27 MÁJ 2025
autor článku
SENIORNÝ ADVOKÁT
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za
mesiac apríl 2025.
NR SR prijala nový zákon
o poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci. SEPS zverejnila výsledky štúdie ohľadom vplyvu batériových zariadení na poskytovanie podporných služieb typu
aFRR a mFRR pre SEPS. ÚRSO zverejnilo aktualizovaný zoznam
s výrobcami, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov.
Upozorňujeme na zverejnenie výzvy K-1/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku úniku uhlíka, výzvy na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre PO a FO podnikateľov, ako aj ďalšie.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac apríl 2025, ktorý si môžete stiahnuť
aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy
pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli
publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
Dňa 11.4.2025 bol v
Zbierke zákonov SR publikovaný nový zákon č. 71/2025 Z. z. o poskytovaní
údajov na účel adresnej energopomoci (ďalej len „zákon o poskytovaní údajov“).
Zákon
o poskytovaní údajov upravuje podmienky poskytovania sociálno-ekonomických
údajov
(o príjmoch, dávkach a príspevkoch, ktoré tvoria príjmovú stránku domácností) a ďalších
informácií
(najmä o veľkosti a charaktere spotreby energií a vody, ktoré tvoria výdavkovú
stránku domácností), tak o koncových odberateľoch elektriny v domácnosti,
koncových odberateľoch plynu v domácnosti, konečných spotrebiteľoch vody v
domácnosti a konečných spotrebiteľoch tepla v domácnosti, dodávaného systémom centralizovaného zásobovania
teplom, ale súčasne aj o ďalších členoch domácností, ktorí sú taktiež
konzumentmi energií.
Účelom poskytovania
údajov je získavanie, zhromažďovanie, spracúvanie, uchovávanie a vyhodnocovanie
informácií potrebných na posúdenie miery ohrozenia energetickou chudobou,
rovnako tak príprava systému poskytovania adresnej energopomoci.
Za adresnú energopomoc sa v zmysle zákona
o poskytovaní údajov považuje pomoc štátu osobám určeným týmto zákonom,
ktorí sú ohrození energetickou chudobou.
Zákon o poskytovaní energopomoci je
účinný od 11.4.2025.
Znenie zákona je
dostupné na tomto odkaze.
Dňa 5.4.2025 sa začalo
vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o
energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
(ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa menia a
dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v
sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č. 309/2009
Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej
výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o podpore OZE“), zákon č. 657/2004 Z. z. o
tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č. 391/2015
Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ARS“), zákon
č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe
(ďalej len „banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z. z. o poskytovaní
dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky najmä z dôvodu transpozície
európskej legislatívy v oblasti revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu
s elektrinou v Európskej únii (ďalej len „EÚ“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných zdrojov, v oblasti
vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými plynmi a vodíkom
a v oblasti metánových emisií (číslo LP: LP/2025/96).
O predmetnom návrhu sme
informovali už v monitoringu za mesiac marec 2025.
Ako sme už uviedli, návrh
zákona, okrem iného, transponuje a implementuje požiadavky v oblasti
reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä
nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o
zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou Európskeho
parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení koncepcie trhu s
elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“). Trendy v oblasti
redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne dosahovanie
cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu najneskôr do
roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu
s elektrinou.
Ďalším legislatívnym aktom,
ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do slovenskej legislatívy,
je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/2413 z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú
transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o
spoločných pravidlách pre vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom
a s vodíkom, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica
2009/73/ES.
Predložený návrh novely zákona o energetike, okrem iného, prináša hlavne tieto zmeny:
Návrh zákona ďalej:
Návrh zmeny zákona o
energetike sa predkladá aj z dôvodu čiastočnej transpozície tzv. 4. energetického balíčka
v plynárenstve, ktorá je zameraná najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa
vodíkovej prepravnej siete a úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s
vodíkom.
Predložený návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, predovšetkým tieto zmeny:
Predložený návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:
Pripomienkové konanie
k návrhu zákona prebiehalo do 4.4.2025, pričom bolo viacerými subjektmi
vznesených 1047 pripomienok, ktoré sú zverejnené TU.
Zákon by mal byť účinný od 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho,
štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje
účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa
navrhuje účinnosť 1.11.2025.
Stav aktuálneho
legislatívneho procesu možno sledovať na tomto
odkaze.
Dňa 23.4.2025 sa začalo
vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa
ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej
energetike (legislatívny proces č.: LP/2025/110).
O predmetnom návrhu sme
informovali v monitoringu za mesiac marec 2025.
Cieľom návrhu vyhlášky je ustanoviť vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie
v tepelnej energetike a
návrhu na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z.
z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov, a to hlavne vzor:
a)
žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie povolenia na podnikanie v
tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie,
b)
žiadosti právnickej osoby o
vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na
vymedzené územie.
Doposiaľ bol vzor žiadosti o
vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike ustanovený vo vyhláške
ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia.
V rámci pripomienkového
konania, ktoré prebiehalo do 22.4.2025, boli vznesené námietky, ktoré sú
zverejnené TU.
Účinnosť vyhlášky sa naďalej
navrhuje od 1.7.2025, aby bola zabezpečená primeraná lehota
na oboznámenie sa s navrhovanou úpravou.
Stav aktuálneho
legislatívneho procesu možno sledovať na tomto
odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle
dňa 30.4.2025 zverejnila oznam, že zhotoviteľ štúdie „Vplyv batériových
zariadení typu BESS (Battery Energy Storage System) na poskytovanie podporných
služieb typu aFRR a mFRR pre SEPS“ zverejnil jej výsledky.
Najdôležitejšie zistenia a
odporúčania sú zhrnuté v prezentácii, ktorá je dostupná TU.
SESP informuje, že jej
úlohou bude zapracovať návrhy štúdie do jej prevádzkového poriadku a
technických podmienok. Následne prebehne štandardný proces verejnej konzultácie
a doručenie upraveného dokumentu na schválenie ÚRSO.
Verejná konzultácia k
úpravám v prevádzkovom poriadku a technických podmienkach SEPS sa predpokladá v
júni 2025.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Environmentálny fond (ďalej len „Envirofond“) na svojom webovom sídle zverejnil dňa
10.4.2025 výzvu K-1/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie dotácie prevádzkam, pri ktorých
sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych
nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z premietania nákladov
súvisiacich z emisiami skleníkových plynov do cien elektrickej
energie.
Predmetná výzva je zverejnená TU.
Predmetom podpory je poskytovanie štátnej pomoci z
prostriedkov získaných z predaja emisných kvót v dražbách. Výška finančných
prostriedkov alokovaných pre túto výzvu je 35 541 125 eur.
Pre účely tejto výzvy sa za oprávnené obdobie považuje
časový úsek od 1.1. 2024 do 31.12.2024, pričom termín na podanie žiadosti o
kompenzáciu za rok 2024 je do 10.06.2025.
Príjemcom tejto pomoci môže byť len podnik, ktorý (i)
spĺňa veľkostnú kategóriu a ktorý zároveň (ii) pôsobí v jednom
z odvetví špecifikovaných v prílohe č. 1 predmetnej výzvy, v ktorých
sa predpokladá skutočné riziko úniku uhlíka v súvislosti s nákladmi
na nepriame emisie.
Bližšie podmienky pre podanie žiadosti a získanie
podpory sa dočítate TU, prípadne v príručke Envirofondu pre žiadateľov
dostupnej TU.
Bližšie informácie o výzve sa dozviete na tomto
odkaze.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej
len „MH SR“) na svojom webovom
sídle dňa 11.4.2025 zverejnilo informáciu o zverejnení výzvy z Plánu
obnovy a odolnosti SR na podporu
budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre subjekty územnej
samosprávy a nimi zriadené organizácie (kód: 03I04-26-V06).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Výzva má za cieľ podporiť
rozvoj elektromobility v Slovenskej republike formou budovania a rozvoja
verejnej nabíjacej infraštruktúry.
Výzva bude vyhlásená do 30.6.2025 a je určená pre subjekty územnej
samosprávy a nimi zriadené organizácie, pričom podporuje výstavbu verejne prístupných
nabíjacích staníc pre elektrické vozidlá.
Prostredníctvom danej výzvy
môžu byť podporené nabíjacie stanice s bežným nabíjaním vrátane nabíjacích
staníc s vysokovýkonným nabíjaním. Projekty môžu byť realizované na celom území SR.
Alokácia danej výzvy je 6 765 000 eur.
Viac informácií k danej
výzve je dostupných TU a TU.
MH SR na
svojom webovom sídle dňa 11.4.2025 zverejnilo tiež informáciu o zverejnení
výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre
právnické osoby a fyzické osoby podnikateľov (kód: 03I04-26-V05).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Cieľom tejto výzvy je
podpora rozvoja elektromobility v Slovenskej republike formou budovania a
rozvoja verejnej nabíjacej infraštruktúry.
Výzva je určená pre fyzické alebo právnické osoby podľa § 2 ods. 2 písm. a)
až c) Obchodného zákonníka a podporuje výstavbu verejne prístupných nabíjacích
staníc pre elektrické vozidlá. Podporené
môžu byť nabíjacie stanice s bežným nabíjaním alebo nabíjacie stanice s
vysokovýkonným nabíjaním. V rámci výzvy sú stanovené finančné limity podľa
typu a výkonu nabíjacej stanice.
Dátum uzatvorenia výzvy je
stanovený na 30.6.2025. Alokácia výzvy je 24 000 000 eur.
Prihlásené projekty môžu byť
realizované na celom území SR.
Viac informácií k danej
výzve je dostupných TU a TU.
MH SR na
svojom webovom sídle dňa 4.4.2025 zverejnilo výzvu z Plánu obnovy
a odolnosti SR na zameranú na
podporu výstavby nových zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov
energie a batériových systémov (kód:
01I01-26-V09).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Cieľom danej výzvy je zvýšiť podiel elektriny
vyrobenej z OZE na hrubej konečnej energetickej spotrebe Slovenskej
republiky.
Výzva je určená pre fyzické alebo právnické
osoby podľa § 2 ods. 2 písm. a) až c) Obchodného zákonníka a podporuje
výstavu/inštaláciu zariadení na výrobu elektriny využitím OZE (solárna,
veterná, geotermálna energia, energia z biomasy, bioplynu, skládkového
plynu a plynu z čistiarní odpadových vôd). Súčasťou projektu musí byť
zároveň inštalovanie nového zariadenia na uskladňovanie elektriny (pripojeného
pred odovzdávacím miestom zariadenia na výrobu elektriny z OZE) - batériový
systém.
Pri vyhodnocovaní žiadostí má byť hlavným kritériom
podpory výška nákladov na MWh vyrobenej a uskladnenej elektriny. Podporené
môžu byť nové zariadenia na výrobu elektriny z OZE s celkovým
inštalovaným výkonom minimálne 0,5 MW a maximálne 5 MW.
Parametre pre batériový systém sú bližšie špecifikované vo výzve.
Maximálna výška podpory na projekt je 2,5 mil. eur. Podporené
projekty môžu byť realizované na celom území SR.
Alokácia výzvy je 30 000 000 eur.
Dátum uzatvorenia tejto výzvy je určený na
15.7.2025.
Bližšie informácie
k danej výzve sú dostupné TU a TU.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej
len „SIEA“) oznámila, že dňa 10.4.2025 vyhlásila výzvu z Programu
Slovensko zameranú na podporu energetickej efektívnosti a využívanie
obnoviteľných zdrojov v podnikoch (kód: PSK-SIEA-008-2025-DV-EFRR).
Predmetná výzva je dostupná TU.
Predmetná výzva má za cieľ zlepšovať energetickú efektívnosť v podnikoch a podporiť
využívania OZE v podnikoch na báze aktívnych odberateľov elektriny,
samospotrebiteľov energie z OZE a komunít vyrábajúcich energie z OZE.
Oprávnenými žiadateľmi sú mikropodniky,
malé, stredné a veľké podniky a tiež subjekty, ktoré sa stávajú
účastníkmi hospodárskej súťaže, ktoré vykonávajú hospodársku (nielen
podnikateľskú) činnosť a sú alebo sa stanú účastníkmi hospodárskej súťaže,
a to bez ohľadu na ich právnu formu a spôsob financovania.
Za oprávnené územie sa
považuje celé
územie SR.
SIEA informuje, že žiadateľ
je povinný ukončiť realizáciu všetkých hlavných aktivít projektu do 36 mesiacov od nadobudnutia účinnosti
zmluvy o nenávratné finančné prostriedky (NFP). Súčasťou žiadosti o NFP je
aj predloženie energetického auditu.
Alokácia výzvy je
66 822 512 eur.
Dátum ukončenia zatiaľ nie
je určený.
Bližšie informácie
k danej výzve sú dostupné TU a TU.
ÚRSO dňa 28.4.2025 na svojom webovom sídle zverejnil článok,
v ktorom upozorňuje na podľa jeho slov paradoxný jav, ktorý momentálne
nastáva na slovenskom trhu s elektrickou energiou, a to tzv. záporné
ceny elektriny.
ÚRSO uvádza, že
v takejto situácii výrobcovia elektriny platia odberateľom za to, že
odoberajú elektrinu.
Podľa ÚRSO je takýto stav
absurdný a je dôsledkom nepremyslených a nekoordinovaných krokov v rámci
podpory budovania OZE na úrovni EÚ. Výsledkom je podľa slov ÚRSO aj to, že OZE
sa musia budovať aj v lokalitách, kde nie sú optimálne podmienky na ich
prevádzku.
ÚRSO dlhodobo podporuje využívanie OZE, avšak kladie dôraz na
efektívnosť, lokálnu spotrebu vyrobenej energie, a preto apeluje na
premyslené plánovanie a udržateľný prístup pri rozvoji obnoviteľných zdrojov
energie.
Viac k článku ÚRSO sa dozviete TU.
ÚRSO dňa 22.4.2025 na svojom
webovom sídle zverejnil informáciu o tom, že na ÚRSO prebehlo v polovici apríla
už tretie kontrolné
stretnutie so
zástupcami distribučných spoločností Západoslovenská distribučná, a.s. (ďalej
len „ZSD“), Stredoslovenská
distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“), Východoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „VSD“), na ktorých zástupcovia
distribučných spoločností odprezentovali ÚRSO výsledky svojich prebiehajúcich
mediálnych kampaní, týkajúcich sa nutnosti zmeny predimenzovaných ističov podľa požiadaviek ÚRSO.
ÚRSO informuje, že aktívne pracuje na zabezpečení informovanosti
odberateľov o správnej veľkosti ističov a ich vplyve na cenu distribučných
poplatkov. Zmena výpočtu platby za prístup do distribučnej
sústavy pre
vybrané sadzby platná od 1.7.2025 nadväzuje na dlhodobú snahu regulátora o efektívnejšie využitie kapacít
v distribučných sieťach.
ÚRSO uvádza, že od distribučných spoločností vyžaduje podávanie
pravidelných reportov o vývoji ich mediálnych kampaní. Z posledného kontrolného
dňa vyplýva, že distribučné spoločnosti v rámci informačnej kampane už
kontaktovali odberateľov s veľkými ističmi a poskytujú im podrobné informácie o
možnosti ich úpravy. Ak sa odberateľ rozhodne ponechať si vyššiu amperickú
hodnotu, musí však počítať so zvýšenými poplatkami.
Viac informácií sa dozviete TU.
ÚRSO dňa 4.4.2025 zverejnil zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona
o podpore OZE, ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči
daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na
sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej
poisťovne, aktualizovaný k 1.4.2025.
Zoznam ÚRSO aktualizovaný ku dňu 1.4.2025 je dostupný TU.
Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname
evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie
vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 Zákona o podpore, v zmysle ktorého si „výrobca
elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny
uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s
úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou
evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných
pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných
predpisov“.
Táto sankcia však nemá
charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi
elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu
doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s
plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky
uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie sú
zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto
odkaze.
MH SR dňa 14.4.2025
informovalo o tom, že pokračuje v príprave adresnej pomoci občanom s
vysokými cenami energií. Cieľom MH SR je zabezpečiť, aby sa pomoc efektívne a
rýchlo dostala k domácnostiam, ktoré ju skutočne potrebujú, a to bez zbytočnej
administratívnej záťaže a návštevy úradov.
MH SR informuje, že pripravuje automatizovaný systém, ktorý využije dáta a
informácie, ktoré štát už má v existujúcich registroch.
Podľa slov MH SR kvôli potrebe konsolidácie verejných financií už pomoc s
cenami energií nebude v budúcnosti vyplácaná plošne pre všetkých ľudí na
Slovensku, ale bude vyhodnotená individuálne na jednotlivé domácnosti podľa ich potrieb.
Štát tak plánuje využiť už dnes existujúce registre a z dostupných údajov
vybudovať automatizovaný IT systém, ktorý bude kľúčový pre vyplácanie
energopomoci na budúci rok.
Viac k danej téme sa dozviete na tomto odkaze.
MH SR dňa 23.4.2025 zverejnilo na svojom webovom sídle správu, že navrhlo
zaradiť investičný projekt „Transformácia 400/110kV ESt Ladce“, ktorý má za cieľ modernizáciu
prenosovej sústavy Slovenskej republiky, medzi strategické investície.
MH SR vo svojej správe uvádza, že projekt predložený Slovenskou
elektrizačnou prenosovou sústavou, a. s. (ďalej len „SEPS“), bude mať kľúčový význam
pre stabilitu a efektívnosť energetickej infraštruktúry krajiny.
Tento projekt, ktorý zahŕňa vybudovanie novej modernej diaľkovo riadenej
elektrickej stanice v Ladcoch, je podľa slov MH SR nevyhnutný na nahradenie
zastaranej elektrickej stanice Považská Bystrica a transformáciu elektrickej
energie z vyššej napäťovej hladiny 400 kV na nižšiu 110 kV. Výstavba stanice v
oblasti Horovce, okres Púchov, preto zabezpečí stabilný prenos energie a posilní
prenosovú sústavu Slovenskej republiky.
Daný projekt sa považuje za dôležitý krok k posilneniu energetickej
bezpečnosti Slovenska, pričom investícia do modernizácie prenosovej sústavy
zlepší efektívnosť distribúcie energie a bude mať pozitívny dopad na našu
ekonomiku a energetickú infraštruktúru.
Celkové investičné výdavky na tento projekt sú vo výške takmer 85
miliónov eur a projekt by mal byť
realizovaný v priebehu nasledujúcich rokov. Jeho príprava už začala v
roku 2022 a samotná výstavba je naplánovaná na rok 2026 s plánovaným uvedením
do prevádzky v roku 2029.
Správa MH SR je dostupná na tomto odkaze.
SIEA dňa 17.4.2025 zverejnila na svojom webovom sídle informáciu
o spustení projektu LEAPto11 desiatich národných energetických agentúr
z členských štátov EÚ, ktorý má pomôcť znížiť spotrebu energie a
zlepšiť ich energetickú hospodárnosť.
SIEA ako jeden z partnerov projektu uvádza, že táto iniciatíva sa zameriava na lepšie využívanie
energetických auditov a systémov energetického manažérstva, ktoré sú kľúčové
pre plnenie cieľov EÚ v oblasti úspor energie.
Daný projekt pritom vznikol ako reakcia na novú verziu európskej smernice o
energetickej efektívnosti (EED), ktorá výrazne rozširuje požiadavky na veľké podniky a zároveň apeluje
aj na podporu malých a stredných firiem.
Cieľom projektu je zlepšiť kvalitu a udržateľnosť energetických auditov a
optimalizovať národné programy, ktoré tieto opatrenia podporujú.
SIEA ďalej uvádza, že projekt LEAPto11 súčasne vytvára priestor na
intenzívnejšiu spoluprácu medzi krajinami EÚ, ktoré si budú vymieňať skúsenosti
s implementáciou legislatívy, ako aj s využívaním údajov z auditov pri tvorbe
národných stratégií a zákonov. Projekt sa bude zaoberať aj prepojením rôznych
nástrojov – auditov, systémov manažérstva energie či povinných schém úspor, aby
sa dosiahli čo najväčšie a dlhodobo udržateľné energetické úspory v
podnikateľskom sektore.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
Organizátor krátkodobého
trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 2.5.2025 predstavil nové vylepšenie prostredia SANDBOX-ISOT, ktoré
pomôže účastníkom trhu efektívnejšie testovať ich riešenia na vnútrodennom
priebežnom trhu s elektrinou.
OKTE informuje, že pre
zvýšenie komfortu a možnosti simulácie reálnych trhových podmienok na platformu
SANDBOX-ISOT implementoval robota, ktorý bude simulovať likviditu na trhu.
Robot vytvára protistranné objednávky, čím zabezpečuje potrebnú interakciu pre
testovanie obchodných stratégií a technických riešení.
OKTE považuje za hlavné výhody tohto vylepšenia:
Testovacie prostredie
SANDBOX-ISOT podľa slov OKTE ponúka príležitosť pripraviť sa na reálne trhové podmienky
bez potreby rizika na produkčnom trhu.
Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.
Dňa 30.4.2025 uverejnil OKTE
oznam o blížiacom sa termíne spustenia projektu implementácie 15-minútovej
obchodnej časovej periódy. Termín spustenia
je v súčasnosti odsúhlasený zo strany NEMOs a TSOs na 11.6.2025. OKTE informuje, že sa
pripája k pozícii viacerých NEMO predstaviteľov v projekte a potvrdzuje, že
podporuje spustenie 15’MTU v dohodnutom termíne v júni 2025.
Plné znenie tlačovej správy
k spusteniu daného projektu v anglickom jazyku je dostupné TU.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto
odkaze.
OKTE oznamom zo dňa
16.4.2025 informoval o úspešne spustenej novej verzii platformy AIB Hub, ktorá slúži na prevody záruk pôvodu energie
(ZPE) medzi krajinami, ktoré používajú certifikáty EECS.
OKTE uvádza, že medzinárodné prevody sú
opäť dostupné, pričom slovenský register nemusel v súvislosti s touto zmenou
prejsť úpravami, zo strany používateľov schémy ZPE teda nie sú vyžadované
žiadne kroky.
Viac k danému oznamu sa dočítate na tomto odkaze.
SSD zverejnila dňa 28.4.2025
oznam na svojom webovom sídle v súvislosti so zmenou spôsobu účtovania pevnej
mesačnej platby za distribúciu od 1.7.2025 v zmysle cenového rozhodnutia ÚRSO
č. 0080/2025/E zo dňa 2.12.2024.
SSD informuje, že
odberatelia v domácnosti, ktorí majú pridelenú sadzbu D5, D6, D7 a D8 a požiadajú do 30.6.2025 o zníženie hlavného ističa,
nebudú musieť platiť
poplatok za
odplombovanie a zaplombovanie hlavného ističa, ktorý by im bol za bežných
podmienok účtovaný v zmysle platného cenníka služieb súvisiacich s distribúciou
elektriny a iných činností spoločnosti SSD.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle
dňa 7.4.2025 informovala, že bolo zverejnené rozhodnutie ÚRSO č. 0004/2025/E-TP, ktorým ÚRSO mení svoje
rozhodnutia o schválení technických podmienok SEPS v časti, ktorá upravuje podmienky pripojenia
zariadení na výrobu elektriny a zariadení na uskladňovanie elektriny do sústavy (Dokument S Technických
podmienok).
Predmetný dokument je k
dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS dňa 1.4.2025
informovala o zverejnení rozhodnutia ÚRSO č. 0312/2025/E zo dňa 31.3.2025 vo veci určenia maximálnych cien za poskytovanie podporných služieb od 1.4.2025 do 31.12.2027.
Rozhodnutie je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS zároveň dňa 1.4.2025
informovala aj o zverejnení rozhodnutia ÚRSO č. 0313/2025/E zo dňa
31.3.2025, ktorým ÚRSO určil tarify za systémové služby od 1.4.2025 do 31.12.2027.
Rozhodnutie je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP“) zverejnilo dňa 24.4.2025
informáciu o vyhlásení výziev na predkladanie žiadostí o grant v rámci Programu pre životné
prostredie a ochranu klímy LIFE 2021-2027, ktoré vyhlásila Európska komisia dňa 24.4.2025 s
celkovou alokáciou 600 mil. eur.
MŽP uvádza, že výzvy sú vyhlásené samostatne pre jednotlivé oblasti
podpory a typy projektov. Tieto výzvy sa týkajú tzv. štandardných akčných
projektov, akčných grantov, strategických integrovaných projektov,
strategických projektov na ochranu prírody, projektov technickej pomoci a
prípravných projektov na podporu legislatívnych a politických priorít (PLP).
Alokácie a termíny uzávierky jednotlivých výziev sú nasledovné:
MŽP zároveň informuje, že bližšie informácie sú dostupné na webstránke programu LIFE.
K jednotlivým výzvam
sa dokonca uskutoční aj virtuálne informačné online podujatie
v dňoch 13.-15.5.2025.
Registrácia na podujatie a bližšie informácie sú dostupné na EU LIFE25 Info Days.
Bližšie informácie MŽP sú dostupné TU.
Monitoring
za mesiac apríl 2025
si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste
sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.
Zdieľať článok