18 JÚN 2025
autor článku
SENIORNÝ ADVOKÁT
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
v oblasti energetiky za mesiac máj 2025.
Do Národnej rady Slovenskej republiky bol doručený
vládny návrh zákona, ktorým sa menia alebo dopĺňajú
základné energetické predpisy ( t.j. zákon
o energetike, zákon o regulácii, zákon o podpore OZE ako aj
ďalšie).
Bolo vyhlásené výberové konanie na
výber DPI na dodávku elektriny. ÚRSO zverejnil aktualizovaný vzorový
prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov lokálnej distribučnej siete
a schválil zmenu prevádzkového poriadku SEPS.
SEPS plánuje navýšiť kapacity pripojenia
do prenosovej sústavy pre odber pre prevádzkovateľov regionálnych
distribučných sústav o 25 %.
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac máj 2025,
ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy
pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli
publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V sledovanom období neevidujeme žiadne zmeny vyššie uvedených pravidelne monitorovaných
právnych predpisov, ktoré by boli publikované v Zbierke zákonov SR.
Dňa 9.5.2025 bol do Národnej rady Slovenskej
republiky (ďalej len „NR SR“) doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012
Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii
v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č.
309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej
kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon
o podpore OZE“), zákon č. 657/2004
Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č.
391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,zákon
o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o
štátnej banskej správe (ďalej len ,,banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z.
z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej
republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti
revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu s elektrinou v Európskej
únii (ďalej len „EÚ“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných
zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými
plynmi a vodíkom a v oblasti metánových emisií (číslo: LP/2025/96).
Návrhom zákona sa majú predovšetkým
transponovať a implementovať požiadavky v oblasti reformy dizajnu
vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä nariadením Európskeho
parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s
elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou
Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení
koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“).
Trendy v oblasti redizajnu vnútorného
trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne dosahovanie cieľov energetickej únie
a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu najneskôr do roku 2050, integráciu
nových prvkov sústavy a účastníkov trhu s elektrinou.
Ďalším legislatívnym aktom, ktorým sa
čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do slovenskej legislatívy, je
smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra
2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice
Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách pre
vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom a s vodíkom, ktorou sa
mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica 2009/73/ES.
Predložený návrh novely zákona o energetike, okrem
iného, prináša nasledovné zmeny:
Návrh
zákona ďalej:
Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len
„MH SR“) predkladá návrh zmeny zákona o energetike aj z dôvodu čiastočnej
transpozície tzv. 4. energetického balíčka v plynárenstve, ktorá je zameraná
najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a
úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.
Predložený návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, predovšetkým
tieto zmeny:
Predložený návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:
Zákon by mal byť účinný od 1.1.2026, okrem tridsiateho
piateho, štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa
navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý
sa aktuálne nachádza v I. čítaní,
možno sledovať na
tomto odkaze.
Dňa 21.5.2025 sa začalo rokovanie poradných
orgánov vlády SR k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor
žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike (legislatívny
proces č.: LP/2025/110).
Ako sme informovali, cieľom návrh vyhlášky je
ustanoviť vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu
na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z.
z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, a to hlavne vzor:
a)
žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie
povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené
územie,
b)
žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na
podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie.
K dnešnému dňu je vzor žiadosti o
vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike ustanovený vo vyhláške
ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia.
Účinnosť vyhlášky sa navrhuje od 1.7.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu
možno sledovať na tomto odkaze.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) na
svojom webovom sídle zverejnila dňa 27.5.2025 oznam, v ktorom informuje,
že vo výzve Programu Slovensko zameranej na podporu energetickej efektívnosti a
využívania OZE v podnikoch s kódom PSK-SIEA-008-2025-DV-EFRR bolo k
23.5.2025 predložených 302 žiadostí.
Výzva pritom zostáva naďalej otvorená.
V prípade „Opatrenia 2.1.1 Zlepšovanie energetickej efektívnosti v
podnikoch a Opatrenia 2.2.1 Podpora využívania OZE v podnikoch na báze
aktívnych odberateľov elektriny, samospotrebiteľov energie z OZE a komunít
vyrábajúcich energie z OZE“ požadovaná výška nenávratného finančného
príspevku (ďalej len „NFP“) presahuje alokáciu výzvy určenú pre menej
rozvinuté regióny.
SIEA však podľa vlastných slov zatiaľ nepristupuje k uzatvoreniu výzvy.
Ak žiadosti o NFP splnia všetky podmienky poskytnutia príspevku, no na ich
schválenie nebude dostatočná alokácia, bude žiadateľom vydané rozhodnutie o
neschválení žiadosti o NFP z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov a tieto
žiadosti budú zaradené do zásobníka projektov.
Bližšie informácie sa dozviete na
tomto odkaze.
ÚRSO správou zo dňa 9.5.2025 upozornil prevádzkovateľov
distribučnej siete, ku ktorej je
pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu, na
aktualizovaný vzorový poriadok ÚRSO.
ÚRSO
uvádza, že podľa § 19 ods. 7 zákona o energetike platí, že ak
prevádzkovateľ distribučnej siete, ku ktorej je pripojených menej ako 100 000
koncových odberateľov plynu (ďalej len „prevádzkovateľ LDS“) nepredkladá
návrh prevádzkového poriadku na schválenie ÚRSO, alebo ak ÚRSO návrh
prevádzkového poriadku neschváli, je prevádzkovateľ LDS povinný
prevziať vzorový prevádzkový poriadok zverejnený na webovom sídle
ÚRSO.
Z dôvodu zmien v primárnej a sekundárnej energetickej
legislatíve v uplynulom období ÚRSO informoval, že aktualizoval vzorový
prevádzkový poriadok prevádzkovateľa distribučnej siete, ku ktorej je
pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu, ktorý vypracoval
a zverejnil.
ÚRSO preto vyzýva prevádzkovateľov LDS, ktorí v minulosti prevzali
vzorový prevádzkový poriadok, aby si pôvodný vzorový prevádzkový poriadok
vymenili za aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok a zverejnili ho na
svojom webovom sídle.
ÚRSO tiež uviedol, že v záujme zníženia administratívnej záťaže pre
prevádzkovateľov LDS, ktorí chcú prevziať vzorový prevádzkový poriadok
a používať ho bez nutnosti doplnenia osobitných podmienok
pri prevádzke distribučnej siete, ktoré by podliehali schvaľovaniu ÚRSO,
je potrebné ÚRSO zaslať „Oznámenie o prevzatí vzorového
prevádzkového poriadku“ a „Návrh na zrušenie rozhodnutia ÚRSO
o schválení prevádzkového poriadku“. Tieto spracované dokumenty budú
predstavovať návrh na začatie konania o vecnej regulácii vo veci zrušenia
aktuálne platných rozhodnutí, ktorými ÚRSO v minulosti schválil
prevádzkový poriadok prevádzkovateľa LDS.
Aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok určený
pre prevádzkovateľov LDS a vzory dokumentov pre konania vo veci
zrušenia rozhodnutí ÚRSO, sú zverejnené TU.
Viac
k článku ÚRSO sa dozviete TU.
ÚRSO sa dňa 21.5.2025 oznámil, že vyhlasuje
výberové konanie na výber dodávateľa poslednej inštancie na dodávku elektriny pre vymedzené
územie Slovenskej republiky a určuje kritériá výberu dodávateľa
poslednej inštancie.
Kritériá pre výber dodávateľa prvej inštancie
na dodávku elektriny sú zverejnené TU.
ÚRSO uvádza, že uchádzači môžu predkladať
žiadosti o účasť na výbere dodávateľa poslednej inštancie písomne
(v listinnej podobe) alebo elektronicky prostredníctvom
žiadosti dostupnej na tomto odkaze.
ÚRSO pripomína, že lehota na predkladanie
žiadostí je do 19.6.2025 (vrátane).
ÚRSO následne o výbere dodávateľa poslednej
inštancie rozhodne v konaní o vecnej regulácii, ktoré začne z
vlastného podnetu. Dodávateľ poslednej inštancie bude vybraný (určený) na dobu
neurčitú.
Viac
k článku ÚRSO sa dozviete TU.
ÚRSO sa dňa 3.6.2025 zverejnil správu, že
slovenský trh s elektrinou zaznamenal v apríli a máji 2025 výrazné cenové výkyvy vrátane historicky
nízkych, až záporných hodnôt.
Podľa
ÚRSO nastal najvýraznejší cenový
prepad počas Veľkonočnej nedele dňa 20.4.2025, kedy sa cena
elektriny prepadla až na - 97,58 €/MWh. Záporné ceny elektriny
sa opakovali aj v máji 2025, a to v ešte extrémnejšej forme. V nedeľu
11.5.2025 bola podľa ÚRSO rekordne nízka cena, a to - 202,70 €/MWh.
K danej téme sa vyjadril
aj predseda ÚRSO, podľa ktorého takáto situácia naznačuje zvyšujúcu sa
nestabilitu krátkodobého trhu a rastúci vplyv obnoviteľných zdrojov v
bezemisných hodinách. ÚRSO podľa neho dlhodobo podporuje využívanie OZE, avšak
kladie dôraz aj na efektívnosť a lokálnu spotrebu vyrobenej energie. Ak sa
vyrobená elektrina spotrebuje priamo na mieste jej výroby, dosahuje sa najväčší
ekonomický a environmentálny efekt.
ÚRSO
vo svojej správe skonštatoval, že vývoj trhu vykazuje postupnú transformáciu
energetického sektora obnoviteľnými zdrojmi – od stabilných cien k vyššej
volatilite, najmä v obdobiach slnečných dní s prebytkom energie. Tento trend
v budúcnosti priamo ovplyvní všetkých účastníkov trhu, vrátane veľkých
výrobcov, ako aj koncových odberateľov.
ÚRSO
na záver uviedol, že naďalej sleduje vývoj a prijíma opatrenia na ochranu
domácností pred negatívnymi dopadmi nestabilného trhu.
Viac k článku ÚRSO sa
dozviete TU.
ÚRSO sa dňa 19.5.2025 pochválil na svojom
webovom sídle s tým, že ako ochranca spotrebiteľov v energetike v
roku 2024 spracoval 294 spotrebiteľských podnetov, ktoré sa týkali cien
energií, fakturácie, merania spotreby a zmien dodávateľa.
ÚRSO
uviedol, že dôležitou legislatívnou zmenou, ktorú ÚRSO presadil, bolo zrušenie
obmedzenia na zmenu dodávateľa energií len do 31. marca, čím spotrebitelia
získali flexibilitu a možnosť meniť dodávateľa slobodne kedykoľvek počas roka.
ÚRSO v rámci procesu vybavovania podnetov tiež v roku 2024 zaviedol online
formuláre, ktoré významne urýchlili a zefektívnili riešenie požiadaviek
spotrebiteľov.
Výsledkom je podľa slov ÚRSO pokles počtu
podaných spotrebiteľských podnetov na ÚRSO v roku 2024 o 278 oproti
predchádzajúcemu roku, čo potvrdzuje efektívnosť legislatívnych úprav a
úspešnosť informačnej kampane ÚRSO.
ÚRSO zároveň uvádza, že jeho prioritou zostáva
neustále prispievanie k stabilnému a spravodlivému energetickému trhu SR, kde
sú spotrebitelia chránení a dobre informovaní.
Viac
k článku ÚRSO sa dozviete TU.
ÚRSO dňa 20.5.2025 zverejnil informáciu o tom,
že na jeho pôde prebehlo dňa 19.05.2025
už piate kontrolné stretnutie so zástupcami distribučných spoločností
ohľadom stavu procesu optimalizácie predimenzovaných ističov.
ÚRSO informuje, že už minulý rok nariadil distribučným spoločnostiam,
aby dôsledne informovali odberateľov o potrebe úpravy predimenzovaných ističov
a poskytovali im odbornú pomoc.
ÚRSO odberateľom odporúča, aby dali na rady distribučných
spoločností a upravili si hodnotu ističa podľa reálnych potrieb do konca júna.
ÚRSO zároveň zdôrazňuje, že od 1.7.2025 nepôjde o nový poplatok
za istič, ale o upravený model doteraz platného výpočtu fixnej zložky ceny
elektriny, ktorý odráža reálnu rezervovanú kapacitu v sústave. Nový spôsob
výpočtu zohľadňuje aj ampérovú hodnotu ističa, aby boli náklady na distribúciu elektriny
rozdelené spravodlivo.
Cieľom optimalizácie je zabezpečiť spravodlivý systém, v ktorom každý
odberateľ bude platiť primerane a reálne podľa kapacity, ktorú skutočne
využíva.
ÚRSO vysvetľuje, že hlavnými dôvodmi, prečo dochádza k zmene, sú:
Viac
k danej správe sa dozviete TU.
MH SR a SIEA na svojich webových sídlach
informovali o tom, že mikro, malé a stredné podniky už môžu podávať žiadosti o príspevok na
inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie (OZE) v rámci
národného projektu Zelená podnikom.
Projekt Zelená podnikom realizuje SIEA pod gesciou MH SR a je súčasťou podpory prechodu k udržateľnému a
nízkouhlíkovému hospodárstvu.
MH SR uviedlo, že v 1. prvej etape projektu môžu o podporu žiadať
podniky pôsobiace v Bratislavskom samosprávnom kraji (ďalej len „BSK“) a
nasledovať budú ostatné kraje, ktoré majú tiež vyčlenené svoje vlastné zdroje
financií.
V prvej etape žiadostí je k dispozícii
4,2 milióny eur, pričom celková alokácia pre projekt Zelená podnikom
predstavuje 66,56 miliónov eur. Maximálne
oprávnené výdavky, ktoré môžu byť žiadateľom preplatené, sú stanovené v súlade s
aktuálnymi osobitnými podmienkami. Napríklad, v prípade slnečných kolektorov s
akumuláciou je to 1 000 eur na inštalovaný kilowatt bez DPH. Pre tepelné
čerpadlá bez akumulácie je to 800 eur/kW a s akumuláciou 850 eur/kW.
Informačný systém na stránke www.zelenapodnikom.sk je pre
registráciu záujemcov už prístupný.
Dňa 2.6.2025 SIEA zverejnila na svojom webovom
sídle informáciu, že už prijíma
prvé žiadosti o príspevok na inštaláciu fotovoltických panelov a veterných
turbín od spoločností v BSK. Žiadosti z menej rozvinutých regiónov
budú môcť podnikatelia podávať v ďalšej etape projektu, ktorá sa spustí
približne v druhej polovici júna 2025.
SIEA pripomína, že firmy, ktoré majú záujem získať príspevok až do
výšky 50 000 eur, musia žiadosť o vydanie poukážky podať prostredníctvom
informačného systému. Základnou podmienkou je, že patria do kategórie mikro,
malého alebo stredného podniku a vykonávajú hospodársku činnosť,
pričom nepôsobia vo vylúčených sektoroch hospodárstva. Žiadatelia zároveň musia
mať vypracovaný účelový energetický audit, na ktorý rovnako môžu
získať podporu do výšky 2 500 eur.
SIEA tiež uviedla, že podnikatelia môžu požiadať o príspevok v jednej
žiadosti aj na oba druhy zariadení na výrobu elektriny. Ak by však chcel
žiadateľ získať podporu na fotovoltiku aj tepelné čerpadlo či slnečné
kolektory, musí tak urobiť prostredníctvom dvoch žiadostí, pretože podľa všeobecných
podmienok projektu žiadosť nemôže obsahovať kombináciu zariadení na výrobu
tepla/chladu a výrobu elektriny.
Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze
a tiež TU.
MH SR dňa 7.5.2025 informovalo o tom, že
Štátna spoločnosť MH Invest, s.r.o., ktorej stopercentným vlastníkom je MH SR,
vyhlásila verejnú súťaž na výber koncesionárov pre výstavbu a prevádzku siete
ultrarýchlych nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá.
Podľa MH SR ide o významný krok smerom k
rozvoju modernej a dostupnej nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, ktorá má
podporiť prechod na ekologickejšiu a udržateľnejšiu dopravu.
Čo sa týka samotného projektu, počíta sa s
výstavbou 35 nabíjacích parkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov, z čoho 219
má byť pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá a 32 pre nákladné a ťažké úžitkové
vozidlá, ktoré budú strategicky rozmiestnené pozdĺž kľúčovej diaľnice
spájajúcej západ a východ Slovenska.
Súťaž je vyhlásená na obdobie 16 rokov, počas ktorých
budú koncesionári zodpovední za financovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu
jednotlivých staníc.
MH SR zdôraznilo, že každý nabíjací bod bude
musieť spĺňať vysoké technické štandardy, a to minimálny výkon 300 kW pre osobné vozidlá
a 400 kW pre nákladné elektrické vozidlá. Stanice budú zároveň musieť umožňovať
ad hoc nabíjanie bez potreby registrácie alebo uzatvárania zmluvy a podporovať
bežne používané formy elektronickej platby. Zabezpečí sa tak komfortné a
bezproblémové využitie nabíjacích služieb pre domácich aj zahraničných vodičov.
MH SR uviedlo, že záujemcovia môžu predkladať
svoje ponuky elektronicky prostredníctvom informačného systému IS EVO do 11.6.2025.
Vyhlásenie víťazov verejnej súťaže sa
predpokladá ešte pred koncom roka 2025.
Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze.
MH SR dňa 21.5.2025 zverejnilo na svojom
webovom sídle správu, že vláda SR
schválila na návrh MH SR všeobecný hospodársky záujem, ktorý pred
vykurovacou sezónou 2025/2026 zabezpečí dostatočné zásoby plynu v
podzemných zásobníkoch na Slovensku.
MH SR uvádza, že tento krok má za cieľ posilniť energetickú bezpečnosť
krajiny a zároveň plynulosť dodávok plynu pre slovenských spotrebiteľov,
predovšetkým v súvislosti s vysokým podielom zemného plynu používaného ako
zdroja výroby tepla na vykurovanie v domácnostiach.
Štátna spoločnosť Slovenský plynárenský
priemysel, a. s. (SPP) bude povinná zaistiť uskladnenie potrebného množstva
zemného plynu v podzemných zásobníkoch pred príchodom vykurovacej sezóny.
Cieľom je zníženie rizika výpadkov dodávok plynu v nadchádzajúcom vykurovacom
období 2025/2026, čo by mohlo mať vážne dôsledky pre domácnosti a podniky
a zabezpečenie plynulej dodávky plynu aj v nepredvídateľných
situáciách.
Schválený návrh podľa slov MH SR zároveň
odkazuje aj na širšiu stratégiu EÚ na zabezpečenie energetickej bezpečnosti a
na základe Nariadenia EÚ 2017/1938, ktoré stanovuje povinnosť členských štátov
zabezpečiť dostatočné zásoby plynu, Slovensko týmto ktorom posilní svoju
schopnosť čeliť možným výpadkom v dodávkach plynu.
Tlačová správa MH SR je dostupná na tomto odkaze.
ÚRSO dňa 17.4.2025 zverejnil na svojom webovom
sídle informáciu o predbežných výsledkoch národných reziduálnych mixov za rok
2024, ktoré potvrdzujú výrazné zníženie uhlíkovej stopy v SR.
ÚRSO vo svojej správe uvádza, že na Slovensku
sme dosiahli historicky najnižšiu uhlíkovú stopu v energetickej
výrobe,
a to vďaka vysokému podielu jadrovej energie, ktorú EÚ uznáva ako
ekologický zdroj.
Hodnotenie uhlíkovej stopy zahŕňa emisie CO2
vzniknuté u výrobcov, spotrebiteľov a nedohľadaný zvyškový
vplyv. Podľa ÚRSO Slovensko medziročne (2024/2023) výrazne znížilo
uhlíkovú stopu vo všetkých oblastiach, čím sa radí na popredné miesto medzi
prepojenými krajinami v regióne. Tieto výsledky zároveň majú významný
dopad na veľké podniky (nad 500 zamestnancov), ktoré musia v rámci
európskej smernice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)
reportovať znižovanie individuálnych uhlíkových stôp.
Finálne hodnoty budú zverejnené v júli 2025 po pripomienkovaní
spoločnosťou OKTE, a.s..
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
Organizátor
krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 31.5.2025
oznámil, že zverejnil finálny národný energetický mix na svojom webovom
sídle podľa § 37 odst. 6 písm. o) Zákona o energetike.
OKTE uvádza, že
národný energetický mix slúži dodávateľovi pre stanovenie jeho energetického
mixu (podielu jednotlivých zdrojov elektriny na dodávke) na tú časť elektriny,
ktorá nie je podložená uplatnenými zárukami pôvodu v súlade
s príslušnými predpismi.
Národný energetický
mix za rok 2024, vytvorený z dát dostupných do 31.3.2025., je
dostupný TU.
Bližšie informácie
OKTE sú dostupné TU.
Bližšie informácie Envirofondu sú dostupné TU.
Spoločnosť OKTE oznamom zo dňa 2.5.2025
predstavila nové vylepšenie prostredia SANDBOX-ISOT, ktoré má pomôcť účastníkom
trhu efektívnejšie testovať ich riešenia na vnútrodennom priebežnom trhu
s elektrinou.
Spoločnosť OKTE uvádza, že pre zvýšenie
komfortu a možnosti simulácie reálnych trhových podmienok implementovala na
platformu SANDBOX-ISOT "robota", ktorý bude simulovať likviditu na
trhu. Robot vytvára protistranné objednávky, čím zabezpečuje potrebnú
interakciu pre testovanie obchodných stratégií a technických riešení.
Hlavné výhody tohto vylepšenia podľa OKTE:
Testovacie prostredie SANDBOX-ISOT tak podľa
OKTE ponúka príležitosť pripraviť sa na reálne trhové podmienky bez potreby
rizika na produkčnom trhu.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
Ešte dňa 30.4.2025 uverejnil OKTE oznam o
blížiacom sa termíne spustenia projektu implementácie 15-minútovej obchodnej
časovej periódy, ktorý bol pôvodne odsúhlasený zo strany NEMOs a TSOs na
11.6.2025.
OKTE však dňa 14.5.2025 zverejnil informáciu,
že pôvodne plánovaný termín spustenia bol preložený na 30.9.2025, pričom prvý
obchodný deň bude 1.10.2025.
OKTE hovorí, že vníma zavedenie 15-minútovej
MTU ako významný krok smerom k zvýšeniu efektívnosti a flexibility krátkodobého
trhu. S cieľom priniesť tieto prínosy účastníkom trhu čo najskôr, sa spoločnosť
aktívne zapája do úzkej spolupráce so všetkými zúčastnenými stranami projektu
počas všetkých jeho fáz. Tieto aktivity budú pokračovať aj počas najbližších
mesiacov, aby sa zabezpečila úspešná realizácia projektu v novom termíne.
OKTE zároveň informuje, že bude pokračovať v
testovaní a úzkej spolupráci s partnermi projektu a účastníkmi trhu s
cieľom zabezpečiť hladký prechod na 15-minútovú MTU. Účastníkom trhu OKTE
odporúča aktívne sa zapájať do prebiehajúcich testovaní a pripraviť sa na nový
režim obchodovania.
Bližšie informácie o danej téme sú
dostupné na
tomto odkaze.
Spoločnosť
Východoslovenská energetika a.s. (ďalej len „VSE“) zverejnila dňa 29.5.2025 na svojom webovom
sídle správu o plánovanom zlúčení s jej sesterskou spoločnosťou ZSE
Energia, a.s. (ďalej len „ZSE“).
Ako informovala
VSE, dodávateľov VSE a ZSE čaká zlúčenie, ktoré má za cieľ udržať pozíciu
lídra trhu vo forme jednej stabilnej, inovatívnej a zákaznícky orientovanej
obchodnej spoločnosti.
Zlúčenie oboch
spoločností už schválili príslušné orgány jednotlivých spoločností vrátane
akcionárov, pričom zlúčenie nastane zápisom do Obchodného registra SR, pričom
očakávaný deň zápisu je 1.7.2025. Nástupnícka spoločnosť VSE po zlúčení by
mala mať obchodné meno Energetika Slovensko, a.s..
VSE ďalej
informuje, že zlúčenie nebude mať žiadny dopad na zákazníkov a ani na
obchodných partnerov ZSE Energia ani VSE. Všetky práva a povinnosti ZSE Energia
prevezme nástupnícka spoločnosť Energetika Slovensko, a.s. , pričom zachované
ostanú aj značky ZSE a VSE.
V tejto
súvislosti zákazníci nemusia podpisovať ani nové zmluvy, odpočty elektromerov
či plynomerov sa rovnako nebudú vyžadovať.
Bližšie informácie
by mali byť zverejnené čoskoro na webových stránkach oboch dodávateľov a každý
zákazník bude individuálne informovaný.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.
s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle informovala, že v
termíne od 22.5.2025 do 30.5.2025 (vrátane) prebiehala verejná konzultácia k Stratégii
zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb na rok 2026.
Stratégia podľa
slov SEPS sumarizuje aktuálne obchodno-technické informácie, ktoré sú využité
za účelom nastavenia procesu nákupu disponibility podporných služieb (ďalej len
„PpS“)
na rok 2026.
Cieľom stratégie je
vymedziť rámec nákupu a odporučiť optimálny prístup k nákupu disponibility PpS
zohľadňujúci ekonomické hľadisko a nároky na kvalitu dodávky elektriny
a bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky prenosovej sústavy SR.
Hlavným zámerom
realizácie verejnej konzultácie k stratégii je podľa SEPS vytvoriť priestor pre
odbornú diskusiu poskytovateľov PpS, účastníkov trhu s elektrinou, štátne
inštitúcie a odborníkov z oblasti elektroenergetiky ako aj vytvoriť
podmienky pre uskutočnenie výberových konaní na nákup PpS na rok 2026.
Zúčastniť sa na
verejnej konzultácii bolo možné zaslaním pripomienok. Po vyhodnotení
pripomienok budú závery odprezentované na webinári, ktorý sa predbežne
uskutoční koncom prvej polovice júna 2025.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom
webovom sídle dňa 21.5.2025 informovala, že navyšuje kapacity pripojenia pre
odber aj pre dodávku na rozhraní prenosovej (PS) a distribučnej sústavy
(DS), čím vytvára nevyhnutné predpoklady pre
rozvoj elektroenergetického sektora v zmysle očakávaného rozvoja
zachyteného v schválených štátnych energetických politikách
a v príslušných akčných plánoch.
SEPS bližšie uvádza, že plánovaná kapacita pre
odber bude postupne po uzatvorení dodatkov k zmluvám o pripojení
s prevádzkovateľmi regionálnych distribučných sústav navýšená o 25
% a pre dodávku do PS bude paušálne nastavená na hodnotu
30 % z kapacity pripojenia pre odber.
Ako uvádza samotný
prevádzkovateľ, SEPS je v zmysle zákona o energetike povinná
zabezpečiť primeranú kapacitu, prevádzkyschopnosť prenosovej sústavy, rovnako
musí prihliadať na možnosť zlepšovania jej energetickej efektívnosti, a to aj
bez dodatočných nových investícií do prenosových zariadení.
Úprava spočíva
v odstránení dispečerskej rezervy a v prijatí technicko-organizačných
opatrení ako na strane SEPS, tak na strane prevádzkovateľov regionálnych
distribučných sústav. Cieľom je maximálne efektívne využívať existujúcu
infraštruktúru. Manažment efektívneho využívania kapacít pripojenia na rozhraní
prenosovej a distribučnej sústavy je tak prioritne v rukách
prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav, pri nezmenených podmienkach
pre zachovanie bezpečnosti dodávok elektriny.
Zvýšením kapacít
pripojenia do PS, na rozhraní PS/DS, sa podľa slov SEPS vytvára nevyhnutný
predpoklad pre zvyšovanie odberu a pre pripájanie novej distribuovanej
výroby do regionálnych distribučných sústav, čo v konečnom dôsledku
napomôže k dosiahnutiu niektorých klimatických cieľov EÚ, ktoré sú uvedené v
dokumente „Integrovaný národný energetický a klimatický plán na roky 2021-2030“.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom
webovom sídle dňa 14.5.2025 zverejnila oznam, že dňa 12.5.2025 nadobudol účinnosť
zmenený prevádzkový poriadok prevádzkovateľa prenosovej sústavy schválený
rozhodnutím ÚRSO č. 0001/2025/E-PP zo dňa 09.5.2025.
Predmetný dokument
je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom
webovom sídle dňa 5.5.2025 informovala o tom, že v termíne od
5.5.2025 do 6.6.2025 (vrátane) bude prebiehať verejná konzultácia k dokumentu „Návrh na
určenie a využívanie osobitných produktov pre regulačnú energiu
a disponibilitu od 1.1.2026“.
SEPS uvádza, že
povinnosť uskutočnenia takejto konzultácie vyplýva z čl. 10 nariadenia Komisie
(EÚ) 2017/2195, ktorým sa stanovuje usmernenie o zabezpečení rovnováhy v
elektrizačnej sústave (ďalej len „nariadenie EB GL“).
SEPS pristúpila k
preskúmaniu potreby používania osobitných produktov pre regulačnú energiu
a disponibilitu z dôvodu vytvorenia predpokladov pre využívanie osobitných
produktov aj po dátume 31.12.2025, ktorý je termínom uplynutia platnosti
aktuálneho rozhodnutia úradu č. 0006/2024/E-EU vo veci využívania osobitných
produktov.
Spoločnosť SEPS
ďalej informuje, že využíva štandardné produkty od momentu pripojenia k
platforme MARI, resp. PICASSO. V súčasnosti ale plánuje zachovať a
využívať osobitný produkt mFRR3 aj v období od 1.1.2026 do 31.12.2027. Z
uvedeného dôvodu sa na ňu vzťahujú povinnosti podľa článku 26 odseku 2
nariadenia EBGL, ktoré stanovuje povinnosť preskúmať potrebu používania
osobitných produktov aspoň každé 2 roky.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej
len „MŽP“)
zverejnilo dňa 28.5.2025 správu o tom, že z Modernizačného fondu podporilo projekty zamerané
na dekarbonizáciu priemyslu a modernizáciu teplárenstva sumou 440
miliónov eur.
V rámci schémy na dekarbonizáciu priemyslu už MŽP v rámci
prvého kola výzvy podpísalo zmluvy s prijímateľmi v celkovej sume
140,8 miliónov eur.
Z hybridnej schémy pre oblasť teplárenstva bolo v rámci dvoch
vyhlásených výziev schválených 60 projektov v celkovej hodnote takmer 300
miliónov eur. Z 13 projektov predložených v 1. hodnotiacom kole prvej
výzvy už bolo úspešne ukončených 11 projektov v hodnote približne 28,5
miliónov eur.
Okrem uvedeného, MŽP ďalej uviedlo, že v apríli 2025 bolo zároveň
uzavreté 1. hodnotiace kolo výzvy na podporu výroby energie
z obnoviteľných zdrojov energie, v rámci ktorého bolo predložených 25
žiadostí v kumulovanej výške 171 miliónov eur, čím dopyt prevýšil
maximálnu alokáciu na rok, ktorá je v súlade s pravidlami
štátnej pomoci v hodnote 150 miliónov eur. V rámci schémy na podporu
výroby energie z obnoviteľných zdrojov energie predstavuje celková alokácia
sumu 350 miliónov eur.
Rovnako bolo ukončené aj predkladanie žiadostí v rámci 1. kola
výzvy na podporu zvyšovania energetickej hospodárnosti existujúcich
verejných budov. Celková alokácia výzvy predstavuje sumu 380 miliónov eur. Už
v 1. kole výzvy bolo predložených 801 žiadostí v hodnote, ktorá
niekoľkonásobne prevýšila alokáciu výzvy.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
SIEA dňa 30.5.2025 na svojom webovom sídle zverejnila informáciu, že v
projekte Zelená solidarita sa od 1.6.2025 mení posudzovanie príjmu
domácností, ktoré žiadajú o zvýhodnenú pomoc na inštaláciu zariadení
využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.
SIEA objasnila, že po novom sa bude posudzovať ročný disponibilný príjem
za kalendárny rok 2023 a zároveň sa zvýši maximálna hranica príjmu.
Zmena vyplynula zo všeobecných podmienok
podpory, ktoré SIEA zverejnila 30.5.2025. Nové príjmové hranice sa budú
uplatňovať pri poukážkach vydaných od
1.6.2025.
Limit ročného príjmu pre nízkopríjmové
domácnosti sa tak v projekte Zelená solidarita zvyšuje z pôvodných 6 449,80 eur na 7 119,70
eur. V prípade
domácností, v ktorých má evidovaný pobyt osoba s ťažkým zdravotným postihnutím,
sa limit zvyšuje z 9 214 eur na 10 171 eur. Za disponibilný príjem domácnosti
sa považuje suma príjmov všetkých členov domácnosti za sledované obdobie, teda
príjem všetkých vlastníkov a tiež osôb, ktoré majú evidovaný trvalý alebo
prechodný pobyt v mieste inštalácie zariadenia.
SIEA pre doplnenie uviedla, že na
stránke zelenadomacnostiam.sk je dokonca dostupná
jednoduchá kalkulačka, pomocou ktorej si záujemcovia môžu vypočítať, aká je
hranica ročného čistého príjmu nízkopríjmovej domácnosti. SEIA poukážky vydáva
len domácnostiam, ktoré splnia limit.
V projekte Zelená solidarita v rokoch 2024 až
2029 je v rámci finančných prostriedkov vyčlenených 28,4 miliónov eur.
Doteraz bolo preplatených 183 poukážok v hodnote viac ako 780 000 eur
a ďalších 396 poukážok v hodnote 1,97 milióna eur je už vydaných.
Aktuálne je k dispozícii 3,3 milióny eur pre domácnosti
v Bratislavskom samosprávnom kraji a takmer 19 miliónov eur pre
ostatné regióny.
Viac k danej téme sa dočítate TU.
Envirofond
zverejnil informácie k získaniu ročného príspevku za vykonávanie
triedeného zberu BRKO z domácnosti podľa § 7 ods. 1 písm. c) zákona o poplatkoch za uloženie
odpadov.
Daný príspevok získa obec, ktorá spĺňa nižšie uvedené podmienky:
Envirofond pripomína, že žiadosť o poskytnutie príspevku sú žiadatelia oprávnení doručiť Envorofondu v lehote do 30.6.2025. Pre posúdenie žiadosti je potrebné predložiť žiadosť vrátane všetkých povinných príloh.
Monitoring
za mesiac máj 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych
predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za
týmto účelom.
Zdieľať článok