22 JÚL 2025
autor článku
SENIORNÝ ADVOKÁT
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za mesiac jún 2025.
V Zbierke
zákonov SR bola vyhlásená nová vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú vzory
žiadostí na podnikanie v tepelnej energetike a tiež novela zákona
o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu.
ÚRSO zároveň informoval o zámere upraviť
spôsob výpočtu zúčtovacej ceny odchýlky. Zo strany ÚRSO došlo k vydaniu nového vzorového
prevádzkového poriadku pre prevádzkovateľov miestnych distribučných
sústav. ÚRSO schválil tiež nové prevádzkové poriadky pre ZSD
a VSD.
OKTE začal vydávať potvrdenia o uplatnení
záruk pôvodu v upravenej verzii. SEPS pristupuje k ďalšiemu
navýšeniu kapacity pre pripájanie nových a zvýšenie výkonu existujúcich FVE a VTE
o 170 MW.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac jún 2025, ktorý si môžete stiahnuť
aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu áno Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia áno Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej
legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré
boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
Dňa 27.6.2024 bola v Zbierke zákonov SR publikovaná
vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) č. 167/2025
Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory žiadostí na podnikanie v tepelnej
energetike, ktorá ruší vyhlášku ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa
ustanovoval vzor žiadosti o vydanie povolenia.
Vyhláška
ustanovuje (i) vzor žiadosti fyzickej osoby – podnikateľa o vydanie
povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a (ii) vzor žiadosti
právnickej osoby o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o
tepelnej energetike v znení neskorších predpisov.
Nová
vyhláška je účinná od 1.7.2025.
Aktuálne znenie vyhlášky je dostupné na tomto odkaze.
Dňa 1.7.2025 bol v Zbierke zákonov SR publikovaný
zákon č. 181/2025 Z. z., ktorým sa, okrem iného, mení a dopĺňa
zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného
plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z
minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“).
Novela zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu prináša napríklad:
Novela
zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu je
účinná od 1.7.2025 s výnimkou ustanovení, ktoré nadobúdajú účinnosť
až 1.9.2025.
Aktuálne znenie tohto zákona je dostupné na tomto odkaze.
Dňa 5.6.2025 bol na schôdzi Národnej rady Slovenskej
republiky (ďalej len „NR SR“) prerokovaný vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony,
a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len
„zákon o regulácii“), zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných
zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (ďalej len „zákon o
podpore OZE“), zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej
len „zákon o teple“), zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom
riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (ďalej len ,,zákon o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej
činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (ďalej len ,,banský zákon“)
a zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva
hospodárstva Slovenskej republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti revízie súčasného nastavenia
vnútorného trhu s elektrinou v Európskej únii (ďalej len „EÚ“), v oblasti
podpory energie z obnoviteľných zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so
zemným plynom, obnoviteľnými plynmi a vodíkom a v oblasti
metánových emisií (číslo LP: LP/2025/96).
Týmto
návrhom zákona sa majú hlavne transponovať a implementovať požiadavky v
oblasti reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä
nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o
zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ)
2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej
len „smernica
(EÚ) 2024/1711“). Trendy v
oblasti redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne
dosahovanie cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu
najneskôr do roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu
s elektrinou.
Ďalším
legislatívnym aktom, ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do
slovenskej legislatívy, je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež
predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách pre
vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom a s vodíkom, ktorou sa
mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica 2009/73/ES.
Predložený návrh novely zákona o energetike, okrem iného, prináša tieto zmeny:
Návrh zákona ďalej:
Ministerstvo
hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) predkladá návrh zmeny zákona o energetike aj z
dôvodu čiastočnej
transpozície tzv. 4. energetického balíčka v plynárenstve, ktorá je zameraná najmä na úpravu certifikácie
prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania
vnútorného trhu s vodíkom.
Predložený návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, predovšetkým tieto zmeny:
Predložený návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:
Zákon
by mal byť účinný od 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho, štyridsiateho štvrtého
a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2026.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu
prípravy stanoviska k návrhu zákona,
možno sledovať na tomto odkaze.
ÚRSO sa dňa 3.6.2025 na svojom webovom sídle
zverejnil aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov
miestnych distribučných sústav.
Vzorový
prevádzkový poriadok je dostupný TU.
Viac
sa dozviete TU.
ÚRSO dňa 1.7.2025 zverejnil správu, že z vlastnej
iniciatívy začal konania týkajúce sa zmien prevádzkových poriadkov Slovenskej
elektrizačnej prenosovej sústavy, a. s. (ďalej len „SEPS“) a Organizátora
krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“). Cieľom týchto zmien je podľa ÚRSO upraviť spôsob výpočtu zúčtovacej ceny odchýlky subjektov zúčtovania.
Podľa
slov predsedu sa ÚRSO rozhodol zakročiť proti špekuláciám obchodníkov na trhu s
elektrinou tým, že ich prinúti platiť za každú chybu v ich odhadoch spotreby
alebo výroby. Praktickým výsledkom pre občanov SR má byť zníženie platieb za
odchýlku, ktorá je priamo súčasťou samotnej koncovej ceny elektriny.
Tieto avizované zmeny
sa stretli s kritikou zo strany viacerých účastníkov trhu. Zmena podľa
nich prinesie opačný efekt. Subjekty zúčtovania nebudú motivované pomáhať
sústave svojou protiodchýlkou a riziká zo sankcií sa v konečnom
dôsledku prenesú na koncových odberateľov. Zároveň toto opatrenie má negatívne
ovplyvniť trh s flexibilitou a plánovanú návratnosť batériových
úložísk.
ÚRSO pôvodne predpokladalo
účinnosť prijatých opatrení od 1.8.2025. Neskôr oznámilo posunutie tohto termínu
z dôvodu pokračovania diskusií s účastníkmi trhu.
Tlačové správy ÚRSO sú dostupné TU a TU.
ÚRSO správou zo dňa 29.6.2025 informoval, že v
súčasnosti intenzívne analyzuje možnosti zavedenia pásmových taríf pre
domácnosti. Podľa nového modelu by mali domácnosti s nižšou spotrebou elektriny
či plynu výhodnejšie ceny ako domácnosti s vysokou spotrebou.
Spotrebu
elektriny a plynu v slovenských domácnostiach sa plánuje rozdeliť do viacerých
pásiem, čo by v praxi znamenalo, že napríklad za prvých 1 000 kWh ročnej
spotreby by domácnosti zaplatili nižšiu cenu, pričom čím vyššia by bola ich
spotreba nad tento limit, tým vyššia by bola cena za ďalšiu jednotku energie.
Správa
ďalej uvádza, že cieľom zavedenia pásmových taríf je motivovať domácnosti k
rozumnému správaniu – vypínať zbytočné spotrebiče, investovať do úspornejších
zariadení a lepšie plánovať svoju spotrebu.
ÚRSO
nastavil svoje legislatívne procesy tak, aby po verejnej a odbornej diskusii
mohol tento model začať platiť už od 1.1.2026.
Predmetnú
správu ÚRSO nájdete TU.
ÚRSO dňa 23.6.2025 oznámil, že začal práce na
príprave novej regulačnej politiky pre 7. regulačné obdobie, ktoré bude
pokrývať roky 2028-2032, a to po skončení aktuálneho cyklu 2023-2027.
Nová
regulačná politika má byť odpoveďou na tvrdé lekcie z energetickej krízy rokov
2021 - 2023, ktoré ukázali, že Slovensko potrebuje odolnejší, suverénnejší a
spravodlivejší regulačný rámec. Víziou ÚRSO je energetika a regulácia, ktorá
bude fungovať nielen v dobrých časoch, ale odolá aj krízam.
Nové
opatrenia v strategickom regulačnom dokumente budú podľa ÚRSO klásť dôraz na
ochranu domácností, energetickú bezpečnosť, udržateľný rozvoj distribučných
sietí, ako aj na nové výzvy v oblasti klimatických cieľov, elektromobility, či
zdieľania elektriny.
Sériu
konzultácií so zainteresovanými stranami ÚRSO plánuje začať už v priebehu
roka 2025.
Viac
k článku ÚRSO sa dozviete TU.
ÚRSO dňa 19.6.2025 zverejnil informáciu o tom, že
aktívne pracuje v prospech slovenských domácností na analýze možností
využívania dynamických cien elektriny podľa vývoja na dennom trhu.
ÚRSO
chce motivovať domácnosti, aby presúvali spotrebu do hodín s najnižšou cenou,
čím môžu dosiahnuť výrazné úspory. ÚRSO tým reflektuje požiadavky EÚ, no
zároveň si zachováva vlastnú cestu, ktorá bude prispôsobená slovenským
podmienkam.
Za
kľúčový prvok realizácie ÚRSO považuje integráciu domácností so systémom
inteligentného merania (IMS). ÚRSO podľa vlastných slov chce, aby v budúcnosti
väčšia časť spotreby domácností prebiehala v lacnejších hodinách, čo zníži
záťaž siete a celkové náklady.
ÚRSO
preto v súčasnosti aktívne a komplexne analyzuje možnosti trhu a o ďalšom
vývoji a možnostiach legislatívnej iniciatívy v oblasti cielených taríf bude
verejnosť informovať priebežne.
Viac
k danej správe sa dozviete TU.
ÚRSO dňa 17.6.2025 zverejnil článok o drevnej
štiepke, ktorá je podľa neho kľúčovým faktorom energetického trhu a má
strategický význam pre slovenský priemysel aj domácnosti využívajúce drevo na
vykurovanie.
ÚRSO
uviedol, že cena drevnej štiepky ako významného obnoviteľného zdroja energie na
Slovensku neustále podlieha dynamickým vplyvom trhu, pričom na vývoj cien
vplýva nielen dopyt po biomase v teplárenstve, ale aj konkurencia s
drevospracujúcim priemyslom, zmeny v ťažbe dreva a sprísňujúce sa požiadavky na
udržateľnosť podľa európskej legislatívy.
Podľa
predsedu ÚRSO je predikcia cien drevnej štiepky na rok 2025 náročná vzhľadom na
viacero faktorov, medzi ktoré patrí dostupnosť suroviny, dopyt po biomase,
legislatívne zmeny a podmienky na trhu s energiami. Kótované ceny drevnej
štiepky na európskych komoditných burzách nie sú bežne dostupné, keďže
obchodovanie s touto komoditou prebieha prevažne na regionálnej úrovni. Podľa
ÚRSO zostáva trh s drevnou štiepkou nestabilný a citlivý na vonkajšie vplyvy.
Čo sa
týka ceny, od roku 2014 do 2021 sa priemerná cena drevnej štiepky pre výrobcov
využívajúcich drevnú štiepku na výrobu elektriny, ktorú nadobudli nákupom od
dodávateľa biomasy, pohybovala v rozpätí od 40 do 51 €/t, pričom najvýraznejší
pokles zaznamenala v roku 2015. Po roku 2021 začala cena rásť a v roku 2023
dosiahla maximum 77,41 €/t. V roku 2024 mierne klesla na 74,11 €/t, pričom
priemerná cena za roky 2023 a 2024 predstavovala 75,76 €/t. Podobný vývoj je
možné sledovať aj pri cenách v jednotkách €/MWh.
ÚRSO
ďalej uviedlo, že od roku 2019 je v platnosti novela zákona o podpore OZE,
ktorá presne definuje biomasu ako obnoviteľný zdroj energie, pričom tá musí
pochádzať z energetických porastov alebo drevospracujúceho priemyslu. Cieľom
tejto legislatívnej úpravy je zvýšenie transparentnosti pri využívaní biomasy
na výrobu elektriny.
Viac
k danej téme z pohľadu ÚRSO sa dočítate TU.
ÚRSO dňa 5.6.2025 uverejnil informáciu, že k máju 2025 zverejnil aktuálny vývoj cien tepla.
Ako vysvetlil ÚRSO, cena tepla pre slovenské domácnosti sa skladá z variabilnej zložky, ktorá predstavuje náklady na výrobu závislé od množstva spotrebovaného paliva (zemný plyn, uhlie, biomasa, elektrina...), zatiaľ čo fixná zložka odráža stabilné náklady spojené s výrobou a distribúciou tepla (inflácia, náklady na údržbu a opravy, poplatky...).
ÚRSO
informoval, že priemerná
variabilná zložka ceny tepla na rok 2025 na základe rozhodnutí ÚRSO k 12.5. 2025 dosiahla
hodnotu 0,0934
€/kWh, čo predstavuje pokles o 11,2 % oproti roku 2024. Hlavným dôvodom zníženia boli
podľa ÚRSO klesajúce ceny zemného plynu na svetových trhoch v roku 2024 a
výhodné kontrakty uzavreté na rok 2025 v priebehu minulého roka.
Naopak,
negatívny vplyv na variabilnú zložku ceny tepla mal nárast ceny za prepravu
zemného plynu, spôsobený nepredĺžením zmluvy na tranzit ruského plynu cez
Ukrajinu po 31.12.2024, ktorý si vyžiadal náklady na alternatívne prepravné
trasy.
Za
ďalšie, klesol aj aritmetický priemer cien zemného plynu na burze produktu
Cal-t pre rok 2025, a to z hodnoty 53,59 €/MWh pre rok 2024 na 37,78
€/MWh, čo taktiež podporilo znižovanie nákladov na teplo. Znížila sa aj
maximálna cena zemného plynu stanovená podľa platnej vyhlášky, ak regulované
subjekty nakupovali plyn v predstihu.
Podiel
variabilných nákladov v priemernej cene tepla v roku 2025 dosiahol 72 % a priemerná fixná
zložka ceny tepla vzrástla o 3,6 % na 235,90 €/kW, pričom jej nárast bol
ovplyvnený hodnotou jadrovej inflácie.
ÚRSO
na záver pripomenul, že bude pokračovať v monitorovaní cien a regulácii tak,
aby naďalej zabezpečoval stabilitu trhu s teplom v SR.
Viac
sa dočítate TU.
SIEA dňa 16.6.2025 zverejnila správu o tom, že mikro, malé a stredné podniky z celého Slovenska už majú možnosť žiadať o príspevok na inštaláciu fotovoltických panelov a veterných turbín z národného projektu Zelená podnikom.
Podávanie žiadostí pre firmy z menej rozvinutých regiónov SIEA spustila dňa 16.6.2025. Otvorením tejto etapy projektu podľa informácii SIEA podnikatelia už môžu žiadať o príspevok na inštaláciu všetkých podporovaných zariadení na výrobu elektriny aj tepla.
Podľa
aktualizovaných osobitných podmienok zo dňa 9.6.2025 (TU) je pre inštalácie
fotovoltických panelov a veterných turbín v podnikoch z menej rozvinutých
regiónov vyčlenená suma 35 950
000 eur. Platí, že
žiadosti o vydanie poukážky až do výšky 50 000 eur môžu firmy podávať
prostredníctvom informačného systému, ktorý je dostupný na oficiálnej stránke
projektu Zelená podnikom. SIEA upozorňuje, že oprávnené obdobie na podávanie
žiadostí o vydanie poukážky pre túto etapu projektu končí 16.12.2025.
SIEA
zároveň pripomína, že nevyhnutnou súčasťou každej žiadosti o vydanie poukážky
je účelový energetický
audit, bez ktorého nie
je možné žiadosť podať. Odborne spôsobilá osoba musí v audite potvrdiť vhodnosť
zariadenia, na ktoré firma žiada príspevok, ako aj to, že minimálne 50 percent
energie z neho vyrobenej sa spotrebuje v danej prevádzke. Výhodou však je to,
že aj na vypracovanie energetického auditu podniky môžu získať príspevok až do
2 500 eur.
V rámci
základných podmienok platí, že podnik môže požiadať o príspevok aj na viac
kusov toho istého zariadenia pre viaceré svoje prevádzky alebo o príspevok na
viac druhov podporovaných zariadení. Podľa SIEA tak môže podnik urobiť aj v
jednej žiadosti, avšak nie vtedy, keď chce príspevok na zariadenia na výrobu
tepla/chladu (tepelné čerpadlo, slnečné kolektory) a výrobu elektriny
(fotovoltické panely, veterné turbíny). Podľa všeobecných podmienok projektu
totiž žiadosť o vydanie poukážky nemôže obsahovať kombináciu týchto dvoch
skupín zariadení. Toto pravidlo SIEA zaviedla z dôvodu predchádzania situáciám,
keď by sa žiadosť podniku dostala do zásobníka žiadostí kvôli vyčerpanej
alokácii v jednej skupine zariadení, pričom v druhej skupine by ešte financie
boli k dispozícii.
Pokiaľ
podnik žiada o viacero druhov zariadení, nemusí mať ku každému samostatný
energetický audit. Audit môže byť len jeden, avšak audítor v ňom musí
samostatne posudzovať každé zariadenie. V prípade, že firma predsa len predloží
viac auditov, príspevok na audit sa zrátava tak, že jeden podnik môže získať na
audit podporu maximálne do 2 500 eur. Rovnako sa zrátava aj podpora na
inštaláciu zariadení, ktorá nesmie prekročiť 50 000 eur pre jeden podnik/jedno
IČO.
Čo sa týka
výšky samotného príspevku, podnik si môže orientačne vyrátať výšku príspevku
podľa maximálnych výdavkov, ktoré budú preplatené na jednotku inštalovaného
výkonu. SIEA tieto údaje uvádza v osobitných podmienkach, ktoré zverejnila
zvlášť pre každú etapu projektu. Podniky ich nájdu rovnako na stránke projektu
Zelená podnikom.
Viac
k danej téme sa dozviete na tomto odkaze
a tiež TU.
SIEA dňa 5.6.2025 zverejnila správu o tom, že v projekte Zelená domácnostiam boli rezervované všetky prostriedky pre domácnosti z iných oblastí ako je Bratislavský samosprávnych kraj, a preto dňa 5.6.2025 pozastavila aktiváciu poukážok pre domácnosti z týchto regiónov. Žiadosti o príspevky je však možné registrovať aj naďalej.
Správa uvádza, že poukážky k žiadostiam, ktoré už zhotovitelia aktivovali, mali byť vydané dňa 10.6.2025, pričom pre domácnosti, ktoré majú k dispozícii poukážky na zariadenia na využívanie obnoviteľných zdrojov energie, sú prostriedky rezervované. Tieto poukážky budú preplatené v prípade, že budú splnené podmienky, zariadenie bude nainštalované a žiadosť o preplatenie bude doručená v lehote do 90 dní od ich vydania.
Podľa SIEA momentálne nie je možné uviesť, kedy bude podpora pre tieto regióny obnovená.
V rámci projektu Zelenej domácnostiam bolo na príspevky vyčlenených 107,7 milióna eur. Za necelý rok od spustenia projektu bolo preplatených vyše 16 000 poukážok v hodnote takmer 47 miliónov eur a ďalších viac ako 56 miliónov eur je aktuálne rezervovaných na už vydané poukážky.
Poukážky je možné naďalej aktivovať a vydávať k žiadostiam domácností z Bratislavského samosprávneho kraja, kde je k dispozícii 2,8 milióna eur. Voľné zdroje v hodnote takmer 22 miliónov eur sú aj v projekte Zelená solidarita, v ktorom môžu o zvýhodnenú podporu až do výšky 90 % oprávnených nákladov žiadať nízkopríjmové domácnosti a domácnosti s osobou ŤZP zo všetkých regiónov Slovenska.
Bližšie informácie sa dočítate na tomto odkaze.
MH SR dňa 24.6.2025 informovalo o vzniku spoločného
podniku pre vývoj pokročilého jadrového reaktora IV. generácie a opätovného
využitia vyhoretého jadrového paliva v Jaslovských Bohuniciach.
Podľa
MH SR ide o strategickú iniciatívu, spájajúcu priemyselných a výskumných lídrov
v oblasti jadrovej energetiky, čo posunie Slovensko bližšie k nízkoemisnej,
bezpečnej a technologicky vyspelej budúcnosti.
Projekt
podľa informácii MH SR vychádza zo spolupráce spoločností JAVYS, newcleo a
VUJE, ktoré dňa 23.6.2025 podpísali zakladateľskú zmluvu, pričom MH SR tento
projekt víta a aktívne podporuje ako súčasť dlhodobých priorít v oblasti
energetickej bezpečnosti, inovácií a udržateľného nakladania s energetickými
zdrojmi.
Nový
spoločný podnik dostal názov Centrum
pre vývoj využitia vyhoretého jadrového paliva, a. s. (CVP), ktorého úlohou bude vývoj reaktora typu
LFR-AS-200 (Lead-cooled Fast Reactor), rýchleho reaktora chladeného olovom s
možnosťou opätovného využitia vyhoretého paliva ako zdroja energie.
Súčasne došlo aj k podpísaniu Memoranda o porozumení medzi spoločnosťami VUJE a newcle, predmetom ktorého je vývoj škálovateľných dátových centier, ktoré by v budúcnosti mohli byť napájané z pokročilých modulárnych reaktorov (AMR), čím by sa spojili dve kľúčové oblasti, energetická a digitálna infraštruktúra.
Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze.
MH SR
dňa 3.6.2025 zverejnilo na svojom webovom sídle správu, že Štátna Jadrová a
vyraďovacia spoločnosť (JAVYS), a. s., spustila dňa 3.6.2025 súťaž na finančného poradcu pre projekt výstavby nového jadrového zdroja, ktorý
sa pripravuje v lokalite Jaslovské Bohunice. Vzniknúť má nový veľký jadrový
zdroj s maximálnym výkonom do 1 700 MW a minimálnou dobou životnosti
60 rokov, ktorého úlohou bude pomôcť zabezpečiť na Slovensku dostatok
elektrickej energie pre domácnosti a priemysel aj v budúcnosti.
MH SR uviedlo, že cieľom súťaže je zabezpečiť
odbornú podporu štátu pri príprave a uzatváraní zmluvných vzťahov medzi
Slovenskou republikou a budúcim investorom.
Súťaž
je zverejnená aj v európskom vestníku, pričom lehota na prihlásenie sa do
súťaže bola stanovená na 45 dní, čo je nad rámec stanovený zákonom. Samotná súťaž
bude prebiehať v 2 kolách. Ako prvé sa overia odborné predpoklady
jednotlivých súťažiacich a až firmy, ktoré preukážu, že majú potrebné
skúsenosti, budú predkladať svoju cenovú
ponuku.
Predpokladaná
hodnota zákazky je stanovená na 15
miliónov eur, konečná cena
pritom vzíde z výsledkov súťaže.
Táto správa MH SR
je dostupná na
tomto odkaze.
SIEA dňa 1.7.2025 zverejnila na svojom webovom sídle
informáciu, že dňa 11. a 12.12.2025 budú ADEME, Francúzska agentúra pre
ekologickú transformáciu, a European Energy Network hostiť konferenciu BEHAVE
2025.
Tohtoročná
konferencia bude na tému „Od energetickej efektívnosti k dostatočnosti: potreba
zmeny životného štýlu na zabezpečenie spravodlivého prechodu k uhlíkovej
neutralite“.
Počas
dvojdňového podujatia budú tvorcovia politík, akademici, zástupcovia priemyslu
a odborníci z praxe zdieľať poznatky a skúsenosti pri hľadaní riešení na
zníženie emisií CO₂ a dosiahnutie
spravodlivého prechodu.
SIEA
uviedla, že výzva na predkladanie príspevkov do konferencie bola spustená,
pričom je určená pre akademické príspevky aj príspevky z oblasti politickej
praxe.
Termín
na registráciu a odoslanie návrhov bol otvorený do 7.7.2025. Tí, ktorí už si vytvorili účet (do 7.7. 2025), však
majú termín na odoslanie návrhov otvorený do 15.7.2025.
Viac k danej
téme sa dočítate na
tomto odkaze.
OKTE dňa 2.7.2025 oznámil, že začala verejná
konzultácia k pripravovaným zmenám Technickej špecifikácie externých rozhraní
pre účastníkov trhu pre Informačný systém organizátora trhu XMtrade®/ISOT (ďalej
len „TŠVD ISOT“).
OKTE uviedol, že zmena súvisí s doplnením nových
produktov vnútrodenného priebežného trhu a modifikáciou objednávok. Táto
navrhovaná zmena TŠVD ISOT na verziu v1.21 je dostupná a zapracovaná v texte
TŠVD ISOT v1.20 v režime zmien, ktorý je dostupný TU.
OKTE zároveň informoval o možnosti zapojiť sa
do verejnej konzultácie zaslaním vyplneného formulára (dostupný TU) s pripomienkami a
vyjadreniami dotknutých účastníkov na e-mailovú adresu verejnekonzultacie@okte.sk.
Posledným dňom na zaslanie pripomienok je 11.07.2025. Na pripomienky doručené po tomto termíne nebude
OKTE prihliadať.
Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.
OKTE dňa 16.6.2025
zverejnil oznam, že začína vydávať potvrdenia o uplatnení záruk pôvodu v
upravenej verzii.
Nový formát
potvrdení podľa OKTE obsahuje detailnejšie informácie o výrobných zdrojoch s
popisom technológií a palív, pričom uplatnené záruky pôvodu sú v tabuľke
párované s príslušným zdrojom na základe poradového čísla.
V novom
formáte tiež pribudol účel uplatnenia, ktorý je pripravený na uplatnenie v
prípade premeny energie (napr. výroba vodíka zo „zelenej“ elektriny) alebo
uskladnenie (napr. v batériovom úložisku). OKTE usmerňuje, že v prípade
štandardného uplatnenia záruk pôvodu na koncového odberateľa je potrebné vybrať
možnosť „uplatnenie zdroja energie“.
Oznam OKTE je
dostupný TU.
Spoločnosť OKTE
oznamom zo dňa 9.6.2025 upozornila na to, že dňa 11.6.2025 nadobúda účinnosť
zmena prevádzkového poriadku OKTE, ktorá bola schválená ÚRSO dňa 30.5.2025 na
základe rozhodnutia ÚRSO o novom prevádzkovom poriadku OKTE, ktoré je dostupné TU.
Znenie
prevádzkového poriadku OKTE, účinné od 11.6.2025, je dostupné TU.
Dňa 4.6.2025
uverejnil OKTE informáciu, že ako subjekt trhu zodpovedný za implementáciu
požiadaviek §9 ods. 3 a 4 vyhlášky ÚRSO č. 207/2023, ktorou sa ustanovujú
pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti
prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu
s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového
poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“), spúšťa
projekt s pracovným názvom
„Fakturačné údaje v OKTE“.
OKTE uvádza, že
cieľom tohto projektu je práve naplnenie požiadaviek vyplývajúcich z uvedenej
vyhlášky.
OKTE priblížil, že
prevádzkovatelia sústav, výrobcovia, agregátori, prevádzkovatelia zariadení na
uskladňovanie elektriny, SEPS, dodávatelia regulačnej elektriny
v súčasnosti poskytujú údaje do IS OKTE, resp. priamo dodávateľovi.
Prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav dáta posielajú v zmysle
TŠVD, prevádzkovatelia miestnych distribučných sústav komunikujú rôznymi
spôsobmi. Dodávateľ si vo svojom IS následne spracúva údaje a vystavuje
odberateľovi faktúru za dodávku elektriny.
Všetci relevantní
účastníci trhu budú po novom poskytovať údaje do OKTE, či už prostredníctvom
správ podľa TŠVD alebo priamo zapísaním do systému. OKTE údaje spracuje, v
prípade potreby uskutoční nad údajmi výpočty a zašle ich potom dodávateľovi.
Súčasťou zmien,
vyvolaných implementáciou vyššie popísaných legislatívnych požiadaviek, budú
podľa OKTE nie len technologické, ale aj procesné a organizačné zmeny, ktoré sa
pretavia do novej verzie prevádzkového poriadku OKTE, ktorá bude vypracovaná a
publikovaná obvyklým spôsobom najneskôr 15.10.2025.
Navrhovaná zmena by
sa mala týkať najmä prevádzkovateľov sústav, ktorí budú mať novú povinnosť poskytovať OKTE
fakturačné údaje pre fakturáciu distribúcie/prenosu a odvodu do národného
jadrového fondu. OKTE ďalej tieto informácie poskytne dodávateľom elektriny pre
vyúčtovanie a vystavenie faktúry koncovému odberateľovi elektriny.
Bližšie informácie
o danej téme sú dostupné na tomto odkaze.
Spoločnosť Východoslovenská energetika a.s. (ďalej
len „VSE“) zverejnila na svojom webovom sídle správu o
zlúčení s jej sesterskou spoločnosťou ZSE Energia, a.s. (ďalej len „ZSE“) ku dňu 1.7.2025. Spojená spoločnosť nesie názov Energetika Slovensko, a.s..
Ako informovala VSE, formálne došlo k zlúčeniu
spoločností ZSE a VSE do spoločnosti VSE, ktorá sa stala právnym nástupcom ZSE
a od 1.7. súčasne zmenila obchodné meno z VSE na Energetika Slovensko, a.s..
Dodávka elektriny, plynu a ďalších služieb
(klimatizácie, fotovoltika, vykurovanie, poistenia, iné) pre zákazníkov však aj
napriek tejto zmene plynule pokračuje a zo strany zákazníkov nie sú potrebné
žiadne kroky.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle informovala, že dňa 1.7.2025 boli predstavenstvom spoločnosti SEPS schválené
zmeny v dokumentoch jej technických podmienok.
Aktualizované dokumenty technických podmienok SEPS
sú dostupné TU.
Zmeny sa týkajú dokumentov A, C, D, F a O,
pričom ide o doplnenie nových terminologických pojmov, pojmu systémovej
elektrárne, kritérií na meranie frekvencie a kritérií na posudzovanie žiadostí
o pripojenie. Rovnako boli navrhnuté aj ďalšie formálno-technické úpravy
vrátane odstránenia prechodných ustanovení súvisiacich s pripojením do
platforiem MARI a PICASSO.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
SEPS dňa 30.6.2025 na svojom webovom sídle
informovala, že uvoľňuje
ďalší inštalovaný výkon pre pripájanie
nových zariadení na výrobu elektriny do elektrizačnej sústavy Slovenska a pre
navýšenie výkonu existujúcich zariadení na výrobu elektriny typu fotovoltické
elektrárne (FVE) a veterné elektrárne (VTE), a to vo výške 170 MW.
Týmto navýšením sa hodnota limitného inštalovaného
výkonu z pohľadu flexibility sústavy zvyšuje zo 747 MW na 917 MW.
SEPS uviedla, že výkon z pohľadu flexibility sústavy je určený výhradne na pripojenie
obnoviteľných zdrojov energie typu FVE a VTE. SEPS k 30.6.2025 tento výkon
navýšila o ďalších 170 MW. V zmysle „Technických podmienok prístupu a
pripojenia, pravidiel prevádzkovania prenosovej sústavy“ bolo z tohto výkonu
každému prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej sústavy priamo pridelených 20 MW. Zvyšný výkon 110 MW (zo 170 MW) SEPS pridelí
jednotlivým prevádzkovateľom na základe prijatých žiadostí o pridelenie výkonu,
resp. žiadostí o pripojenie.
Pokiaľ ide o limitný inštalovaný výkon
z pohľadu priepustnosti
sústavy, SEPS
uviedla, že vzhľadom na súčasnú veľkosť voľného výkonu z pohľadu priepustnosti
sústavy spoločnosti VSD považovala za potrebné navýšiť aktuálnu hodnotu výkonu
prideleného tomuto prevádzkovateľovi regionálnej distribučnej spoločnosti. K
navýšeniu dôjde presunutím výkonu 40 MW, ktorý bol pôvodne pridelený SEPS. Zvýšením
prideleného výkonu VSD z pohľadu priepustnosti sústavy bude podľa SEPS
zabezpečený dostatok výkonu pre pripájanie nových zariadení na výrobu elektriny
do elektrizačnej sústavy Slovenska a pre navýšenie výkonu existujúcich
zariadení na výrobu elektriny.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle dňa 1.7.2025
informovala, že v dňoch od 2.7.2025 do 16.7.2025 (vrátane)
prebieha verejná konzultácia k zmene prevádzkového poriadku prevádzkovateľa
prenosovej sústavy.
SEPS
informuje, že všetky informácie a podklady k verejnej konzultácii sú zverejnené
TU.
Predmetom
verejnej konzultácie sú zmeny vyplývajúce najmä z dôvodu potreby reakcie na
zmeny v správaní sa poskytovateľov podporných
služieb (ďalej len „PpS“) a RE po pripojení sa SEPS do
platforiem PICASSO a MARI ku koncu roka 2024.
Zapracované
boli tiež zmeny s cieľom zjednodušenia kategorizácie zmluvných pokút za
neplnenie disponibility PpS, ktoré súvisia s výškou pokút, ktoré boli znížené a
zjednodušené do dňa D pred časom T-1 hod a bola upravená ich výška pri neplnení
kvality po čase T-0 (real time) s dopadom aj na tzv. voľné ponuky RE (free
bidy), na ktoré sa sankčný mechanizmus doteraz nevzťahoval. Doplnený bol tiež
exaktný výpočet výšky platby za RE v prípade overovacej aktivácie vrátane
prípadných konzekvencií v prípade neúspešnej overovacej aktivácie.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle dňa 1.7.2025 zverejnila
oznam, že od 2.7.
do 16.7.2025 prebieha verejná
konzultácia k navrhnutým zmenám v dokumente B technických podmienok.
Dokument je k dispozícii TU.
SEPS uviedla, že predmetom tejto verejnej
konzultácie sú zmeny v dokumente B technických podmienok prístupu a pripojenia,
pravidiel prevádzkovania prenosovej sústavy, ktoré vyplynuli z dôvodu potreby
aktualizácie podľa praxe a nutnosti zapracovania návrhov štúdie „Vplyv
batériových zariadení typu LER na poskytovanie podporných služieb typu aFRR a
mFRR pre SEPS“ do technických podmienok.
Viac o zmenách a úpravách sa dočítate na
tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle dňa 20.6.2025 oznámila,
že vyhodnotila pripomienky prijaté v rámci verejnej konzultácie k Stratégii
zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb na rok 2026 (ďalej len „Stratégia“).
V
tejto súvislosti SEPS zverejnila aktualizovaný dokument Stratégie a tiež
podpornú analýzu externého konzultanta zameranú na prieskum trhu s nadväznosťou
na nákup disponibility podporných služieb.
Predmetné
dokumenty sú dostupné TU.
Stratégia
sumarizuje aktuálne obchodno-technické informácie, ktoré sú využité za účelom
nastavenia procesu nákupu disponibility PpS na rok 2026. Cieľom Stratégie je
vymedziť rámec nákupu a odporučiť optimálny prístup k nákupu disponibility PpS
zohľadňujúci ekonomické hľadisko a nároky na kvalitu dodávky elektriny a
bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky prenosovej sústavy SR.
Viac
k téme sa dočítate na
tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle dňa 20.6.2025
informovala o vydaní 2 nových rozhodnutí z dielne ÚRSO, a to:
(i)
rozhodnutie ÚRSO č. 0003/2025/E-EU zo dňa 4.6.2025 – týmto rozhodnutím ÚRSO udeľuje SEPS výnimku na obdobie od 1.1.2026 do 31.12.2026 podľa čl. 6 ods. 9
druhej vety v spojení s čl. 6 ods. 10 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady
(EÚ) 2019/943 o vnútornom trhu s elektrinou, na základe ktorej môže
prevádzkovateľ prenosovej sústavy uzatvárať zmluvy na disponibilitu viac než
jeden deň pred poskytnutím disponibility na maximálne obdobie šiestich mesiacov
(dostupné TU),
(ii)
rozhodnutie ÚRSO č. 0001/2025/E-NF zo dňa 4.6.2025 – týmto rozhodnutím ÚRSO schválil
na obdobie od
1.1.2026 do 31.12.2026 podľa § 28 ods. 6
Zákona o energetike obstaranie nefrekvenčných podporných služieb
prevádzkovateľom prenosovej sústavy inak ako na základe transparentných,
nediskriminačných a trhových postupov, a to priamym oslovením všetkých
subjektov so zariadeniami s platným certifikátom na poskytovanie príslušného
typu nefrekvenčnej podpornej služby (dostupné TU).
Viac
informácii nájdete TU a tiež TU.
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil rozhodnutia,
na základe ktorých schválil nové prevádzkové poriadky prevádzkovateľov
distribučných sústav, a to:
(i)
rozhodnutie ÚRSO č.
0003/2025/E-PP zo dňa 6.6.2025 pre
prevádzkovateľa Západoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „ZSD“),
ktoré je dostupné TU,
(ii)
rozhodnutie ÚRSO č. 0004/2025/E-PP zo
dňa 6.6.2025 pre prevádzkovateľa Východoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len
„VSD“), ktoré je dostupné TU.
V oboch prípadoch bolo dôvodom na zmenu
prevádzkových poriadkov skutočnosť, že dňa 1.1.2025 nadobudla účinnosť novela
Pravidiel trhu s elektrinou.
Znenie zmien nájdete na tomto odkaze.
Monitoring
za mesiac jún 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom
Zdieľať článok