráv.

Práve nepôvodné invázne druhy ohrozujú nielen pôvodné druhy rastlín či živočíchov, ale spôsobujú aj veľké škody prírode a ekonomike. Rovnako uľahčujú vypuknutie nákaz a šírenie chorôb, mnohé invázne druhy sú silné alergény a môžu vplývať na zdravie ľudí. Medzi invázne druhy patria dreviny ako beztvarec krovitý, kustovnica cudzia a jarovec jaseňolistý. Inváznymi bylinami sú ambrózia palinolistá, zlatobyľ kanadská, zlatobyľ obrovská a bylinný rod pohánkovec.

O výkone štátneho dozoru sa viac dočítate na tomto odkaze.


Monitoring za mesiac apríl 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebnej a environmentálnej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom. 


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články