Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

22 JÚL 2025

Novinky v energetike za jún 2025

 

autor článku

Tomáš Siskovič

SENIORNÝ ADVOKÁT

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za mesiac jún 2025.

V Zbierke zákonov SR bola vyhlásená nová vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú vzory žiadostí na podnikanie v tepelnej energetike a tiež novela zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu.

ÚRSO zároveň informoval o zámere upraviť spôsob výpočtu zúčtovacej ceny odchýlky. Zo strany ÚRSO  došlo k vydaniu nového vzorového prevádzkového poriadku pre prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav. ÚRSO schválil tiež nové prevádzkové poriadky pre ZSD a VSD.

OKTE začal vydávať potvrdenia o uplatnení záruk pôvodu v upravenej verzii. SEPS pristupuje k ďalšiemu navýšeniu kapacity pre pripájanie nových a zvýšenie výkonu existujúcich FVE a VTE o 170 MW.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac jún 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.

Prajeme vám príjemné čítanie!                                             

1.          ČO SA ZMENILO?

ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZEnie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o reguláciinie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetikenie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnostinie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynuáno
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budovnie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou)nie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom)nie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavynie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činnostínie
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukciínie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povoleniaáno
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZEnie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetikenie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetikenie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľomnie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektrinynie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky teplanie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladovnie
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtunie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetikenie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľanie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektrinynie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji teplanie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplomnie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vodynie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.

■    Nová vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú vzory žiadostí na podnikanie v tepelnej energetike

Dňa 27.6.2024 bola v Zbierke zákonov SR publikovaná vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) č. 167/2025 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory žiadostí na podnikanie v tepelnej energetike, ktorá ruší vyhlášku ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovoval vzor žiadosti o vydanie povolenia.

Vyhláška ustanovuje (i) vzor žiadosti fyzickej osoby – podnikateľa o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a (ii) vzor žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov.

Nová vyhláška je účinná od 1.7.2025.

Aktuálne znenie vyhlášky je dostupné na tomto odkaze.

     Novela zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu

Dňa 1.7.2025 bol v Zbierke zákonov SR publikovaný zákon č. 181/2025 Z. z., ktorým sa, okrem iného, mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“).

Novela zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu prináša napríklad:

  • zjednodušenie procesu registrácie pre oprávnených spotrebiteľov, ktorí už sú registrovaní ako platitelia dane,
  • v nadväznosti na elektronizáciu komunikácie medzi jednotlivými subjektmi a správcom dane sa zrušuje povinnosť preukazovať sa povoleniami a osvedčeniami o registrácii,
  • vypustenie osobitných ustanovení pre stlačený zemný plyn § 39a (nakoľko súčasne platná smernica Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny nerozlišuje daňovú diferenciáciu pre stlačený zemný plyn (CNG) a skvapalnený zemný plyn (LNG). Predmetom dane je zemný plyn ako taký, a to bez ohľadu na to, či sa ako pohonná látka alebo palivo používa v stlačenej forme ako (CNG) alebo v skvapalnenej forme ako (LNG),
  • legislatívnu úpravu zdieľania elektriny, ktorá má reflektovať aktuálne trendy v energetickej politike.

Novela zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu je účinná od 1.7.2025 s výnimkou ustanovení, ktoré nadobúdajú účinnosť až 1.9.2025.

Aktuálne znenie tohto zákona je dostupné na tomto odkaze

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy

 

2.     MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o energetike a ďalšie zákony

Dňa 5.6.2025 bol na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) prerokovaný vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o  podpore OZE“), zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,zákon o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (ďalej len ,,banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu s elektrinou v Európskej únii (ďalej len „“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými plynmi a vodíkom a v oblasti metánových emisií (číslo LP: LP/2025/96).

Týmto návrhom zákona sa majú hlavne transponovať a implementovať požiadavky v oblasti reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“). Trendy v oblasti redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne dosahovanie cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu najneskôr do roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu s elektrinou.

Ďalším legislatívnym aktom, ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do slovenskej legislatívy, je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách pre vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom a s vodíkom, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica 2009/73/ES.

Predložený návrh novely zákona o energetike, okrem iného, prináša tieto zmeny:

  • právnu úpravu účastníkov trhu s elektrinou,
  • právnu úpravu zmlúv o flexibilnom pripojení na podporu rozvoja obnoviteľných zdrojov energie v oblastiach s obmedzenou alebo žiadnou kapacitou pripojenia do sústavy,
  • právnu úpravu zmlúv o dodávke elektriny alebo združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a ďalšie súvisiace zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa,
  • rozšírenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav zverejňovať na svojich webových sídlach údaje o počte prijatých a odmietnutých žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave, voľnej distribučnej kapacite a jej výpočte, informácie o podmienkach rezervácie distribučnej kapacity, informácie o podávaní žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave a jeho podmienkach a predkladania požadovaných dokladov k žiadosti o pripojenie v elektronickej forme,
  • právnu úpravu riadenia rizík dodávateľov v elektroenergetike,
  • právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva,
  • právnu úpravu hodnotenia potrieb flexibility elektrizačnej sústavy,
  • právnu úpravu správnych deliktov a pokút v oblasti metánových emisií.

Návrh zákona ďalej:

  • upravuje už existujúcu činnosť zdieľania elektriny odberateľmi, ktorá bola doteraz na Slovensku upravená primárne na úrovni sekundárnej legislatívy, ale revidovaná smernica (EÚ) 2024/1711 upravuje zdieľanie detailnejšie než pôvodne smernica (EÚ) 2019/944.
  • zavádza novú činnosť na trhu, činnosť organizátora zdieľania, ktorej nezodpovedala žiadna z doterajších podnikateľských činností v energetike. Činnosť organizátora zdieľania bude podliehať režimu oznamovania a cieľom jej zavedenia je podporiť rozvoj zdieľania elektriny medzi odberateľmi a uľahčiť administratívne a ďalšie súvisiace úkony s realizáciou zdieľania elektriny.
  • priznáva koncovým odberateľom právo zúčastňovať sa na zdieľaní elektriny nediskriminačným spôsobom tak, aby žiadni koncoví odberatelia neboli z účasti na zdieľaní elektriny vylúčení.
  • zakazuje dodávateľom podmieňovať uzavretie zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny zákazom zdieľať elektrinu alebo obmedzením množstva elektriny, ktoré je možné zdieľať.
  • ustanovuje, že odberné miesto alebo odovzdávacie miesto môže byť súčasne priradené len do jednej skupiny zdieľania a tiež ochraňuje aktívneho odberateľa pred nespravodlivým a diskriminačným zaobchádzaním zo strany subjektov zúčtovania, ktorí prebrali zmluvne zodpovednosť za odchýlku dodávky alebo odberu elektriny v ich odbernom alebo odovzdávacom mieste, tým, že explicitne uvádza, že odberné miesta a odovzdávacie miesta priradené do jednej skupiny zdieľania môžu byť priradené do rôznych bilančných skupín, aby sa naplnili požiadavky smernice.
  • upravuje, že aj iní aktívni odberatelia v rámci podnikateľského sektora než sú malé a stredné podniky, môžu zdieľať elektrinu ale len zo zariadení na výrobu elektriny s inštalovaným výkonom do 6 MW.
  • zavádza možnosť priamej podpory výroby elektriny z jadrového paliva po júli 2027 formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva.

Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) predkladá návrh zmeny zákona o energetike aj z dôvodu čiastočnej transpozície tzv. 4. energetického balíčka v plynárenstve, ktorá je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.

Predložený návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, predovšetkým tieto zmeny:

  • rozšírenie doterajších právomocí ÚRSO v súvislosti s vyššie uvedenými zmenami v zákone o energetike a požiadavkami smernice (EÚ) 2024/1711,
  • rozšírenie doterajších monitorovacích právomocí ÚRSO v oblasti uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú ako aj monitorovanie odstraňovania nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny,
  • právnu úpravu súvisiacu so zavedením produktu obmedzenia spotreby v čase špičky,
  • doplnenie úpravy v prípade vyhlásenia krízy cien elektriny na EÚ, resp. regionálnej úrovni.

Predložený návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:

  • právnu úpravu zásady tzv. kaskádovitého využívania drevnej biomasy podľa najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty,
  • právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z vybraných obnoviteľných zdrojov,
  • právnu úpravu zavedenia mechanizmu kreditov vydávaných na elektrinu z obnoviteľných zdrojov využívanú v doprave, spôsob ich vydávania, evidencie, obchodovania a uplatňovania,
  • právnu úpravu pre ciele OZE v oblasti dopravy a priemyslu,
  • právnu úpravu povinností spojených s výrobou biopalív, biokvapalín a palív z lesnej biomasy. 

Zákon by mal byť účinný od 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho, štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2026.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu prípravy stanoviska k návrhu zákona,  možno sledovať na tomto odkaze.  

     ÚRSO aktualizoval vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav

ÚRSO sa dňa 3.6.2025 na svojom webovom sídle zverejnil aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav.

Vzorový prevádzkový poriadok je dostupný TU.

Viac sa dozviete TU.

     ÚRSO informoval o zámere upraviť spôsob výpočtu zúčtovacej ceny odchýlky

ÚRSO dňa 1.7.2025 zverejnil správu, že z vlastnej iniciatívy začal konania týkajúce sa zmien prevádzkových poriadkov Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústavy, a. s. (ďalej len „SEPS“) a Organizátora krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“). Cieľom týchto zmien je podľa ÚRSO upraviť spôsob výpočtu zúčtovacej ceny odchýlky subjektov zúčtovania.

Podľa slov predsedu sa ÚRSO rozhodol zakročiť proti špekuláciám obchodníkov na trhu s elektrinou tým, že ich prinúti platiť za každú chybu v ich odhadoch spotreby alebo výroby. Praktickým výsledkom pre občanov SR má byť zníženie platieb za odchýlku, ktorá je priamo súčasťou samotnej koncovej ceny elektriny.

Tieto avizované zmeny sa stretli s kritikou zo strany viacerých účastníkov trhu. Zmena podľa nich prinesie opačný efekt. Subjekty zúčtovania nebudú motivované pomáhať sústave svojou protiodchýlkou a riziká zo sankcií sa v konečnom dôsledku prenesú na koncových odberateľov. Zároveň toto opatrenie má negatívne ovplyvniť trh s flexibilitou a plánovanú návratnosť batériových úložísk.

ÚRSO pôvodne predpokladalo účinnosť prijatých opatrení od 1.8.2025. Neskôr oznámilo posunutie tohto termínu z dôvodu pokračovania diskusií s účastníkmi trhu.

Tlačové správy ÚRSO sú dostupné TUTU.

     ÚRSO analyzuje možnosti zavedenia pásmových taríf pre domácnosti

ÚRSO správou zo dňa 29.6.2025 informoval, že v súčasnosti intenzívne analyzuje možnosti zavedenia pásmových taríf pre domácnosti. Podľa nového modelu by mali domácnosti s nižšou spotrebou elektriny či plynu výhodnejšie ceny ako domácnosti s vysokou spotrebou.

Spotrebu elektriny a plynu v slovenských domácnostiach sa plánuje rozdeliť do viacerých pásiem, čo by v praxi znamenalo, že napríklad za prvých 1 000 kWh ročnej spotreby by domácnosti zaplatili nižšiu cenu, pričom čím vyššia by bola ich spotreba nad tento limit, tým vyššia by bola cena za ďalšiu jednotku energie.

Správa ďalej uvádza, že cieľom zavedenia pásmových taríf je motivovať domácnosti k rozumnému správaniu – vypínať zbytočné spotrebiče, investovať do úspornejších zariadení a lepšie plánovať svoju spotrebu.

ÚRSO nastavil svoje legislatívne procesy tak, aby po verejnej a odbornej diskusii mohol tento model začať platiť už od 1.1.2026.

Predmetnú správu ÚRSO nájdete TU.

     ÚRSO začína s prípravou novej regulačnej politiky

ÚRSO dňa 23.6.2025 oznámil, že začal práce na príprave novej regulačnej politiky pre 7. regulačné obdobie, ktoré bude pokrývať roky 2028-2032, a to po skončení aktuálneho cyklu 2023-2027.

Nová regulačná politika má byť odpoveďou na tvrdé lekcie z energetickej krízy rokov 2021 - 2023, ktoré ukázali, že Slovensko potrebuje odolnejší, suverénnejší a spravodlivejší regulačný rámec. Víziou ÚRSO je energetika a regulácia, ktorá bude fungovať nielen v dobrých časoch, ale odolá aj krízam.

Nové opatrenia v strategickom regulačnom dokumente budú podľa ÚRSO klásť dôraz na ochranu domácností, energetickú bezpečnosť, udržateľný rozvoj distribučných sietí, ako aj na nové výzvy v oblasti klimatických cieľov, elektromobility, či zdieľania elektriny.

Sériu konzultácií so zainteresovanými stranami ÚRSO plánuje začať už v priebehu roka 2025.

Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.

     ÚRSO analyzuje možnosti využívania dynamických cien elektriny na dennom trhu

ÚRSO dňa 19.6.2025 zverejnil informáciu o tom, že aktívne pracuje v prospech slovenských domácností na analýze možností využívania dynamických cien elektriny podľa vývoja na dennom trhu.

ÚRSO chce motivovať domácnosti, aby presúvali spotrebu do hodín s najnižšou cenou, čím môžu dosiahnuť výrazné úspory. ÚRSO tým reflektuje požiadavky EÚ, no zároveň si zachováva vlastnú cestu, ktorá bude prispôsobená slovenským podmienkam.

Za kľúčový prvok realizácie ÚRSO považuje integráciu domácností so systémom inteligentného merania (IMS). ÚRSO podľa vlastných slov chce, aby v budúcnosti väčšia časť spotreby domácností prebiehala v lacnejších hodinách, čo zníži záťaž siete a celkové náklady.

ÚRSO preto v súčasnosti aktívne a komplexne analyzuje možnosti trhu a o ďalšom vývoji a možnostiach legislatívnej iniciatívy v oblasti cielených taríf bude verejnosť informovať priebežne.

Viac k danej správe sa dozviete TU.  

     ÚRSO o strategickom význame a cene drevnej štiepky

ÚRSO dňa 17.6.2025 zverejnil článok o drevnej štiepke, ktorá je podľa neho kľúčovým faktorom energetického trhu a má strategický význam pre slovenský priemysel aj domácnosti využívajúce drevo na vykurovanie.

ÚRSO uviedol, že cena drevnej štiepky ako významného obnoviteľného zdroja energie na Slovensku neustále podlieha dynamickým vplyvom trhu, pričom na vývoj cien vplýva nielen dopyt po biomase v teplárenstve, ale aj konkurencia s drevospracujúcim priemyslom, zmeny v ťažbe dreva a sprísňujúce sa požiadavky na udržateľnosť podľa európskej legislatívy.

Podľa predsedu ÚRSO je predikcia cien drevnej štiepky na rok 2025 náročná vzhľadom na viacero faktorov, medzi ktoré patrí dostupnosť suroviny, dopyt po biomase, legislatívne zmeny a podmienky na trhu s energiami. Kótované ceny drevnej štiepky na európskych komoditných burzách nie sú bežne dostupné, keďže obchodovanie s touto komoditou prebieha prevažne na regionálnej úrovni. Podľa ÚRSO zostáva trh s drevnou štiepkou nestabilný a citlivý na vonkajšie vplyvy.

Čo sa týka ceny, od roku 2014 do 2021 sa priemerná cena drevnej štiepky pre výrobcov využívajúcich drevnú štiepku na výrobu elektriny, ktorú nadobudli nákupom od dodávateľa biomasy, pohybovala v rozpätí od 40 do 51 €/t, pričom najvýraznejší pokles zaznamenala v roku 2015. Po roku 2021 začala cena rásť a v roku 2023 dosiahla maximum 77,41 €/t. V roku 2024 mierne klesla na 74,11 €/t, pričom priemerná cena za roky 2023 a 2024 predstavovala 75,76 €/t. Podobný vývoj je možné sledovať aj pri cenách v jednotkách €/MWh.

ÚRSO ďalej uviedlo, že od roku 2019 je v platnosti novela zákona o podpore OZE, ktorá presne definuje biomasu ako obnoviteľný zdroj energie, pričom tá musí pochádzať z energetických porastov alebo drevospracujúceho priemyslu. Cieľom tejto legislatívnej úpravy je zvýšenie transparentnosti pri využívaní biomasy na výrobu elektriny.

Viac k danej téme z pohľadu ÚRSO sa dočítate TU.

     ÚRSO o poklese cien tepla v roku 2025 napriek zdraženiu prepravy plynu

ÚRSO dňa 5.6.2025 uverejnil informáciu, že k máju 2025 zverejnil aktuálny vývoj cien tepla.

Ako vysvetlil ÚRSO, cena tepla pre slovenské domácnosti sa skladá z variabilnej zložky, ktorá predstavuje náklady na výrobu závislé od množstva spotrebovaného paliva (zemný plyn, uhlie, biomasa, elektrina...), zatiaľ čo fixná zložka odráža stabilné náklady spojené s výrobou a distribúciou tepla (inflácia, náklady na údržbu a opravy, poplatky...).

ÚRSO informoval, že priemerná variabilná zložka ceny tepla na rok 2025 na základe rozhodnutí ÚRSO k 12.5. 2025 dosiahla hodnotu 0,0934 €/kWh, čo predstavuje pokles o 11,2 % oproti roku 2024. Hlavným dôvodom zníženia boli podľa ÚRSO klesajúce ceny zemného plynu na svetových trhoch v roku 2024 a výhodné kontrakty uzavreté na rok 2025 v priebehu minulého roka.

Naopak, negatívny vplyv na variabilnú zložku ceny tepla mal nárast ceny za prepravu zemného plynu, spôsobený nepredĺžením zmluvy na tranzit ruského plynu cez Ukrajinu po 31.12.2024, ktorý si vyžiadal náklady na alternatívne prepravné trasy.

Za ďalšie, klesol aj aritmetický priemer cien zemného plynu na burze produktu Cal-t pre rok 2025, a to z hodnoty 53,59 €/MWh pre rok 2024 na 37,78 €/MWh, čo taktiež podporilo znižovanie nákladov na teplo. Znížila sa aj maximálna cena zemného plynu stanovená podľa platnej vyhlášky, ak regulované subjekty nakupovali plyn v predstihu.

Podiel variabilných nákladov v priemernej cene tepla v roku 2025 dosiahol 72 % a priemerná fixná zložka ceny tepla vzrástla o 3,6 % na 235,90 €/kW, pričom jej nárast bol ovplyvnený hodnotou jadrovej inflácie.

ÚRSO na záver pripomenul, že bude pokračovať v monitorovaní cien a regulácii tak, aby naďalej zabezpečoval stabilitu trhu s teplom v SR.

Viac sa dočítate TU.

     O príspevok na inštaláciu fotovoltických panelov a veterných turbín z národného projektu Zelená podnikom už môžu žiadať mikro, malé a stredné podniky z celého Slovenska

SIEA dňa 16.6.2025 zverejnila správu o tom, že mikro, malé a stredné podniky z celého Slovenska už majú možnosť žiadať o príspevok na inštaláciu fotovoltických panelov a veterných turbín z národného projektu Zelená podnikom.

Podávanie žiadostí pre firmy z menej rozvinutých regiónov SIEA spustila dňa 16.6.2025. Otvorením tejto etapy projektu podľa informácii SIEA podnikatelia už môžu žiadať o príspevok na inštaláciu všetkých podporovaných zariadení na výrobu elektriny aj tepla.

Podľa aktualizovaných osobitných podmienok zo dňa 9.6.2025 (TU) je pre inštalácie fotovoltických panelov a veterných turbín v podnikoch z menej rozvinutých regiónov vyčlenená suma 35 950 000 eur. Platí, že žiadosti o vydanie poukážky až do výšky 50 000 eur môžu firmy podávať prostredníctvom informačného systému, ktorý je dostupný na oficiálnej stránke projektu Zelená podnikom. SIEA upozorňuje, že oprávnené obdobie na podávanie žiadostí o vydanie poukážky pre túto etapu projektu končí 16.12.2025.

SIEA zároveň pripomína, že nevyhnutnou súčasťou každej žiadosti o vydanie poukážky je účelový energetický audit, bez ktorého nie je možné žiadosť podať. Odborne spôsobilá osoba musí v audite potvrdiť vhodnosť zariadenia, na ktoré firma žiada príspevok, ako aj to, že minimálne 50 percent energie z neho vyrobenej sa spotrebuje v danej prevádzke. Výhodou však je to, že aj na vypracovanie energetického auditu podniky môžu získať príspevok až do 2 500 eur.

V rámci základných podmienok platí, že podnik môže požiadať o príspevok aj na viac kusov toho istého zariadenia pre viaceré svoje prevádzky alebo o príspevok na viac druhov podporovaných zariadení. Podľa SIEA tak môže podnik urobiť aj v jednej žiadosti, avšak nie vtedy, keď chce príspevok na zariadenia na výrobu tepla/chladu (tepelné čerpadlo, slnečné kolektory) a výrobu elektriny (fotovoltické panely, veterné turbíny). Podľa všeobecných podmienok projektu totiž žiadosť o vydanie poukážky nemôže obsahovať kombináciu týchto dvoch skupín zariadení. Toto pravidlo SIEA zaviedla z dôvodu predchádzania situáciám, keď by sa žiadosť podniku dostala do zásobníka žiadostí kvôli vyčerpanej alokácii v jednej skupine zariadení, pričom v druhej skupine by ešte financie boli k dispozícii.

Pokiaľ podnik žiada o viacero druhov zariadení, nemusí mať ku každému samostatný energetický audit. Audit môže byť len jeden, avšak audítor v ňom musí samostatne posudzovať každé zariadenie. V prípade, že firma predsa len predloží viac auditov, príspevok na audit sa zrátava tak, že jeden podnik môže získať na audit podporu maximálne do 2 500 eur. Rovnako sa zrátava aj podpora na inštaláciu zariadení, ktorá nesmie prekročiť 50 000 eur pre jeden podnik/jedno IČO.

Čo sa týka výšky samotného príspevku, podnik si môže orientačne vyrátať výšku príspevku podľa maximálnych výdavkov, ktoré budú preplatené na jednotku inštalovaného výkonu. SIEA tieto údaje uvádza v osobitných podmienkach, ktoré zverejnila zvlášť pre každú etapu projektu. Podniky ich nájdu rovnako na stránke projektu Zelená podnikom.

Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze a tiež TU.

     SIEA informovala, že v projekte Zelená domácnostiam boli rezervované všetky prostriedky pre domácnosti z mimobratislavských regiónov

SIEA dňa 5.6.2025 zverejnila správu o tom, že v projekte Zelená domácnostiam boli rezervované všetky prostriedky pre domácnosti z iných oblastí ako je Bratislavský samosprávnych kraj, a preto dňa 5.6.2025 pozastavila aktiváciu poukážok pre domácnosti z týchto regiónov. Žiadosti o príspevky je však možné registrovať aj naďalej. 

Správa uvádza, že poukážky k žiadostiam, ktoré už zhotovitelia aktivovali, mali byť vydané dňa 10.6.2025, pričom pre domácnosti, ktoré majú k dispozícii poukážky na zariadenia na využívanie obnoviteľných zdrojov energie, sú prostriedky rezervované. Tieto poukážky budú preplatené v prípade, že budú splnené podmienky, zariadenie bude nainštalované a žiadosť o preplatenie bude doručená v lehote do 90 dní od ich vydania.

Podľa SIEA momentálne nie je možné uviesť, kedy bude podpora pre tieto regióny obnovená.

V rámci projektu Zelenej domácnostiam bolo na príspevky vyčlenených 107,7 milióna eur. Za necelý rok od spustenia projektu bolo preplatených vyše 16 000 poukážok v hodnote takmer 47 miliónov eur a ďalších viac ako 56 miliónov eur je aktuálne rezervovaných na už vydané poukážky.

Poukážky je možné naďalej aktivovať a vydávať k žiadostiam domácností z Bratislavského samosprávneho kraja, kde je k dispozícii 2,8 milióna eur. Voľné zdroje v hodnote takmer 22 miliónov eur sú aj v projekte Zelená solidarita, v ktorom môžu o zvýhodnenú podporu až do výšky 90 % oprávnených nákladov žiadať nízkopríjmové domácnosti a domácnosti s osobou ŤZP zo všetkých regiónov Slovenska.

Bližšie informácie sa dočítate na tomto odkaze.

     MH SR informuje o novom spoločnom podniku na opätovné využitie vyhoretého paliva

MH SR dňa 24.6.2025 informovalo o vzniku spoločného podniku pre vývoj pokročilého jadrového reaktora IV. generácie a opätovného využitia vyhoretého jadrového paliva v Jaslovských Bohuniciach.

Podľa MH SR ide o strategickú iniciatívu, spájajúcu priemyselných a výskumných lídrov v oblasti jadrovej energetiky, čo posunie Slovensko bližšie k nízkoemisnej, bezpečnej a technologicky vyspelej budúcnosti.

Projekt podľa informácii MH SR vychádza zo spolupráce spoločností JAVYS, newcleo a VUJE, ktoré dňa 23.6.2025 podpísali zakladateľskú zmluvu, pričom MH SR tento projekt víta a aktívne podporuje ako súčasť dlhodobých priorít v oblasti energetickej bezpečnosti, inovácií a udržateľného nakladania s energetickými zdrojmi.

Nový spoločný podnik dostal názov Centrum pre vývoj využitia vyhoretého jadrového paliva, a. s. (CVP), ktorého úlohou bude vývoj reaktora typu LFR-AS-200 (Lead-cooled Fast Reactor), rýchleho reaktora chladeného olovom s možnosťou opätovného využitia vyhoretého paliva ako zdroja energie.

Súčasne došlo aj k podpísaniu Memoranda o porozumení medzi spoločnosťami VUJE a newcle, predmetom ktorého je vývoj škálovateľných dátových centier, ktoré by v budúcnosti mohli byť napájané z pokročilých modulárnych reaktorov (AMR), čím by sa spojili dve kľúčové oblasti, energetická a digitálna infraštruktúra.

Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze.

     MH SR informuje o spustení súťaže na finančného poradcu pre výstavbu nového jadrového zdroja

MH SR dňa 3.6.2025 zverejnilo na svojom webovom sídle správu, že Štátna Jadrová a vyraďovacia spoločnosť (JAVYS), a. s., spustila dňa 3.6.2025 súťaž na finančného poradcu pre projekt výstavby nového jadrového zdroja, ktorý sa pripravuje v lokalite Jaslovské Bohunice. Vzniknúť má nový veľký jadrový zdroj s maximálnym výkonom do 1 700 MW a minimálnou dobou životnosti 60 rokov, ktorého úlohou bude pomôcť zabezpečiť na Slovensku dostatok elektrickej energie pre domácnosti a priemysel aj v budúcnosti.

MH SR uviedlo, že cieľom súťaže je zabezpečiť odbornú podporu štátu pri príprave a uzatváraní zmluvných vzťahov medzi Slovenskou republikou a budúcim investorom.

Súťaž je zverejnená aj v európskom vestníku, pričom lehota na prihlásenie sa do súťaže bola stanovená na 45 dní, čo je nad rámec stanovený zákonom. Samotná súťaž bude prebiehať v 2 kolách. Ako prvé sa overia odborné predpoklady jednotlivých súťažiacich a až firmy, ktoré preukážu, že majú potrebné skúsenosti, budú predkladať svoju cenovú ponuku.

Predpokladaná hodnota zákazky je stanovená na 15 miliónov eur, konečná cena pritom vzíde z výsledkov súťaže.

Táto správa MH SR je dostupná na tomto odkaze.

     SIEA informuje o 8. európskej konferencii o správaní a energetickej efektívnosti Behave 2025

SIEA dňa 1.7.2025 zverejnila na svojom webovom sídle informáciu, že dňa 11. a 12.12.2025 budú ADEME, Francúzska agentúra pre ekologickú transformáciu, a European Energy Network hostiť konferenciu BEHAVE 2025.

Tohtoročná konferencia bude na tému „Od energetickej efektívnosti k dostatočnosti: potreba zmeny životného štýlu na zabezpečenie spravodlivého prechodu k uhlíkovej neutralite“.

Počas dvojdňového podujatia budú tvorcovia politík, akademici, zástupcovia priemyslu a odborníci z praxe zdieľať poznatky a skúsenosti pri hľadaní riešení na zníženie emisií CO a dosiahnutie spravodlivého prechodu.

SIEA uviedla, že výzva na predkladanie príspevkov do konferencie bola spustená, pričom je určená pre akademické príspevky aj príspevky z oblasti politickej praxe.

Termín na registráciu a odoslanie návrhov bol otvorený do 7.7.2025. Tí, ktorí už si vytvorili účet (do 7.7. 2025), však majú termín na odoslanie návrhov otvorený do 15.7.2025.

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

     OKTE zahájil verejnú konzultáciu zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT

OKTE dňa 2.7.2025 oznámil, že začala verejná konzultácia k pripravovaným zmenám Technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre Informačný systém organizátora trhu XMtrade®/ISOT (ďalej len „TŠVD ISOT“).

OKTE uviedol, že zmena súvisí s doplnením nových produktov vnútrodenného priebežného trhu a modifikáciou objednávok. Táto navrhovaná zmena TŠVD ISOT na verziu v1.21 je dostupná a zapracovaná v texte TŠVD ISOT v1.20 v režime zmien, ktorý je dostupný TU.

OKTE zároveň informoval o možnosti zapojiť sa do verejnej konzultácie zaslaním vyplneného formulára (dostupný TU) s pripomienkami a vyjadreniami dotknutých účastníkov na e-mailovú adresu verejnekonzultacie@okte.sk.

Posledným dňom na zaslanie pripomienok je 11.07.2025. Na pripomienky doručené po tomto termíne nebude OKTE prihliadať.

Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.

     OKTE upozorňuje na nový formát potvrdenia o uplatnení záruk pôvodu energie

OKTE dňa 16.6.2025 zverejnil oznam, že začína vydávať potvrdenia o uplatnení záruk pôvodu v upravenej verzii.

Nový formát potvrdení podľa OKTE obsahuje detailnejšie informácie o výrobných zdrojoch s popisom technológií a palív, pričom uplatnené záruky pôvodu sú v tabuľke párované s príslušným zdrojom na základe poradového čísla.

V novom formáte tiež pribudol účel uplatnenia, ktorý je pripravený na uplatnenie v prípade premeny energie (napr. výroba vodíka zo „zelenej“ elektriny) alebo uskladnenie (napr. v batériovom úložisku). OKTE usmerňuje, že v prípade štandardného uplatnenia záruk pôvodu na koncového odberateľa je potrebné vybrať možnosť „uplatnenie zdroja energie“.

Oznam OKTE je dostupný TU.

     OKTE informuje o účinnosti nového prevádzkového poriadku

Spoločnosť OKTE oznamom zo dňa 9.6.2025 upozornila na to, že dňa 11.6.2025 nadobúda účinnosť zmena prevádzkového poriadku OKTE, ktorá bola schválená ÚRSO dňa 30.5.2025 na základe rozhodnutia ÚRSO o novom prevádzkovom poriadku OKTE, ktoré je dostupné TU.

Znenie prevádzkového poriadku OKTE, účinné od 11.6.2025,  je dostupné TU.

     OKTE spustilo projekt s pracovným názvom „Fakturačné údaje v OKTE“

Dňa 4.6.2025 uverejnil OKTE informáciu, že ako subjekt trhu zodpovedný za implementáciu požiadaviek §9 ods. 3 a 4 vyhlášky ÚRSO č. 207/2023, ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“), spúšťa projekt s pracovným názvom „Fakturačné údaje v OKTE“.

OKTE uvádza, že cieľom tohto projektu je práve naplnenie požiadaviek vyplývajúcich z uvedenej vyhlášky.

OKTE priblížil, že prevádzkovatelia sústav, výrobcovia, agregátori, prevádzkovatelia zariadení na uskladňovanie elektriny, SEPS, dodávatelia regulačnej elektriny v súčasnosti poskytujú údaje do IS OKTE, resp. priamo dodávateľovi. Prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav dáta posielajú v zmysle TŠVD, prevádzkovatelia miestnych distribučných sústav komunikujú rôznymi spôsobmi. Dodávateľ si vo svojom IS následne spracúva údaje a vystavuje odberateľovi faktúru za dodávku elektriny.

Všetci relevantní účastníci trhu budú po novom poskytovať údaje do OKTE, či už prostredníctvom správ podľa TŠVD alebo priamo zapísaním do systému. OKTE údaje spracuje, v prípade potreby uskutoční nad údajmi výpočty a zašle ich potom dodávateľovi.

Súčasťou zmien, vyvolaných implementáciou vyššie popísaných legislatívnych požiadaviek, budú podľa OKTE nie len technologické, ale aj procesné a organizačné zmeny, ktoré sa pretavia do novej verzie prevádzkového poriadku OKTE, ktorá bude vypracovaná a publikovaná obvyklým spôsobom najneskôr 15.10.2025.

Navrhovaná zmena by sa mala týkať najmä prevádzkovateľov sústav, ktorí  budú mať novú povinnosť poskytovať OKTE fakturačné údaje pre fakturáciu distribúcie/prenosu a odvodu do národného jadrového fondu. OKTE ďalej tieto informácie poskytne dodávateľom elektriny pre vyúčtovanie a vystavenie faktúry koncovému odberateľovi elektriny.

Bližšie informácie o danej téme sú dostupné na tomto odkaze.

     Spoločnosti VSE a ZSE sa spojili

Spoločnosť Východoslovenská energetika a.s. (ďalej len „VSE“) zverejnila na svojom webovom sídle správu o zlúčení s jej sesterskou spoločnosťou ZSE Energia, a.s. (ďalej len „ZSE“) ku dňu 1.7.2025. Spojená spoločnosť nesie názov Energetika Slovensko, a.s..

Ako informovala VSE, formálne došlo k zlúčeniu spoločností ZSE a VSE do spoločnosti VSE, ktorá sa stala právnym nástupcom ZSE a od 1.7. súčasne zmenila obchodné meno z VSE na Energetika Slovensko, a.s..

Dodávka elektriny, plynu a ďalších služieb (klimatizácie, fotovoltika, vykurovanie, poistenia, iné) pre zákazníkov však aj napriek tejto zmene plynule pokračuje a zo strany zákazníkov nie sú potrebné žiadne kroky.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     SEPS informuje o aktualizácii technických podmienok

SEPS na svojom webovom sídle informovala, že dňa 1.7.2025 boli predstavenstvom spoločnosti SEPS schválené zmeny v dokumentoch jej technických podmienok.

Aktualizované dokumenty technických podmienok SEPS sú dostupné TU.

Zmeny sa týkajú dokumentov A, C, D, F a O, pričom ide o doplnenie nových terminologických pojmov, pojmu systémovej elektrárne, kritérií na meranie frekvencie a kritérií na posudzovanie žiadostí o pripojenie. Rovnako boli navrhnuté aj ďalšie formálno-technické úpravy vrátane odstránenia prechodných ustanovení súvisiacich s pripojením do platforiem MARI a PICASSO.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     SEPS pristupuje k navýšeniu kapacity pre pripájanie nových a zvýšenie výkonu existujúcich zdrojov

SEPS dňa 30.6.2025 na svojom webovom sídle informovala, že uvoľňuje ďalší inštalovaný výkon pre pripájanie nových zariadení na výrobu elektriny do elektrizačnej sústavy Slovenska a pre navýšenie výkonu existujúcich zariadení na výrobu elektriny typu fotovoltické elektrárne (FVE) a veterné elektrárne (VTE), a to vo výške 170 MW.

Týmto navýšením sa hodnota limitného inštalovaného výkonu z pohľadu flexibility sústavy zvyšuje zo 747 MW na 917 MW.

SEPS uviedla, že výkon z pohľadu flexibility sústavy je určený výhradne na pripojenie obnoviteľných zdrojov energie typu FVE a VTE. SEPS k 30.6.2025 tento výkon navýšila o ďalších 170 MW. V zmysle „Technických podmienok prístupu a pripojenia, pravidiel prevádzkovania prenosovej sústavy“ bolo z tohto výkonu každému prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy priamo pridelených 20 MW. Zvyšný výkon 110 MW (zo 170 MW) SEPS pridelí jednotlivým prevádzkovateľom na základe prijatých žiadostí o pridelenie výkonu, resp. žiadostí o pripojenie.

Pokiaľ ide o limitný inštalovaný výkon z pohľadu priepustnosti sústavy, SEPS uviedla, že vzhľadom na súčasnú veľkosť voľného výkonu z pohľadu priepustnosti sústavy spoločnosti VSD považovala za potrebné navýšiť aktuálnu hodnotu výkonu prideleného tomuto prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej spoločnosti. K navýšeniu dôjde presunutím výkonu 40 MW, ktorý bol pôvodne pridelený SEPS. Zvýšením prideleného výkonu VSD z pohľadu priepustnosti sústavy bude podľa SEPS zabezpečený dostatok výkonu pre pripájanie nových zariadení na výrobu elektriny do elektrizačnej sústavy Slovenska a pre navýšenie výkonu existujúcich zariadení na výrobu elektriny.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     SEPS informuje o verejnej konzultácii k zmene jej prevádzkového poriadku

SEPS na svojom webovom sídle dňa 1.7.2025 informovala, že v dňoch od 2.7.2025 do 16.7.2025 (vrátane) prebieha verejná konzultácia k zmene prevádzkového poriadku prevádzkovateľa prenosovej sústavy.

SEPS informuje, že všetky informácie a podklady k verejnej konzultácii sú zverejnené TU.

Predmetom verejnej konzultácie sú zmeny vyplývajúce najmä z dôvodu potreby reakcie na zmeny v správaní sa poskytovateľov podporných služieb (ďalej len „PpS“) a RE po pripojení sa SEPS do platforiem PICASSO a MARI ku koncu roka 2024.

Zapracované boli tiež zmeny s cieľom zjednodušenia kategorizácie zmluvných pokút za neplnenie disponibility PpS, ktoré súvisia s výškou pokút, ktoré boli znížené a zjednodušené do dňa D pred časom T-1 hod a bola upravená ich výška pri neplnení kvality po čase T-0 (real time) s dopadom aj na tzv. voľné ponuky RE (free bidy), na ktoré sa sankčný mechanizmus doteraz nevzťahoval. Doplnený bol tiež exaktný výpočet výšky platby za RE v prípade overovacej aktivácie vrátane prípadných konzekvencií v prípade neúspešnej overovacej aktivácie.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     SEPS informuje o verejnej konzultácii k zmenám dokumentu B technických podmienok

SEPS na svojom webovom sídle dňa 1.7.2025 zverejnila oznam, že od 2.7. do 16.7.2025 prebieha verejná konzultácia k navrhnutým zmenám v dokumente B technických podmienok.

Dokument je k dispozícii TU.

SEPS uviedla, že predmetom tejto verejnej konzultácie sú zmeny v dokumente B technických podmienok prístupu a pripojenia, pravidiel prevádzkovania prenosovej sústavy, ktoré vyplynuli z dôvodu potreby aktualizácie podľa praxe a nutnosti zapracovania návrhov štúdie „Vplyv batériových zariadení typu LER na poskytovanie podporných služieb typu aFRR a mFRR pre SEPS“ do technických podmienok.

Viac o zmenách a úpravách sa dočítate na tomto odkaze

     SEPS vyhodnotila verejnú konzultáciu k Stratégii zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb na rok 2026

SEPS na svojom webovom sídle dňa 20.6.2025 oznámila, že vyhodnotila pripomienky prijaté v rámci verejnej konzultácie k Stratégii zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb na rok 2026 (ďalej len „Stratégia“).

V tejto súvislosti SEPS zverejnila aktualizovaný dokument Stratégie a tiež podpornú analýzu externého konzultanta zameranú na prieskum trhu s nadväznosťou na nákup disponibility podporných služieb.

Predmetné dokumenty sú dostupné TU.

Stratégia sumarizuje aktuálne obchodno-technické informácie, ktoré sú využité za účelom nastavenia procesu nákupu disponibility PpS na rok 2026. Cieľom Stratégie je vymedziť rámec nákupu a odporučiť optimálny prístup k nákupu disponibility PpS zohľadňujúci ekonomické hľadisko a nároky na kvalitu dodávky elektriny a bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky prenosovej sústavy SR.

Viac k téme sa dočítate na tomto odkaze

     Nové rozhodnutia ÚRSO pre prevádzkovateľa SEPS

SEPS na svojom webovom sídle dňa 20.6.2025 informovala o vydaní 2 nových rozhodnutí z dielne ÚRSO, a to:

(i)           rozhodnutie ÚRSO č. 0003/2025/E-EU zo dňa 4.6.2025 – týmto rozhodnutím ÚRSO udeľuje SEPS výnimku na obdobie od 1.1.2026 do 31.12.2026 podľa čl. 6 ods. 9 druhej vety v spojení s čl. 6 ods. 10 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/943 o vnútornom trhu s elektrinou, na základe ktorej môže prevádzkovateľ prenosovej sústavy uzatvárať zmluvy na disponibilitu viac než jeden deň pred poskytnutím disponibility na maximálne obdobie šiestich mesiacov (dostupné TU),

(ii)         rozhodnutie ÚRSO č. 0001/2025/E-NF zo dňa 4.6.2025 – týmto rozhodnutím ÚRSO schválil na obdobie od 1.1.2026 do 31.12.2026 podľa § 28 ods. 6 Zákona o energetike obstaranie nefrekvenčných podporných služieb prevádzkovateľom prenosovej sústavy inak ako na základe transparentných, nediskriminačných a trhových postupov, a to priamym oslovením všetkých subjektov so zariadeniami s platným certifikátom na poskytovanie príslušného typu nefrekvenčnej podpornej služby (dostupné TU).

Viac informácii nájdete TU a tiež TU.

     Nové prevádzkové poriadky ZSD a VSD

ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil rozhodnutia, na základe ktorých schválil nové prevádzkové poriadky prevádzkovateľov distribučných sústav, a to:

(i)           rozhodnutie ÚRSO č. 0003/2025/E-PP zo dňa 6.6.2025 pre prevádzkovateľa Západoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „ZSD“), ktoré je dostupné TU,

(ii)         rozhodnutie ÚRSO č. 0004/2025/E-PP zo dňa 6.6.2025 pre prevádzkovateľa Východoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „VSD“), ktoré je dostupné TU.

V oboch prípadoch bolo dôvodom na zmenu prevádzkových poriadkov skutočnosť, že dňa 1.1.2025 nadobudla účinnosť novela Pravidiel trhu s elektrinou.

Znenie zmien nájdete na tomto odkaze. 


Monitoring za mesiac jún 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom 


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články