Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

18 JÚN 2025

Novinky v energetike za máj 2025

 

autor článku

Tomáš Siskovič

SENIORNÝ ADVOKÁT

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za mesiac máj 2025.

Do Národnej rady Slovenskej republiky bol doručený vládny návrh zákona, ktorým sa menia alebo dopĺňajú základné energetické predpisy ( t.j. zákon o energetike, zákon o regulácii, zákon o podpore OZE ako aj ďalšie).

Bolo vyhlásené výberové konanie na výber DPI na dodávku elektriny. ÚRSO zverejnil aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov lokálnej distribučnej siete a schválil zmenu prevádzkového poriadku SEPS.

SEPS plánuje navýšiť kapacity pripojenia do prenosovej sústavy pre odber pre prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav o 25 %.  

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac máj 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.

Prajeme vám príjemné čítanie!                                             

1.          ČO SA ZMENILO?

ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZEnie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o reguláciinie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetikenie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnostinie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynunie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budovnie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou)nie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom)nie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavynie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činnostínie
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukciínie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenianie
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZEnie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetikenie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetikenie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľomnie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektrinynie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky teplanie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladovnie
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtunie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetikenie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľanie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektrinynie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji teplanie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplomnie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vodynie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V sledovanom období neevidujeme žiadne zmeny vyššie uvedených pravidelne monitorovaných právnych predpisov, ktoré by boli publikované v Zbierke zákonov SR.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy

 

2.     MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o energetike a ďalšie zákony

Dňa 9.5.2025 bol do Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o  podpore OZE“), zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ,,zákon o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe (ďalej len ,,banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu s elektrinou v Európskej únii (ďalej len „“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými plynmi a vodíkom a v oblasti metánových emisií (číslo: LP/2025/96).

Návrhom zákona sa majú predovšetkým transponovať a implementovať požiadavky v oblasti reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“).

Trendy v oblasti redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne dosahovanie cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu najneskôr do roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu s elektrinou.

Ďalším legislatívnym aktom, ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do slovenskej legislatívy, je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o spoločných pravidlách pre vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom a s vodíkom, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica 2009/73/ES.

Predložený návrh novely zákona o energetike, okrem iného, prináša nasledovné zmeny:

  • právnu úpravu účastníkov trhu s elektrinou,
  • právnu úpravu zmlúv o flexibilnom pripojení na podporu rozvoja obnoviteľných zdrojov energie v oblastiach s obmedzenou alebo žiadnou kapacitou pripojenia do sústavy,
  • právnu úpravu zmlúv o dodávke elektriny alebo združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú a ďalšie súvisiace zmeny v oblasti ochrany spotrebiteľa,
  • rozšírenie povinností prevádzkovateľov distribučných sústav zverejňovať na svojich webových sídlach údaje o počte prijatých a odmietnutých žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave, voľnej distribučnej kapacite a jej výpočte, informácie o podmienkach rezervácie distribučnej kapacity, informácie o podávaní žiadostí o pripojenie k distribučnej sústave a jeho podmienkach a predkladania požadovaných dokladov k žiadosti o pripojenie v elektronickej forme,
  • právnu úpravu riadenia rizík dodávateľov v elektroenergetike,
  • právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva,
  • právnu úpravu hodnotenia potrieb flexibility elektrizačnej sústavy,
  • právnu úpravu správnych deliktov a pokút v oblasti metánových emisií.

Návrh zákona ďalej:

  • upravuje už existujúcu činnosť zdieľania elektriny odberateľmi, ktorá bola doteraz na Slovensku upravená primárne na úrovni sekundárnej legislatívy, ale revidovaná smernica (EÚ) 2024/1711 upravuje zdieľanie detailnejšie než pôvodne smernica (EÚ) 2019/944.
  • zavádza novú činnosť na trhu, činnosť organizátora zdieľania, ktorej nezodpovedala žiadna z doterajších podnikateľských činností v energetike. Činnosť organizátora zdieľania bude podliehať režimu oznamovania a cieľom jej zavedenia je podporiť rozvoj zdieľania elektriny medzi odberateľmi a uľahčiť administratívne a ďalšie súvisiace úkony s realizáciou zdieľania elektriny.
  • priznáva koncovým odberateľom právo zúčastňovať sa na zdieľaní elektriny nediskriminačným spôsobom tak, aby žiadni koncoví odberatelia neboli z účasti na zdieľaní elektriny vylúčení.
  • zakazuje dodávateľom podmieňovať uzavretie zmluvy o dodávke elektriny alebo zmluvy o združenej dodávke elektriny zákazom zdieľať elektrinu alebo obmedzením množstva elektriny, ktoré je možné zdieľať.
  • ustanovuje, že odberné miesto alebo odovzdávacie miesto môže byť súčasne priradené len do jednej skupiny zdieľania a tiež ochraňuje aktívneho odberateľa pred nespravodlivým a diskriminačným zaobchádzaním zo strany subjektov zúčtovania, ktorí prebrali zmluvne zodpovednosť za odchýlku dodávky alebo odberu elektriny v ich odbernom alebo odovzdávacom mieste, tým, že explicitne uvádza, že odberné miesta a odovzdávacie miesta priradené do jednej skupiny zdieľania môžu byť priradené do rôznych bilančných skupín, aby sa naplnili požiadavky smernice.
  • upravuje, že aj iní aktívni odberatelia v rámci podnikateľského sektora než sú malé a stredné podniky, môžu zdieľať elektrinu ale len zo zariadení na výrobu elektriny s inštalovaným výkonom do 6 MW.
  • zavádza možnosť priamej podpory výroby elektriny z jadrového paliva po júli 2027 formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z jadrového paliva.

Ministerstvo hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) predkladá návrh zmeny zákona o energetike aj z dôvodu čiastočnej transpozície tzv. 4. energetického balíčka v plynárenstve, ktorá je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.

Predložený návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, predovšetkým tieto zmeny:

  • rozšírenie doterajších právomocí Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) v súvislosti s vyššie uvedenými zmenami v zákona o energetike a požiadavkami smernice (EÚ) 2024/1711,
  • rozšírenie doterajších monitorovacích právomocí ÚRSO v oblasti uplatňovania zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny s pevnou cenou na dobu určitú, ako aj monitorovanie odstraňovania nedôvodných prekážok pre zdieľanie elektriny,
  • právnu úpravu súvisiacu so zavedením produktu obmedzenia spotreby v čase špičky,
  • doplnenie úpravy v prípade vyhlásenia krízy cien elektriny na EÚ, resp. regionálnej úrovni.

Predložený návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:

  • právnu úpravu zásady tzv. kaskádovitého využívania drevnej biomasy podľa najvyššej hospodárskej a environmentálnej pridanej hodnoty,
  • právnu úpravu nastavenia podpory formou zmluvy o vyrovnávacom režime na výrobu elektriny z vybraných obnoviteľných zdrojov,
  • právnu úpravu zavedenia mechanizmu kreditov vydávaných na elektrinu z obnoviteľných zdrojov využívanú v doprave, spôsob ich vydávania, evidencie, obchodovania a uplatňovania,
  • právnu úpravu pre ciele OZE v oblasti dopravy a priemyslu,
  • právnu úpravu povinností spojených s výrobou biopalív, biokvapalín a palív z lesnej biomasy. 

Zákon by mal byť účinný od 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho, štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v I. čítaní,  možno sledovať na tomto odkaze.

     Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike

Dňa 21.5.2025 sa začalo rokovanie poradných orgánov vlády SR k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike (legislatívny proces č.: LP/2025/110).

Ako sme informovali, cieľom návrh vyhlášky je ustanoviť vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, a to hlavne vzor:

a)           žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie,

b)           žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie.

K dnešnému dňu je vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike ustanovený vo vyhláške ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia.

Účinnosť vyhlášky sa navrhuje od 1.7.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.

     SIEA zverejnila informácie o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve PSK-SIEA-008-2025-DV-EFRR – 1. hodnotiace kolo

Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) na svojom webovom sídle zverejnila dňa 27.5.2025 oznam, v ktorom informuje, že vo výzve Programu Slovensko zameranej na podporu energetickej efektívnosti a využívania OZE v podnikoch s kódom PSK-SIEA-008-2025-DV-EFRR bolo k 23.5.2025 predložených 302 žiadostí.

Výzva pritom zostáva naďalej otvorená.

V prípade „Opatrenia 2.1.1 Zlepšovanie energetickej efektívnosti v podnikoch a Opatrenia 2.2.1 Podpora využívania OZE v podnikoch na báze aktívnych odberateľov elektriny, samospotrebiteľov energie z OZE a komunít vyrábajúcich energie z OZE“ požadovaná výška nenávratného finančného príspevku (ďalej len „NFP“) presahuje alokáciu výzvy určenú pre menej rozvinuté regióny.

SIEA však podľa vlastných slov zatiaľ nepristupuje k uzatvoreniu výzvy. Ak žiadosti o NFP splnia všetky podmienky poskytnutia príspevku, no na ich schválenie nebude dostatočná alokácia, bude žiadateľom vydané rozhodnutie o neschválení žiadosti o NFP z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov a tieto žiadosti budú zaradené do zásobníka projektov.

Bližšie informácie sa dozviete na tomto odkaze.   

     ÚRSO upozorňuje na aktualizáciu vzorového prevádzkového poriadku

ÚRSO správou zo dňa 9.5.2025 upozornil prevádzkovateľov distribučnej siete, ku ktorej je pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu, na aktualizovaný vzorový poriadok ÚRSO.

ÚRSO uvádza, že podľa § 19 ods. 7 zákona o energetike platí, že ak prevádzkovateľ distribučnej siete, ku ktorej je pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu (ďalej len „prevádzkovateľ LDS“) nepredkladá návrh prevádzkového poriadku na schválenie ÚRSO, alebo ak ÚRSO návrh prevádzkového poriadku neschváli, je prevádzkovateľ LDS povinný prevziať vzorový prevádzkový poriadok zverejnený na webovom sídle ÚRSO.

Z dôvodu zmien v primárnej a sekundárnej energetickej legislatíve v uplynulom období ÚRSO informoval, že aktualizoval vzorový prevádzkový poriadok prevádzkovateľa distribučnej siete, ku ktorej je pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu, ktorý vypracoval a zverejnil.

ÚRSO preto vyzýva prevádzkovateľov LDS, ktorí v minulosti prevzali vzorový prevádzkový poriadok, aby si pôvodný vzorový prevádzkový poriadok vymenili za aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok a zverejnili ho na svojom webovom sídle.

ÚRSO tiež uviedol, že v záujme zníženia administratívnej záťaže pre prevádzkovateľov LDS, ktorí chcú prevziať vzorový prevádzkový poriadok a používať ho bez nutnosti doplnenia osobitných podmienok pri prevádzke distribučnej siete, ktoré by podliehali schvaľovaniu ÚRSO, je potrebné ÚRSO zaslať „Oznámenie o prevzatí vzorového prevádzkového poriadku“ a „Návrh na zrušenie rozhodnutia ÚRSO o schválení prevádzkového poriadku“. Tieto spracované dokumenty budú predstavovať návrh na začatie konania o vecnej regulácii vo veci zrušenia aktuálne platných rozhodnutí, ktorými ÚRSO v minulosti schválil prevádzkový poriadok prevádzkovateľa LDS.

Aktualizovaný vzorový prevádzkový poriadok určený pre prevádzkovateľov LDS a vzory dokumentov pre konania vo veci zrušenia rozhodnutí ÚRSO, sú zverejnené TU.

Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.

     ÚRSO zverejnil kritériá výberového konania na dodávateľa poslednej inštancie

ÚRSO sa dňa 21.5.2025 oznámil, že vyhlasuje výberové konanie na výber dodávateľa poslednej inštancie na dodávku elektriny pre vymedzené územie Slovenskej republiky a určuje kritériá výberu dodávateľa poslednej inštancie.

Kritériá pre výber dodávateľa prvej inštancie na dodávku elektriny sú zverejnené TU.

ÚRSO uvádza, že uchádzači môžu predkladať žiadosti o účasť na výbere dodávateľa poslednej inštancie písomne (v listinnej podobe) alebo elektronicky prostredníctvom žiadosti dostupnej na tomto odkaze.

ÚRSO pripomína, že lehota na predkladanie žiadostí je do 19.6.2025 (vrátane).

ÚRSO následne o výbere dodávateľa poslednej inštancie rozhodne v konaní o vecnej regulácii, ktoré začne z vlastného podnetu. Dodávateľ poslednej inštancie bude vybraný (určený) na dobu neurčitú. 

Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.

     ÚRSO upozorňuje na extrémne výkyvy cien elektriny

ÚRSO sa dňa 3.6.2025 zverejnil správu, že slovenský trh s elektrinou zaznamenal v apríli a máji 2025 výrazné cenové výkyvy vrátane historicky nízkych, až záporných hodnôt.

Podľa ÚRSO nastal najvýraznejší cenový prepad počas Veľkonočnej nedele dňa 20.4.2025, kedy sa cena elektriny prepadla až na - 97,58 €/MWh. Záporné ceny elektriny sa opakovali aj v máji 2025, a to v ešte extrémnejšej forme. V nedeľu 11.5.2025 bola podľa ÚRSO rekordne nízka cena, a to - 202,70 €/MWh

K danej téme sa vyjadril aj predseda ÚRSO, podľa ktorého takáto situácia naznačuje zvyšujúcu sa nestabilitu krátkodobého trhu a rastúci vplyv obnoviteľných zdrojov v bezemisných hodinách. ÚRSO podľa neho dlhodobo podporuje využívanie OZE, avšak kladie dôraz aj na efektívnosť a lokálnu spotrebu vyrobenej energie. Ak sa vyrobená elektrina spotrebuje priamo na mieste jej výroby, dosahuje sa najväčší ekonomický a environmentálny efekt.

ÚRSO vo svojej správe skonštatoval, že vývoj trhu vykazuje postupnú transformáciu energetického sektora obnoviteľnými zdrojmi – od stabilných cien k vyššej volatilite, najmä v obdobiach slnečných dní s prebytkom energie. Tento trend v budúcnosti priamo ovplyvní všetkých účastníkov trhu, vrátane veľkých výrobcov, ako aj koncových odberateľov.

ÚRSO na záver uviedol, že naďalej sleduje vývoj a prijíma opatrenia na ochranu domácností pred negatívnymi dopadmi nestabilného trhu.

Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.

     ÚRSO v roku 2024 spracoval 294 spotrebiteľských podnetov v energetike

ÚRSO sa dňa 19.5.2025 pochválil na svojom webovom sídle s tým, že ako ochranca spotrebiteľov v energetike v roku 2024 spracoval 294 spotrebiteľských podnetov, ktoré sa týkali cien energií, fakturácie, merania spotreby a zmien dodávateľa.

ÚRSO uviedol, že dôležitou legislatívnou zmenou, ktorú ÚRSO presadil, bolo zrušenie obmedzenia na zmenu dodávateľa energií len do 31. marca, čím spotrebitelia získali flexibilitu a možnosť meniť dodávateľa slobodne kedykoľvek počas roka. ÚRSO v rámci procesu vybavovania podnetov tiež v roku 2024 zaviedol online formuláre, ktoré významne urýchlili a zefektívnili riešenie požiadaviek spotrebiteľov. 

Výsledkom je podľa slov ÚRSO pokles počtu podaných spotrebiteľských podnetov na ÚRSO v roku 2024 o 278 oproti predchádzajúcemu roku, čo potvrdzuje efektívnosť legislatívnych úprav a úspešnosť informačnej kampane ÚRSO.  

ÚRSO zároveň uvádza, že jeho prioritou zostáva neustále prispievanie k stabilnému a spravodlivému energetickému trhu SR, kde sú spotrebitelia chránení a dobre informovaní.

Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.

     ÚRSO informuje o novej optimalizácii ističov k 1.7.2025

ÚRSO dňa 20.5.2025 zverejnil informáciu o tom, že na jeho pôde prebehlo dňa 19.05.2025 už piate kontrolné stretnutie so zástupcami distribučných spoločností ohľadom stavu procesu optimalizácie predimenzovaných ističov. ÚRSO informuje, že už minulý rok nariadil distribučným spoločnostiam, aby dôsledne informovali odberateľov o potrebe úpravy predimenzovaných ističov a poskytovali im odbornú pomoc. 

ÚRSO informuje, že už minulý rok nariadil distribučným spoločnostiam, aby dôsledne informovali odberateľov o potrebe úpravy predimenzovaných ističov a poskytovali im odbornú pomoc. 

ÚRSO odberateľom odporúča, aby dali na rady distribučných spoločností a upravili si hodnotu ističa podľa reálnych potrieb do konca júna.

ÚRSO zároveň zdôrazňuje, že od 1.7.2025 nepôjde o nový poplatok za istič, ale o upravený model doteraz platného výpočtu fixnej zložky ceny elektriny, ktorý odráža reálnu rezervovanú kapacitu v sústave. Nový spôsob výpočtu zohľadňuje aj ampérovú hodnotu ističa, aby boli náklady na distribúciu elektriny rozdelené spravodlivo.

Cieľom optimalizácie je zabezpečiť spravodlivý systém, v ktorom každý odberateľ bude platiť primerane a reálne podľa kapacity, ktorú skutočne využíva.

ÚRSO vysvetľuje, že hlavnými dôvodmi, prečo dochádza k zmene, sú:

  • uvoľnenie nevyužívanej kapacity vedení - znížia sa náklady na budovanie nových elektrických vedení,
  • európske nariadenia - povinnosť vyplýva z legislatívy EÚ a dlhodobej stratégie ÚRSO,
  • úspora nákladov - nižšia hodnota ističa znamená nižšie poplatky za distribúciu elektriny,
  • celoslovenské opatrenie - týka sa všetkých troch regionálnych distribučných spoločností,
  • overená prax - podobná optimalizácia v roku 2017 viedla k významnej úspore kapacít.

Viac k danej správe sa dozviete TU.  

     SIEA a MH SR informujú, že podniky v BSK už môžu podávať žiadosti o príspevok na inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie (OZE) v Zelenej podnikom

MH SR a SIEA na svojich webových sídlach informovali o tom, že mikro, malé a stredné podniky už môžu podávať žiadosti o príspevok na inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie (OZE) v rámci národného projektu Zelená podnikom.

Projekt Zelená podnikom realizuje SIEA pod gesciou MH SR a je súčasťou podpory prechodu k udržateľnému a nízkouhlíkovému hospodárstvu.

MH SR uviedlo, že v 1. prvej etape projektu môžu o podporu žiadať podniky pôsobiace v Bratislavskom samosprávnom kraji (ďalej len „BSK“) a nasledovať budú ostatné kraje, ktoré majú tiež vyčlenené svoje vlastné zdroje financií.

V prvej etape žiadostí je k dispozícii 4,2 milióny eur, pričom celková alokácia pre projekt Zelená podnikom predstavuje 66,56 miliónov eur. Maximálne oprávnené výdavky, ktoré môžu byť žiadateľom preplatené, sú stanovené v súlade s aktuálnymi osobitnými podmienkami. Napríklad, v prípade slnečných kolektorov s akumuláciou je to 1 000 eur na inštalovaný kilowatt bez DPH. Pre tepelné čerpadlá bez akumulácie je to 800 eur/kW a s akumuláciou 850 eur/kW.

Informačný systém na stránke www.zelenapodnikom.sk je pre registráciu záujemcov už prístupný.

Dňa 2.6.2025 SIEA zverejnila na svojom webovom sídle informáciu, že prijíma prvé žiadosti o príspevok na inštaláciu fotovoltických panelov a veterných turbín od spoločností v BSK. Žiadosti z menej rozvinutých regiónov budú môcť podnikatelia podávať v ďalšej etape projektu, ktorá sa spustí približne v druhej polovici júna 2025.

SIEA pripomína, že firmy, ktoré majú záujem získať príspevok až do výšky 50 000 eur, musia žiadosť o vydanie poukážky podať prostredníctvom informačného systému. Základnou podmienkou je, že patria do kategórie mikro, malého alebo stredného podniku a vykonávajú hospodársku činnosť, pričom nepôsobia vo vylúčených sektoroch hospodárstva. Žiadatelia zároveň musia mať vypracovaný účelový energetický audit, na ktorý rovnako môžu získať podporu do výšky 2 500 eur.

SIEA tiež uviedla, že podnikatelia môžu požiadať o príspevok v jednej žiadosti aj na oba druhy zariadení na výrobu elektriny. Ak by však chcel žiadateľ získať podporu na fotovoltiku aj tepelné čerpadlo či slnečné kolektory, musí tak urobiť prostredníctvom dvoch žiadostí, pretože podľa všeobecných podmienok projektu žiadosť nemôže obsahovať kombináciu zariadení na výrobu tepla/chladu a výrobu elektriny.

Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze a tiež TU.

     MH SR informuje o spustení verejnej súťaže na koncesie pre výstavbu ultrarýchlych nabíjacích staníc

MH SR dňa 7.5.2025 informovalo o tom, že Štátna spoločnosť MH Invest, s.r.o., ktorej stopercentným vlastníkom je MH SR, vyhlásila verejnú súťaž na výber koncesionárov pre výstavbu a prevádzku siete ultrarýchlych nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá.

Podľa MH SR ide o významný krok smerom k rozvoju modernej a dostupnej nabíjacej infraštruktúry na Slovensku, ktorá má podporiť prechod na ekologickejšiu a udržateľnejšiu dopravu.

Čo sa týka samotného projektu, počíta sa s výstavbou 35 nabíjacích parkov s celkovým počtom 251 nabíjacích bodov, z čoho 219 má byť pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá a 32 pre nákladné a ťažké úžitkové vozidlá, ktoré budú strategicky rozmiestnené pozdĺž kľúčovej diaľnice spájajúcej západ a východ Slovenska.

Súťaž je vyhlásená na obdobie 16 rokov, počas ktorých budú koncesionári zodpovední za financovanie, výstavbu, prevádzku a údržbu jednotlivých staníc.

MH SR zdôraznilo, že každý nabíjací bod bude musieť spĺňať vysoké technické štandardy, a to minimálny výkon 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre nákladné elektrické vozidlá. Stanice budú zároveň musieť umožňovať ad hoc nabíjanie bez potreby registrácie alebo uzatvárania zmluvy a podporovať bežne používané formy elektronickej platby. Zabezpečí sa tak komfortné a bezproblémové využitie nabíjacích služieb pre domácich aj zahraničných vodičov.

MH SR uviedlo, že záujemcovia môžu predkladať svoje ponuky elektronicky prostredníctvom informačného systému IS EVO do 11.6.2025.

Vyhlásenie víťazov verejnej súťaže sa predpokladá ešte pred koncom roka 2025.

Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze.

     MH SR podniká kroky pre zabezpečenie dostatku plynu na nadchádzajúcu zimu

MH SR dňa 21.5.2025 zverejnilo na svojom webovom sídle správu, že vláda SR schválila na návrh MH SR všeobecný hospodársky záujem, ktorý pred vykurovacou sezónou 2025/2026 zabezpečí dostatočné zásoby plynu v podzemných zásobníkoch na Slovensku.

MH SR uvádza, že tento krok má za cieľ posilniť energetickú bezpečnosť krajiny a zároveň plynulosť dodávok plynu pre slovenských spotrebiteľov, predovšetkým v súvislosti s vysokým podielom zemného plynu používaného ako zdroja výroby tepla na vykurovanie v domácnostiach.

Štátna spoločnosť Slovenský plynárenský priemysel, a. s. (SPP) bude povinná zaistiť uskladnenie potrebného množstva zemného plynu v podzemných zásobníkoch pred príchodom vykurovacej sezóny. Cieľom je zníženie rizika výpadkov dodávok plynu v nadchádzajúcom vykurovacom období 2025/2026, čo by mohlo mať vážne dôsledky pre domácnosti a podniky a zabezpečenie plynulej dodávky plynu aj v nepredvídateľných situáciách.

Schválený návrh podľa slov MH SR zároveň odkazuje aj na širšiu stratégiu EÚ na zabezpečenie energetickej bezpečnosti a na základe Nariadenia EÚ 2017/1938, ktoré stanovuje povinnosť členských štátov zabezpečiť dostatočné zásoby plynu, Slovensko týmto ktorom posilní svoju schopnosť čeliť možným výpadkom v dodávkach plynu.

Tlačová správa MH SR je dostupná na tomto odkaze.

     Vďaka jadrovej energii má Slovensko najnižšiu uhlíkovú stopu v regióne

ÚRSO dňa 17.4.2025 zverejnil na svojom webovom sídle informáciu o predbežných výsledkoch národných reziduálnych mixov za rok 2024, ktoré potvrdzujú výrazné zníženie uhlíkovej stopy v SR

ÚRSO vo svojej správe uvádza, že na Slovensku sme dosiahli historicky najnižšiu uhlíkovú stopu v energetickej výrobe, a to vďaka vysokému podielu jadrovej energie, ktorú EÚ uznáva ako ekologický zdroj.

Hodnotenie uhlíkovej stopy zahŕňa emisie CO2 vzniknuté u výrobcov, spotrebiteľov a nedohľadaný zvyškový vplyv.  Podľa ÚRSO Slovensko medziročne (2024/2023) výrazne znížilo uhlíkovú stopu vo všetkých oblastiach, čím sa radí na popredné miesto medzi prepojenými krajinami v regióne. Tieto výsledky zároveň majú významný dopad na veľké podniky (nad 500 zamestnancov), ktoré  musia v rámci európskej smernice CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) reportovať znižovanie individuálnych uhlíkových stôp.  

Finálne hodnoty budú zverejnené v júli 2025 po pripomienkovaní spoločnosťou OKTE, a.s..

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

     OKTE zverejnil národný energetický mix za rok 2024

Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 31.5.2025 oznámil, že zverejnil finálny národný energetický mix na svojom webovom sídle podľa § 37 odst. 6 písm. o) Zákona o energetike.

OKTE uvádza, že národný energetický mix slúži dodávateľovi pre stanovenie jeho energetického mixu (podielu jednotlivých zdrojov elektriny na dodávke) na tú časť elektriny, ktorá nie je podložená uplatnenými zárukami pôvodu v súlade s príslušnými predpismi.  

Národný energetický mix za rok 2024, vytvorený z dát dostupných do 31.3.2025., je dostupný TU.

Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.

Bližšie informácie Envirofondu sú dostupné TU.

     OKTE predstavuje nové vylepšenie prostredia SANDBOX-ISOT

Spoločnosť OKTE oznamom zo dňa 2.5.2025 predstavila nové vylepšenie prostredia SANDBOX-ISOT, ktoré má pomôcť účastníkom trhu efektívnejšie testovať ich riešenia na vnútrodennom priebežnom trhu s elektrinou.

Spoločnosť OKTE uvádza, že pre zvýšenie komfortu a možnosti simulácie reálnych trhových podmienok implementovala na platformu SANDBOX-ISOT "robota", ktorý bude simulovať likviditu na trhu. Robot vytvára protistranné objednávky, čím zabezpečuje potrebnú interakciu pre testovanie obchodných stratégií a technických riešení.

Hlavné výhody tohto vylepšenia podľa OKTE:

  • Možnosť plnohodnotne testovať vlastné obchodné riešenia s vyššou presnosťou.
  • Simulácia trhových podmienok.
  • Zvýšená efektivita a kvalita testovania.

Testovacie prostredie SANDBOX-ISOT tak podľa OKTE ponúka príležitosť pripraviť sa na reálne trhové podmienky bez potreby rizika na produkčnom trhu.

Viac sa dočítate na tomto odkaze.

     OKTE informuje o zmene termínu spustenia projektu 15‘MTU

Ešte dňa 30.4.2025 uverejnil OKTE oznam o blížiacom sa termíne spustenia projektu implementácie 15-minútovej obchodnej časovej periódy, ktorý bol pôvodne odsúhlasený zo strany NEMOs a TSOs na 11.6.2025.

OKTE však dňa 14.5.2025 zverejnil informáciu, že pôvodne plánovaný termín spustenia bol preložený na 30.9.2025, pričom prvý obchodný deň bude 1.10.2025.

OKTE hovorí, že vníma zavedenie 15-minútovej MTU ako významný krok smerom k zvýšeniu efektívnosti a flexibility krátkodobého trhu. S cieľom priniesť tieto prínosy účastníkom trhu čo najskôr, sa spoločnosť aktívne zapája do úzkej spolupráce so všetkými zúčastnenými stranami projektu počas všetkých jeho fáz. Tieto aktivity budú pokračovať aj počas najbližších mesiacov, aby sa zabezpečila úspešná realizácia projektu v novom termíne.

OKTE zároveň informuje, že bude pokračovať v testovaní a úzkej spolupráci s partnermi projektu a účastníkmi trhu s cieľom zabezpečiť hladký prechod na 15-minútovú MTU. Účastníkom trhu OKTE odporúča aktívne sa zapájať do prebiehajúcich testovaní a pripraviť sa na nový režim obchodovania.

Bližšie informácie o danej téme sú dostupné na tomto odkaze.

     Spoločnosti VSE a ZSE plánujú zlúčenie

Spoločnosť Východoslovenská energetika a.s. (ďalej len „VSE“) zverejnila dňa 29.5.2025 na svojom webovom sídle správu o plánovanom zlúčení s jej sesterskou spoločnosťou ZSE Energia, a.s. (ďalej len „ZSE“).

Ako informovala VSE, dodávateľov VSE a ZSE čaká zlúčenie, ktoré má za cieľ udržať pozíciu lídra trhu vo forme jednej stabilnej, inovatívnej a zákaznícky orientovanej obchodnej spoločnosti. 

Zlúčenie oboch spoločností už schválili príslušné orgány jednotlivých spoločností vrátane akcionárov, pričom zlúčenie nastane zápisom do Obchodného registra SR, pričom očakávaný deň zápisu je 1.7.2025. Nástupnícka spoločnosť VSE po zlúčení by mala mať obchodné meno Energetika Slovensko, a.s..

VSE ďalej informuje, že zlúčenie nebude mať žiadny dopad na zákazníkov a ani na obchodných partnerov ZSE Energia ani VSE. Všetky práva a povinnosti ZSE Energia prevezme nástupnícka spoločnosť Energetika Slovensko, a.s. , pričom zachované ostanú aj značky ZSE a VSE.

V tejto súvislosti zákazníci nemusia podpisovať ani nové zmluvy, odpočty elektromerov či plynomerov sa rovnako nebudú vyžadovať.

Bližšie informácie by mali byť zverejnené čoskoro na webových stránkach oboch dodávateľov a každý zákazník bude individuálne informovaný.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     Prebehla verejná konzultácia k Stratégii zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb na rok 2026

Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a. s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle informovala, že v termíne od 22.5.2025 do 30.5.2025 (vrátane) prebiehala verejná konzultácia k Stratégii zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb na rok 2026.

Stratégia podľa slov SEPS sumarizuje aktuálne obchodno-technické informácie, ktoré sú využité za účelom nastavenia procesu nákupu disponibility podporných služieb (ďalej len „PpS“) na rok 2026.

Cieľom stratégie je vymedziť rámec nákupu a odporučiť optimálny prístup k nákupu disponibility PpS zohľadňujúci ekonomické hľadisko a nároky na kvalitu dodávky elektriny a bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky prenosovej sústavy SR.

Hlavným zámerom realizácie verejnej konzultácie k stratégii je podľa SEPS vytvoriť priestor pre odbornú diskusiu poskytovateľov PpS, účastníkov trhu s elektrinou, štátne inštitúcie a odborníkov z oblasti elektroenergetiky ako aj vytvoriť podmienky pre uskutočnenie výberových konaní na nákup PpS na rok 2026.

Zúčastniť sa na verejnej konzultácii bolo možné zaslaním pripomienok. Po vyhodnotení pripomienok budú závery odprezentované na webinári, ktorý sa predbežne uskutoční koncom prvej polovice júna 2025.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     SEPS navyšuje kapacitu pripojenia do prenosovej sústavy pre odber pre prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav o 25 %

SEPS na svojom webovom sídle dňa 21.5.2025 informovala, že navyšuje kapacity pripojenia pre odber aj pre dodávku na rozhraní prenosovej (PS) a distribučnej sústavy (DS), čím vytvára nevyhnutné predpoklady pre rozvoj elektroenergetického sektora v zmysle očakávaného rozvoja zachyteného v schválených štátnych energetických politikách a v príslušných akčných plánoch.

SEPS bližšie uvádza, že plánovaná kapacita pre odber bude postupne po uzatvorení dodatkov k zmluvám o pripojení s prevádzkovateľmi regionálnych distribučných sústav navýšená o 25 %pre dodávku do PS bude paušálne nastavená na hodnotu 30 % z kapacity pripojenia pre odber.  

Ako uvádza samotný prevádzkovateľ, SEPS je v zmysle zákona o energetike povinná zabezpečiť primeranú kapacitu, prevádzkyschopnosť prenosovej sústavy, rovnako musí prihliadať na možnosť zlepšovania jej energetickej efektívnosti, a to aj bez dodatočných nových investícií do prenosových zariadení.

Úprava spočíva v odstránení dispečerskej rezervy a v prijatí technicko-organizačných opatrení ako na strane SEPS, tak na strane prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav. Cieľom je maximálne efektívne využívať existujúcu infraštruktúru. Manažment efektívneho využívania kapacít pripojenia na rozhraní prenosovej a distribučnej sústavy je tak prioritne v rukách prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav, pri nezmenených podmienkach pre zachovanie bezpečnosti dodávok elektriny.

Zvýšením kapacít pripojenia do PS, na rozhraní PS/DS, sa podľa slov SEPS vytvára nevyhnutný predpoklad pre zvyšovanie odberu a pre pripájanie novej distribuovanej výroby do regionálnych distribučných sústav, čo v konečnom dôsledku napomôže k dosiahnutiu niektorých klimatických cieľov EÚ, ktoré sú uvedené v dokumente „Integrovaný národný energetický a klimatický plán na roky 2021-2030“.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     Bol zmenený prevádzkový poriadok SEPS

SEPS na svojom webovom sídle dňa 14.5.2025 zverejnila oznam, že dňa 12.5.2025 nadobudol účinnosť zmenený prevádzkový poriadok prevádzkovateľa prenosovej sústavy schválený rozhodnutím ÚRSO č. 0001/2025/E-PP zo dňa 09.5.2025.

Predmetný dokument je k dispozícii TU.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     Verejná konzultácia k návrhu na určenie a využívanie osobitných produktov pre regulačnú energiu a disponibilitu od 1.1.2026

SEPS na svojom webovom sídle dňa 5.5.2025 informovala o tom, že v termíne od 5.5.2025 do 6.6.2025 (vrátane) bude prebiehať verejná konzultácia k dokumentu „Návrh na určenie a využívanie osobitných produktov pre regulačnú energiu a disponibilitu od 1.1.2026“.

SEPS uvádza, že povinnosť uskutočnenia takejto konzultácie vyplýva z čl. 10 nariadenia Komisie (EÚ) 2017/2195, ktorým sa stanovuje usmernenie o zabezpečení rovnováhy v elektrizačnej sústave (ďalej len „nariadenie EB GL“).

SEPS pristúpila k preskúmaniu potreby používania osobitných produktov pre regulačnú energiu a disponibilitu z dôvodu vytvorenia predpokladov pre využívanie osobitných produktov aj po dátume 31.12.2025, ktorý je termínom uplynutia platnosti aktuálneho rozhodnutia úradu č. 0006/2024/E-EU vo veci využívania osobitných produktov.

Spoločnosť SEPS ďalej informuje, že využíva štandardné produkty od momentu pripojenia k platforme MARI, resp. PICASSO. V súčasnosti ale plánuje zachovať a využívať osobitný produkt mFRR3 aj v období od 1.1.2026 do 31.12.2027. Z uvedeného dôvodu sa na ňu vzťahujú povinnosti podľa článku 26 odseku 2 nariadenia EBGL, ktoré stanovuje povinnosť preskúmať potrebu používania osobitných produktov aspoň každé 2 roky.

Viac sa dočítate na tomto odkaze

     MŽP podporilo z Modernizačného fondu projekty zamerané na dekarbonizáciu priemyslu a modernizáciu teplárenstva sumou 440 miliónov eur

Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP“) zverejnilo dňa 28.5.2025 správu o tom, že z Modernizačného fondu podporilo projekty zamerané na dekarbonizáciu priemyslu a modernizáciu teplárenstva sumou 440 miliónov eur.

V rámci schémy na dekarbonizáciu priemyslu už MŽP v rámci prvého kola výzvy podpísalo zmluvy s prijímateľmi v celkovej sume 140,8 miliónov eur.

Z hybridnej schémy pre oblasť teplárenstva bolo v rámci dvoch vyhlásených výziev schválených 60 projektov v celkovej hodnote takmer 300 miliónov eur. Z 13 projektov predložených v 1. hodnotiacom kole prvej výzvy už bolo úspešne ukončených 11 projektov v hodnote približne 28,5 miliónov eur. 

Okrem uvedeného, MŽP ďalej uviedlo, že v apríli 2025 bolo zároveň uzavreté 1. hodnotiace kolo výzvy na podporu výroby energie z obnoviteľných zdrojov energie, v rámci ktorého bolo predložených 25 žiadostí v kumulovanej výške 171 miliónov eur, čím dopyt prevýšil maximálnu alokáciu na rok, ktorá je v súlade s pravidlami štátnej pomoci v hodnote 150 miliónov eur. V rámci schémy na podporu výroby energie z obnoviteľných zdrojov energie predstavuje celková alokácia sumu 350 miliónov eur.

Rovnako bolo ukončené aj predkladanie žiadostí v rámci 1. kola výzvy na podporu zvyšovania energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov. Celková alokácia výzvy predstavuje sumu 380 miliónov eur. Už v 1. kole výzvy bolo predložených 801 žiadostí v hodnote, ktorá niekoľkonásobne prevýšila alokáciu výzvy.

Bližšie informácie sú dostupné TU.

     SIEA v projekte Zelená solidarita zvyšuje príjmové hranice

SIEA dňa 30.5.2025 na svojom webovom sídle zverejnila informáciu, že v projekte Zelená solidarita sa od 1.6.2025 mení posudzovanie príjmu domácností, ktoré žiadajú o zvýhodnenú pomoc na inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.

SIEA objasnila, že po novom sa bude posudzovať ročný disponibilný príjem za kalendárny rok 2023 a zároveň sa zvýši maximálna hranica príjmu.

Zmena vyplynula zo všeobecných podmienok podpory, ktoré SIEA zverejnila 30.5.2025. Nové príjmové hranice sa budú uplatňovať pri poukážkach vydaných od 1.6.2025.

Limit ročného príjmu pre nízkopríjmové domácnosti sa tak v projekte Zelená solidarita zvyšuje z pôvodných 6 449,80 eur na 7 119,70 eur. V prípade domácností, v ktorých má evidovaný pobyt osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, sa limit zvyšuje z 9 214 eur na 10 171 eur. Za disponibilný príjem domácnosti sa považuje suma príjmov všetkých členov domácnosti za sledované obdobie, teda príjem všetkých vlastníkov a tiež osôb, ktoré majú evidovaný trvalý alebo prechodný pobyt v mieste inštalácie zariadenia.

SIEA pre doplnenie uviedla, že na stránke zelenadomacnostiam.sk je dokonca dostupná jednoduchá kalkulačka, pomocou ktorej si záujemcovia môžu vypočítať, aká je hranica ročného čistého príjmu nízkopríjmovej domácnosti. SEIA poukážky vydáva len domácnostiam, ktoré splnia limit.

V projekte Zelená solidarita v rokoch 2024 až 2029 je v rámci finančných prostriedkov vyčlenených 28,4 miliónov eur. Doteraz bolo preplatených 183 poukážok v hodnote viac ako 780 000 eur a ďalších 396 poukážok v hodnote 1,97 milióna eur je už vydaných. Aktuálne je k dispozícii 3,3 milióny eur pre domácnosti v Bratislavskom samosprávnom kraji a takmer 19 miliónov eur pre ostatné regióny.

Viac k danej téme sa dočítate TU.

     Envirofond informuje obce ako získať príspevok za vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností (BRKO)

Envirofond zverejnil informácie k získaniu ročného príspevku za vykonávanie triedeného zberu BRKO z domácnosti podľa § 7 ods. 1 písm. c) zákona o poplatkoch za uloženie odpadov.

Daný príspevok získa obec, ktorá spĺňa nižšie uvedené podmienky:

  • obec zabezpečuje prostredníctvom zbernej nádoby vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností,
  • obec zabezpečuje zhodnotenie celého vyzbieraného objemu biologicky rozložiteľného kuchynského odpadu z domácností v zariadení na zhodnocovanie biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu,
  • obci nebola v uplynulých troch rokoch uložená sankcia za porušenie tohto zákona alebo osobitného predpisu (§ 81 ods. 7 písm. b) a g) a ods. 8 zákona č. 79/2015 Z. z. v znení neskorších predpisov),
  • obec doručila žiadosť o poskytnutie tohto príspevku do 30. júna príslušného kalendárneho roka.

Envirofond pripomína, že žiadosť o poskytnutie príspevku sú žiadatelia oprávnení doručiť Envorofondu v lehote do 30.6.2025. Pre posúdenie žiadosti je potrebné predložiť žiadosť vrátane všetkých povinných príloh.


Monitoring za mesiac máj 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom. 


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články