Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

17 APRÍL 2024

10 navrhovaných zmien týkajúcich sa prevádzkovateľov MDS a LDS

 

autor článku

Andrea Puková

Advokátka

Jozef Hudák

Partner

Do podateľne Národnej rady SR bol krátko pred veľkonočnými sviatkami doručený vládny návrh zákona, ktorý má novelizovať viacero energetických predpisov. Vybrali sme z neho 10 zmien, ktoré by mohli zaujímať prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav (MDS) a prevádzkovateľov nadväzujúcich distribučných sietí, do ktorých je pripojených menej ako 100 000 odberných miest, resp. lokálnych distribučných sietí (LDS).

Návrh novely, ako aj aktuálny legislatívny proces, nájdete na tomto odkaze. 

1.  ÚRSO má kontrolovať a sankcionovať nesprávne uplatňovanie zastropovaných cien energií (Čl. I body 7, 44, 45 a 46 návrhu zákona)

Podľa návrhu novely má ÚRSO získať novú právomoc, a to kontrolovať uplatnenie cien určených nariadením vlády podľa § 16a ods. 3 zákona o regulácii (t.j. pri vykonávaní krízovej regulácie) a § 45j zákona o regulácii (t.j. zastropovanie cien elektriny a plynu) (ust. § 9 ods. 1 písm. b) zákona o regulácii).

Návrh novely zároveň ustanovuje, že ak regulovaný subjekt uplatní tieto ceny v rozpore s nariadením vlády, dopustí sa správneho deliktu s možnosťou uloženia pokuty v rozmedzí od 500 eur do 100 000 eur.

2. Ruší sa povinnosť pre prevádzkovateľov MDS a LDS predkladať návrh ceny za pripojenie (Čl. I bod 25 návrhu zákona)

Podľa aktuálnej právnej úpravy majú prevádzkovatelia MDS a prevádzkovatelia LDS povinnosť predkladať ÚRSO do 31. augusta posledného kalendárneho roka regulačného obdobia návrh ceny za pripojenie do distribučnej sústavy, resp. siete (ust. § 14, ods. 5 písm. a) zákona o regulácii a ust. § 14, ods. 5 písm. b) zákona o regulácii).

Návrh zákona túto povinnosť navrhuje vypustiť, a to s cieľom znížiť administratívnu záťaž pre prevádzkovateľov MDS a LDS. Tieto subjekty totižto pripájanie nevykonávajú v takom rozsahu a v takej frekvencii ako prevádzkovatelia RDS, resp. SPP-D.

Nezaniká síce povinnosť, aby dané subjekty disponovali cenou za pripojenie do sústavy alebo siete schválenou alebo určenou ÚRSO. Bude však na ich rozhodnutí, kedy podajú návrh ceny.

3.  Zavádza sa lehota na predloženie návrhu ceny za dodávku elektriny alebo plynu zraniteľným odberateľom za cenu regulovanú ÚRSO (Čl. I body 24 a 29 návrhu zákona)

Navrhuje sa, aby cenové rozhodnutia pre regulované činnosti, ktorými sú dodávka elektriny a dodávka plynu zraniteľným odberateľom, ktorí uzatvorili zmluvu o združenej dodávke elektriny alebo plynu za cenu regulovanú ÚRSO, platili celé regulačné obdobie a nie len jeden kalendárny rok.

Takýto dodávateľ je povinný predložiť ÚRSO návrh ceny na prvý rok regulačného obdobia do 31. októbra posledného kalendárneho roka regulačného obdobia.

4. Navrhujú sa vypustiť zákonné ustanovenia upravujúce zverejňovanie údajov o ekonomicky oprávnených nákladoch (Čl. I bod 28 návrhu zákona)

V § 14 zákona o regulácii sa navrhuje vypustenie odsekov 12 až 14, t.j. ustanovení upravujúcich zverejňovanie údajov o ekonomicky oprávnených nákladoch vrátane rozsahu investícií a primeranom zisku, ktoré sú započítané do určenej alebo schválenej ceny aj pre regulované činnosti pripojenia, prístupu a distribúcie elektriny.

Podľa dôvodovej správy je cieľom tejto úpravy odbúravanie administratívy, pričom by naďalej malo byť zabezpečené informovanie účastníkov trhu o vydaných cenových rozhodnutiach. ÚRSO zostáva totiž zachovaná povinnosť uverejňovania právoplatných rozhodnutí ÚRSO na svojom webovom sídle (ust. § 10 písm. f) druhého bodu zákona o regulácii).

5. Dodávatelia elektriny a plynu budú musieť na požiadanie ÚRSO vyčísliť skutočné náklady na zabezpečenie dodávky elektriny a dodávky plynu (Čl. I bod 36 návrhu zákona)

Návrh zákona upravuje v § 29 ods. 1 písm. o) treťom bode zákona o regulácii povinnosť regulovaného subjektu predkladať ÚRSO v rozsahu, spôsobom a v termínoch, ktoré určí úrad, údaje o množstve spotreby elektriny a plynu podľa jednotlivých kategórií odberateľov. Táto povinnosť sa dopĺňa tak, že k týmto údajom treba predložiť aj vyčíslenia skutočných nákladov na zabezpečenie dodávky elektriny a dodávky plynu podľa jednotlivých kategórií odberateľov.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy


6. Mení sa definícia „distribučnej sústavy“ a „miestnej distribučnej sústavy“ v zákone o energetike (Čl. V body 1 a 2 návrhu zákona)

Návrh zákona mení definíciu zákonných pojmov „distribučná sústava“ a „miestna distribučná sústava“. Pri oboch pojmoch navrhuje doplniť, že za vlastníctvo distribučnej sústavy, resp. miestnej distribučnej sústavy sa nepovažuje samostatné vlastnenie transformátora alebo časti elektrickej stanice.

Novela odôvodňuje túto zmenu zamedzením vytvárania účelových miestnych distribučných sústav, ktoré nemajú dostatočné elektroenergetické zariadenia. Takéto konanie môže byť diskriminačné voči ostatným účastníkom trhu v rámci cenotvorby. 

7. Zavádza sa povinnosť dodávateľov zverejňovať a aktualizovať cenníky za dodávku elektriny a plynu nepodliehajúcej cenovej regulácii (Čl. V bod 7 návrhu zákona)

Zákon o energetike sa v § 17 navrhuje doplniť odsekom 22, ktorým sa zavedie povinnosť pre dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu zverejňovať cenníky za dodávku elektriny a dodávku plynu nepodliehajúcej cenovej regulácii do 30. novembra na nasledujúci kalendárny rok a pravidelne ich aktualizovať  najmenej raz za tri mesiace, ak dôjde k zmene nákladov na zabezpečenie dodávky elektriny alebo dodávky plynu pre koncových odberateľov elektriny a koncových odberateľov plynu.

Zároveň sa navrhuje zavedenie povinnosti dodávateľa elektriny alebo dodávateľaplynu informovať ÚRSO o mieste zverejnenia cenníka.

8. Mení sa obsah vyúčtovacej faktúry (Čl. V body 8 a 9 návrhu zákona)

V zmysle návrhu zákona sa v § 17f zákona o energetike navrhujú upraviť ustanovenia o obsahu vyúčtovacej faktúry.

V prvom rade sa navrhuje, aby vyúčtovacia faktúra obsahovala dodatočné informácie, a to:

  • informáciu o správnosti zaradenia odberateľa elektriny alebo odberateľa plynu do distribučnej tarify, do ktorej je jeho odberné miesto zaradené,
  • informáciu o možnosti preradenia odberateľa elektriny alebo odberateľa plynu do distribučnej tarify,
  • stručnú informáciu o predmete a podmienkach uvedených v zmluve, najmä o jej viazanosti, tarife, kontaktných údajoch odberateľa elektriny alebo odberateľa plynu a priemernej ročnej spotrebe.

Návrh zákona však obsahuje aj negatívny výpočet údajov, ktoré nesmú byť uvádzané na vyúčtovacej faktúre.

Vyúčtovacia faktúra nemôže obsahovať iné údaje, ako tie, ktoré sú potrebné pre vyhotovenie vyúčtovania za dodávku elektriny alebo vyúčtovania za dodávku plynu uvedené v § 17f ods. 9 a 10 zákona o energetike, ako ani údaje, ktoré by spôsobili nejednoznačnosť a neprehľadnosť vyúčtovacej faktúry.

Cieľom má byť ochrana spotrebiteľa pred nevyžiadanou reklamou, rôznymi doplnkovými produktmi a ponukami, ktoré nie sú nevyhnutné a potrebné pre poskytovanie regulovaných tovarov a služieb.

9. Dopĺňajú sa nové povinnosti pre prevádzkovateľa distribučnej sústavy (Čl. V bod 24 návrhu zákona)

Návrh zákona ustanovuje v § 31 ods. 2 zákona o energetike, a to:

Návrh zákona ustanovuje v § 31 ods. 2 zákona o energetike dve nové povinnosti pre prevádzkovateľov distribučnej sústavy, a to:

  • povinnosť poskytovať informácie SEPS a spolupracovať pri kontrole plnenia požiadaviek ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 95 ods. 2 písm. q) (t.j. predpis, ktorým sa ustanovia podrobnosti uplatňovania požiadaviek na zariadenia na výrobu elektriny v oblasti frekvenčného nastavenia zariadení na výrobu elektriny a termín predloženia správy o monitorovaní plnenia požiadaviek za predchádzajúci rok), a
  • povinnosť monitorovať plnenie požiadaviek ustanovených všeobecne záväzným právnym predpisom vydaným podľa § 95 ods. 2 písm. q) a každoročne v určenom termíne predkladať ÚRSO správu o monitorovaní plnenia požiadaviek za predchádzajúci rok.

Podľa navrhovateľa sú tieto nové povinnosti reakciou na výsledky analýzy SEPS, ktorá preukázala pozitívny vplyv pri vykonaní frekvenčných požiadaviek na výrobcov elektriny (RETROFITU). Ide o požiadavky stanovené Nariadením Komisie (EÚ) 2016/631 zo 14. apríla 2016, ktorým sa stanovuje sieťový predpis pre požiadavky na pripojenie výrobcov elektriny do elektrizačnej sústavy (Nariadenie RFG).

Uvedené požiadavky je možné aplikovať na výrobcov elektriny len v prípade, ak sa povinnosti pre výrobcov ohľadom frekvencie upravia zákonom. Cieľom úpravy je definovať limity frekvencie pri výrobe elektriny, ktoré výrobca elektriny musí dodržať. Výsledkom má byť, že prevádzkovateľ prenosovej sústavy nebude musieť obstarávať dodatočný objem podporných služieb (odhad ročný 109 MW), čo bude mat pozitívny vplyv na bezpečnosť sústavy a jej prevádzku, zníženie nákladov na obstaranie podporných služieb a teda zníženie koncových cien odberateľov elektriny (nižšia tarifa TSS).

10. Upravuje sa  splnomocňujúce ustanovenie pre ÚRSO k predpisu o podmienkach pripojenia zariadení do sústavy (Čl. V bod 44 návrhu zákona)

Navrhuje sa úprava, resp. doplnenie splnomocňovacieho ustanovenia pre ÚRSO v § 95 ods. 2 písm. m) zákona o energetike ohľadom vydania všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanovujú podmienky pripojenia a postup prevádzkovateľa sústavy pri pripojení elektroenergetických zariadení a odberných elektrických zariadení do sústavy.

Návrh zákona dopĺňa, že tento predpis ustanoví najmä:

  • lehoty na uskutočnenie jednotlivých úkonov na strane prevádzkovateľa sústavy,
  • podmienky rezervácie požadovanej kapacity uvedenej v žiadosti o pripojenie,
  • technické a netechnické náležitosti zmluvy o pripojení a postup jej uzatvorenia, zmeny a ukončenia.

Upozorňujeme, že návrh zákona používa pre vymenovanie podmienok exemplifikatívny výpočet, používajúc slovo „najmä“. Znamená to, že ÚRSO môže upraviť aj iné, návrhom zákona nepomenované podmienky pripojenia zariadení do sústavy. 

Navrhované znenie novely sa môže v legislatívnom procese meniť alebo dopĺňať. Finálne znenie budeme sledovať. Ak nechcete, aby vám uniklo, prihláste sa na odber nášho Monitoringu energetickej legislatívy.


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články