V súvislosti
s pripojením lokálneho zdroja do sústavy sa v právnej praxi objavili
viaceré polemiky a nejasnosti. V poslednom čase zrejme najviac
rezonovala otázka, či je možné pripojiť nový lokálny zdroj len do regionálnej
distribučnej sústavy, alebo aj do miestnej distribučnej sústavy (MDS). Z našej strany sme predmetnú polemiku prvýkrát zaznamenali ešte
v októbri 2019, počas prebiehajúcej konferencie ENERGOFÓRUM. Počas nej sa
jeden z regionálnych distribútorov ohradil
voči možnosti pripojenia lokálneho zdroja do MDS, ktorú v diskusnom
paneli prezentoval náš kolega, Juraj Ondrejka. Názor regionálneho distribútora
vtedy prekvapivo podporil aj zástupca Ministerstva hospodárstva SR.
Ešte predtým, ako si bližšie rozoberieme vyššie nastolenú
problematiku, považujeme za potrebné uviesť zákonnú definíciu lokálneho zdroja.
Tá je v Zákone o podpore vymedzená nasledovne: „Lokálnym zdrojom je zariadenie na výrobu elektriny z obnoviteľného
zdroja energie, ktoré vyrába elektrinu na pokrytie spotreby odberného miesta
identického s odovzdávacím miestom tohto zariadenia na výrobu elektriny,
a ktorého celkový inštalovaný výkon je do 500 kW vrátane, najviac však vo
výške maximálnej rezervovanej kapacity takéhoto odberného miesta“.
Ako je všeobecne známe, regionálne distribučné
spoločnosti od konca roku 2013 fakticky pozastavili
prijímanie nových žiadostí o pripojenie zariadenia na výrobu elektriny do
distribučnej sústavy (tzv. „plošný stop stav“).
Vyššie uvedený „stop stav“ sa však podľa oznámení
regionálnych distribučných spoločností (s poukazom na ust. § 3 ods. 1 písm. c)
Zákona o energetike) nevzťahuje na žiadosti o pripojenie týkajúce sa
lokálnych zdrojov, ktoré nemajú povinnosť platiť tarifu za prevádzkovanie
systému (TPS). Podľa oznámenia Ministerstva hospodárstva SR bol na rok 2020 pre
pripojenie nových lokálnych zdrojov vymedzený voľný inštalovaný výkon vo výške
19 MW. Podľa názoru regionálneho distribútora, prezentovanom na konferencii,
voľné kapacity pre pripojenie nových zdrojov sa vzťahujú výhradne na zariadenia pripojené do regionálnej
distribučnej sústavy.
S týmto názorom však z nášho pohľadu nemožno
súhlasiť. Kompetencia Ministerstva hospodárstva SR stanovovať voľné kapacity je
vymedzená v ustanovení § 14 ods. 1 písm. e) Zákona o podpore.
Predmetné zákonné ustanovenie však vôbec nerozlišuje
medzi druhmi distribučnej sústavy, do ktorej je možné nové zariadenie na výrobu
elektriny pripojiť. Zákon v tomto ustanovení používa iba všeobecný
pojem „sústava", a to bez rozdielu, či má ísť o miestnu distribučnú
sústavu alebo regionálnu distribučnú sústavu.
S ohľadom na zákonnú úpravu, máme za to, že odmietnutie pripájania lokálnych zdrojov do
MDS nie je na mieste. Uvedená výhrada platí o to viac, že jednotlivé
prevádzkové predpisy podmieňujú
inštaláciu akýchkoľvek zdrojov do MDS súhlasom regionálnych distribútorov.
Ak by sme išli do krajností, podľa názoru regionálneho distribútora by potom
nebolo v MDS možné inštalovať de facto vôbec nič.
Z nášho pohľadu by takýmto výkladom regionálneho
distribútora došlo k nežiadúcemu stavu, v ktorom by v rámci
developerských projektov v MDS nebolo možné pripojiť do podradenej sústavy
akýkoľvek zdroj. Pre MDS by potom v plnej
miere zotrvával nastolený stop stav, ktorý sa právna úprava lokálnych
zdrojov snažila preklenúť.
Navyše sme toho názoru, že takéto prideľovanie kapacity, výlučne v prospech regionálnej distribučnej
sústavy, by bolo v jasnom rozpore s § 3 ods. 1) Zákona o regulácii,
podľa ktorého je „účelom regulácie zabezpečiť transparentným a nediskriminačným
spôsobom dostupnosť tovarov a s nimi súvisiacich regulovaných činností (...).
Z citovaného ustanovenia je zrejmé, že v rámci zákonnej
regulácie sa dávajú isté kvalitatívne požiadavky aj na férové a transparentné
zabezpečenie dostupnosti tovarov a s nimi súvisiacich regulovaných činností t.
j. dôraz sa dáva aj na zákaz
diskriminácie.
Preto si myslíme, že oznámenie disponibilných
inštalovaných výkonov pre nové zdroje je potrebné vykladať tak, že inštalovaný výkon Ministerstvo hospodárstva
SR určilo pre regionálne distribučné sústavy, a to vrátane do nich pripojených
podriadených sústav. Opačný výklad by bol z nášho pohľadu prinajmenšom
diskriminačný voči potenciálnym výrobcom, ktorí sú pripojení v miestnych
distribučných sústavách.
Je otázne, ako sa regionálni distribútori postavia k
prípadným námietkam porušovania zákazu diskriminácie, keďže týmto môžu
potencionálne čeliť zo strany záujemcov o pripojenie lokálnych zdrojov do
MDS.
Domnievame sa, že ak
regionálni distribútori svoj názor neprehodnotia, je možné, že niektorí z odmietnutých záujemcov budú
svoje práva brániť súdnou cestou.