Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

13 MAREC 2024

Parlament definitívne schválil zmeny v stavebnej legislatíve. Od apríla nás čaká nový režim

 

autor článku

Roland Hogh

Advokátsky koncipient

Šimon Hudák

Seniorný advokát

Národná rada SR v polovici februára schválila vládny návrh zákona, ktorý mení stavebnú legislatívu. Mení sa aktuálne platný stavebný zákon, ale aj nové stavebné predpisy (zákon o územnom plánovaní a zákon o výstavbe). Schválené znenie zákona je finálne a bude účinné od 1.4.2024.

O tejto novele sme písali v našom článku Vláda opäť mení stavebné predpisy. Na čo sa pripraviť od 1. apríla 2024? Vtedy bola novela ešte len návrhom a čakalo sa na parlament. V tomto článku sa povenujeme finálnej podobe novely.

Prečítajte si 10 najdôležitejších zmien, ktoré sa vás môžu dotknúť:

1. Súčasný stavebný zákon pokračuje minimálne do 1.4.2025

Súčasný zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) zostáva účinný o rok dlhšie, t. j. do 1.4.2025. Zároveň sa ale musí zmeniť, pretože zatiaľ má fungovať v tandeme spolu s novými stavebnými predpismi.

2. Nový zákon o územnom plánovaní bude tvoriť dvojičku so stavebným zákonom. Nový zákon o výstavbe sa odkladá o rok   

Zo stavebného zákona sa vypúšťa celá úprava tvorby územného plánovania (§§ 1 až 31). Od 1.4.2024 totiž bude účinná veľká časť nového zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní. Pri tvorbe územných plánov, resp. ich aktualizácii sa tak už bude postupovať podľa nového zákona, ktorý bude účinný spolu s aktuálnym stavebným zákonom.

Účinnosť zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe sa naopak odkladá minimálne do 1.4.2025. Povoľovanie stavieb tak bude naďalej prebiehať podľa aktuálneho stavebného zákona (s príslušnými zmenami).

3. Mení sa vyhlasovanie stavebnej uzávery

Zo stavebného zákona sa vypúšťa aj právna úprava vyhlasovania stavebnej uzávery. Od 1.4.2024 sa stavebná uzávera bude vyhlasovať podľa § 30 zákona o územnom plánovaní (v novelizovanom znení). Orgán územného plánovania bude môcť vyhlásiť stavebnú uzáveru len v čase obstarávania územnoplánovacej dokumentácie a v celkovej dĺžke (vrátane predĺženia) najviac na 3 roky. Proti rozhodnutiu o stavebnej uzávere bude možné podať odvolanie.

4. Vypúšťa sa možnosť zriadiť chránenú časť krajiny

Rozhodnutím o chránenej časti krajiny sa v určitom území zakazovali alebo obmedzovali určité činnosti z dôvodov ochrany verejného záujmu a určovali sa podmienky ochrany, najmä ktoré činnosti v území nemožno vykonávať a ktoré činnosti možno vykonávať (§ 39c stavebného zákona). Tento typ územného rozhodnutia bol schválenou novelou zo stavebného zákona úplne vypustený a na rozdiel od stavebnej uzávery nebol prenesený do nových stavebných predpisov. Vláda vypustenie tohto typu rozhodnutia zo stavebných predpisov odôvodňuje tým, že ide o zastaralý inštitút.

5. Používanie systému URBION zatiaľ zostáva na dobrovoľnej báze

Jednou z najväčších zmien novej stavebnej legislatívy malo byť zavedenie informačného systému URBION. Má ísť o elektronickú platformu, v rámci ktorej sa mali povoľovať stavby a meniť územné plány.

Do zákona o územnom plánovaní sa zaviedlo nové prechodné ustanovenie (§ 40 ods. 14), podľa ktorého Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR nebude do 1.4.2025 prevádzkovať informačný systém URBION na účely konaní a postupov podľa zákona o výstavbe (ten totiž bude stále neúčinný). Novela však predpokladá spustenie systému URBION od 1.4.2024, ktorý bude možné (na dobrovoľnej báze) použiť na účely konaní podľa súčasného stavebného zákona, ako aj zákona o územnom plánovaní.

Zo znenia novej právnej úpravy stále nie je zrejmé, v akom rozsahu sa informačný systém URBION v konaniach povoľujúcich výstavbu a v konaniach územného plávania použije.

Prihláste sa na odber monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy

  

6. Novela rozšírila okruh stavieb, pre ktoré bude možné spojiť územné konanie a stavebné konanie

Od 1.4.2024 sa stavby naďalej budú povoľovať v doteraz známom režime územného konania, stavebného konania a kolaudačného konania. Nový zákon o výstavbe už s územným konaním vôbec nepočítal.

Novela rozšírila okruh stavieb, pre ktoré možno uskutočniť spojené územné a stavebné konanie. Tieto konania bude možné spojiť pre akýkoľvek typ stavby v prípade, ak podmienky na jej umiestnenie budú vyplývať z územného plánu zóny alebo zo záväzného stanoviska orgánu územného plánovania. O záväzné stanovisko bude musieť požiadať stavebník, náležitosti žiadosti, ako aj lehoty pre jeho vydanie upravuje nový zákon o územnom plánovaní.   

7. Stavebný zákon má nové definície súboru stavieb, hlavnej stavby a súčasti stavby

Do stavebného zákona pribudli nové definície súboru stavieb a hlavnej stavby. Súborom stavieb je viac stavieb tvoriacich funkčný celok. Hlavnou stavbou súboru stavieb je stavba, ktorej funkcia určuje hlavný účel súboru stavieb. Súčasťou samostatne stojacej stavby sú súvisiace podzemné priestory, nadzemné konštrukcie, prípojky a technické, technologické a prevádzkové vybavenie, bez ktorých by stavba nebola kompletná a spôsobilá prevádzky (§ 43 ods. 2 stavebného zákona).

8. Súbor stavieb bude povoľovať vždy len jeden stavebný úrad

Do stavebného zákona sa zavádza tzv. integrované povoľovanie súboru stavieb. Ak bude na povolenie jednotlivých stavieb zo súboru vecne príslušných viac stavebných úradov, konanie bude viesť a stavebné povolenie vydá ten stavebný úrad, ktorý je príslušný na povolenie hlavnej stavby zo súboru stavieb. Ostatné stavebné úrady budú mať v konaní postavenie dotknutého orgánu.

Stavebník už nebude povinný viesť viacero stavebných konaní a čakať na vydanie viacerých stavebných povolení len z dôvodu odlišnej vecnej príslušnosti stavebných úradov. Zároveň bude možné spojiť konanie o povolení stavby s konaním o odstránením stavby.

9. Povoľovanie čiernych stavieb sa bude viesť podľa novej právnej úpravy

Zavádza sa nový režim vysporiadania sa s „čiernymi stavbami“ (nový § 140d). Do veľkej miery táto úprava kopíruje režim upravený v zákone o výstavbe, ktorý ale nebude účinný.

10. Mení sa okruh orgánov štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie

V zákone č. 608/2003 Z. z. sa mení okruh orgánov štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie. Podľa novej právnej úpravy budú orgánmi štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie (i) Ministerstvo dopravy SR, (ii) Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR, (iii) okresné úrady v sídle kraja, (iv) regionálne úrady Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR, (v) obce, a (vi) Slovenská stavebná inšpekcia. Novelou taktiež dochádza k úprave kompetencií uvedených orgánov. Od 1.4.2024 tak už napr. štátnu stavebnú správu v druhom stupni vo veciach, v ktorých v prvom stupni koná obec, bude vykonávať regionálny úrad (a nie okresné úrady v sídle kraja).

Schválený zákon, ktorý novelizuje stavebné predpisy doteraz nebol vyhlásený v Zbierke zákonov SR. Jeho znenie však môžete nájsť na tomto odkaze.


 Roland Hogh

Roland vyštudoval právo na Univerzite Komenského v Bratislave. Už počas štúdia pôsobil na pozícii asistenta poslanca Národnej rady Slovenskej republiky, kde sa venoval najmä legislatívnemu procesu a normotvorbe. V súčasnosti je naším odborníkom na správne právo a tvorcom pravidelného monitoringu legislatívy v oblasti stavebníctva a životného prostredia

Šimon Hudák

Vyštudoval právo na Univerzite Komenského v Bratislave a jeho srdcovkou je správne právo. Špecializuje sa na stavebnú a environmentálnu reguláciu, spory a verejné obstarávanie. Šimon tiež radí organizáciám a iniciatívam podporujúcim udržateľnú výstavbu a energetickú hospodárnosť stavebných projektov. Rád sa venuje aj práci pro bono, teda bezplatnej právnej pomoci v prospech neziskových organizácií v oblasti udržateľnej výstavby a ochrany ľudských práv. Je spolutvorcom našich pravidelných mesačných noviniek v oblasti stavebníctva a envirolegislatívy. 

Zaujímajú vás aktuality zo sveta stavebníctva a nehnuteľností? S nami budete vždy v obraze. Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články