Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

22 APRÍL 2020

Rúško pre váš biznis: COVID-19 a zmeny v Zákonníku práce

 

autor článku

Poláček & Partners

Pandémia COVID-19 neutícha. Zamestnanci a zamestnávatelia čelia zásadným a dynamickým zmenám. Zamestnávatelia musia flexibilne a pohotovo reagovať na nové výzvy pri organizácii práce svojich zamestnancov a pri udržiavaní pracovných miest.

V záujme uľahčiť zamestnávateľom „pasovanie sa“ s touto situáciou, parlament schválil novelu Zákonníka práce (zákon č. 66/2020 Z. z.), ktorá nadobudla účinnosť 4. apríla 2020. Prijaté zmeny umožňujú zamestnávateľom promptnejšie reagovať na vzniknutú situáciu. Keďže sa novela dotkla aj Zákona o BOZP, zamestnávatelia sú súčasne odbremenení od viacerých povinností, ktoré im tento zákon ukladá.

Všetky novinky, ktoré táto novela priniesla, sa uplatňujú výhradne v tomto období trvania „koronakrízy” a vzhľadom na ich zásadný vplyv na trh práce, aj dva mesiace po jej skončení. Potom sa všetko opäť vráti do starých koľají.

V nasledujúcich riadkoch si spoločne priblížime to najpodstatnejšie, čoho sa novela Zákonníka práce dotkla.

Zmeny v Zákonníku práce

Home office

Presnejšej zákonnej úpravy sa konečne dočkal aj v súčasnosti často využívaný „home office“. To, že práca z domu nebola doteraz jednoznačne definovaná zákonom, spôsobovalo v praxi mnohé nejasnosti a každý si tento inštitút vykladal „po svojom“.

Novela preto jednoznačne uvádza, že ako zamestnávateľ ste oprávnený nariadiť vašim zamestnancom prácu z domu, pokiaľ to umožňuje povaha vykonávanej práce.

Platí to však aj opačne. Zamestnanci majú právo vykonávať prácu z domu, ak to povaha ich práce umožňuje a nebránia tomu ani vážne prevádzkové dôvody na strane zamestnávateľa.

Ako príklad týchto vážnych prevádzkových dôvodov možno uviesť zabezpečenie riadnej výroby, či nevyhnutnú potrebu včasného prebratia zásielok od dodávateľov. Toto ustanovenie sa taktiež nedotkne zamestnancov, ktorých prítomnosť na pracovisku je z hľadiska charakteru vykonávanej práce kľúčová  – teda napríklad zamestnancov, ktorí majú na starosti zabezpečenie dodávky energií alebo predaj tovaru v prevádzkach, ktoré nie sú počas „koronakrízy” uzatvorené.

Rozvrhnutie pracovného času už nemusíte oznamovať týždeň vopred

Pracujú vaši zamestnanci na zmeny? Za normálnych okolností, ste povinný svojich zamestnancov s pripraveným rozvrhom práce oboznámiť najmenej týždeň vopred.

Nakoľko súčasná situácia vyžaduje promptné riešenia, pôvodné lehoty na rozvrhnutie pracovného času v čase „koronakrízy” neplatia. Zákonodarca vzal ohľad na ťažkosti zamestnávateľov pri plánovaní práce svojich zamestnancov a skrátil lehotu, v ktorej je zamestnávateľ povinný oznámiť zamestnancom pripravený rozvrh práce. Po novom ste tak povinný informovať zamestnancov o rozvrhu práce najneskôr dva kalendárne dni vopred, ak sa so zamestnancom nedohodnete na ešte kratšej dobe.

Nariadenie čerpania dovolenky

Ak ste ako zamestnávateľ chceli doteraz svojim zamestnancom nariadiť čerpanie dovolenky, boli ste im ho povinný oznámiť najmenej 14 dní vopred. V čase krízy je však situácia iná. To, že zamestnancovi nariaďujete čerpať dovolenku, mu stačí oznámiť len 7 dní vopred.

Zamestnancom, ktorí v minulom roku nevyužili všetky dni dovolenky, postačuje oznámiť čerpanie tejto zvyšnej dovolenky len dva dni vopred. Opätovne platí, že po vzájomnej dohode môžete uvedené lehoty ešte skrátiť.

Ochrana zamestnanca z dôvodu karantény

Máte zamestnancov na „PN-ke“ z dôvodu nariadenej karantény alebo izolácie? Dávajte si pozor. Okrem toho, že ste povinný ospravedlniť ich neprítomnosť v práci, počas tejto doby im nemôžete dať výpoveď z pracovného pomeru.

Tým to však nekončí. Po ich návrate do práce sa títo zamestnanci musia zaradiť späť na svoje pôvodné pracovné miesto a pracovisko. Ak to však situácia neumožňuje, ako zamestnávateľ ste povinný zaradiť ich aj na inú prácu. Tá by však mala byť svojou povahou čo „najbližšie“ k ich pôvodnej pracovnej pozícii. Aj v tomto prípade preto platí, že tolerancia, vzájomná komunikácia a dohoda vám v týchto ťažkých časoch zaistí korektné pracovné vzťahy s vašimi zamestnancami.

Rovnaké pravidlá platia aj pre zamestnancov, ktorí v čase krízovej situácie čerpajú „OČR“ a celodenne sa starajú o svoje deti alebo príbuzných. Poskytovaniu ošetrovného, teda „OČR“, sme sa nedávno venovali v osobitnom článku.

Nižšia náhrada mzdy

Z dôvodu šírenia COVID-19 museli viacerí zamestnávatelia zavrieť alebo obmedziť svoje prevádzky. Vzhľadom na to, že zamestnanci nemôžu z tohto dôvodu pracovať,  ste ako zamestnávateľ povinný poskytovať im náhradu mzdy. Vzhľadom na obmedzenie, či úplné uzatvorenie prevádzok, môže táto povinnosť pôsobiť pre zamestnávateľov likvidačne.

Keďže sa v súčasnosti nedá predpokladať, ako dlho bude pandémia a s ňou spojené obmedzenie trvať, zákonodarca prijal opatrenie, ktorým sa snaží zjednodušiť finančnú situáciu zamestnávateľov. Takéto opatrenie umožňuje zamestnávateľom, ktorých prevádzky sú zatvorené, alebo ktorých činnosť je obmedzená, znížiť výšku poskytovanej náhrady mzdy zamestnancom na 80 %. Táto náhrada mzdy musí byť najmenej v sume minimálnej mzdy.

Dodávame, že znížená náhrada mzdy nepatrí zamestnancom, ktorí, hoci obmedzene, ale vykonávajú prácu u zamestnávateľa alebo vykonávajú prácu formou home office.

Zmeny v Zákone o BOZP

Zákon o BOZP určuje zamestnávateľom celý rad povinností. Určite aj vy, ako zamestnávateľ, pravidelne školíte svojich zamestnancov o tom, ako sa majú správať na pracovisku, aby neohrozili bezpečnosť a zdravie seba a svojich kolegov.

Tieto, ale aj ďalšie povinnosti, ktoré plynú zo Zákona o BOZP, môžete na najbližšiu dobu pre krízovú situáciu odložiť za podmienok, ak  zdraviu a bezpečnosti vašich zamestnancov nehrozí bezprostredné riziko.

Ako to už býva, povinnosti vás skôr, či neskôr doženú. To platí aj v tomto prípade. Preto všetky odložené povinnosti musíte splniť ihneď, akonáhle to bude objektívne možné. Najneskôr však do jedného mesiaca od odvolania krízovej situácie. 

Poučovacia povinnosť zamestnávateľa

Prijali ste počas trvania krízy do práce nových zamestnancov, zaviedli ste vo svojej firme novú technológiu, či preložili svojich zamestnancov na inú pracovnú pozíciu? Určite ste si vedomí svojej povinností zaškoliť ich o pravidlách BOZP, ktoré platia na vašom pracovisku. Splnenie tejto povinnosti sa však z dôvodu šírenia COVID-19 dočasne odkladá.

Spočívanie lehôt na plnenie ďalších povinností

Odkladajú sa aj rekondičné pobyty zamestnancov, odborné prípravy a skúšky či povinné „preventívky“ u lekára. Zákonodarca tak zohľadnil zákaz zhromažďovania sa. Aj týmto spôsobom sa snaží zamedziť šíreniu vírusu a odbremeniť zamestnávateľov od povinností, ktoré by bolo v súčasnej situácii ťažké uskutočniť.

V Poláček & Partners pozorne sledujeme všetky prijímané zmeny a opatrenia. Nezabúdajte preto pravidelne navštevovať náš web a profily na sociálnych sieťach (Facebook, LinkedIn), kde vám prinášame všetky aktuálne informácie.


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články